Kan noen forklare meg grenselandet mellom å måtte dokumentere igjennom 439 eller det å dokumentere igjennom 400? Hvor går grensa?
Hvis en tavleprodusent har levert en ny hovedfordeling - hvor det kreves endringer i tavlen; hvor er linja mellom dokumentasjon her? Hvis tavlebygger har bygget tavle iht 439 og f.eks nøytralleder av svart Radox125 som kun er merket i begge ender med blå krympestrømpe; mens 400 sier at hele nøytralleder skal merkes med korrekt farge.
Må jeg som arbeider under en vanlig el.inst, virkelig følge dette om tavleombygging dokumenteres etter NEK400? Eller må man virkelig dokumentere iht 439 for å bygge om tavlen slikt at den følger tavlebygger sin standard?
Hvilke muligheter åpnes det for her?
Hva må jeg som arbeider mye i tavler, forholde meg til?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.