523.7 Enledere med forskjellig lengde

Spurt 6:39 - 16.5.2017 av Ø.F|Siste svar 6:48 - 19.5.2017 av Hans Olav Arnesen

Ø.F

Ved tilkopling av flere parallelle enledere, hva anses å være "omtrentlig samme lengde" som er ordlyden i 523.7? Har noen en prosentverdi eller tommelfingerregel på dette - basert på NEK el.l? I mitt tilfelle er det snakk om enledere mellom everket sin trafo og min tavle som er vegg i vegg, det ligger 3 parallelle 240Cu /fase

Spørsmål 2 - Hvor går grensen mellom FEL og FEF når bygget er direkte tilkoplet på trafo, uten tavle i trafokiosken, men enledere rett på byggets hovedtavle? Målere er plassert i vår tavle

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (7)

EnToTre:)

Postet 8:21 - 17.5.2017

Hva er forskjellen mellom ledere som har ulik lengde? Jo de får annen motstand. Om du har en kabel på 100 meter og en annen på 101 meter, så vil motstanden i de to kablene være rimelig like. Jo kortere kabel en har jo mer har det å si at de er like lange.

Her kan man sette opp en enkel krets med tre motstander i parallell og gjøre en beregning. Da finner du ut hvor mye strøm som går i de ulike kablene. Så kan du sammenligne det med strømføringsevnen til kabelen.

Skulle det gå mer strøm i en kabel så vil den bli varmere, og det vil øke motstanden. Det gjør at kablene vil ha en strømbegrensende effekt, ved ulik last.

K

Postet 17:40 - 17.5.2017

EnToTre

Hva med å svare på spørsmålet istedenfor alt annet?

Figved

Postet 18:28 - 17.5.2017

En to tre - Takk for godt teknisk begrunnet svar. Det bør være enkelt å regne ut et hvert tilfelle ved å bytte om verdier, tverrsnitt, lengde.

Som du skriver ser det ut til å være viktigere med like lengder jo kortere kabler vi snakker om.

Har noen svar på spørsmål 2, hvor er overgang mellom Fel og Fef i dette tilfellet?

esmokra

Postet 18:43 - 17.5.2017

En to tre - Takk for godt teknisk begrunnet svar. Det bør være enkelt å regne ut et hvert tilfelle ved å bytte om verdier, tverrsnitt, lengde.

Som du skriver ser det ut til å være viktigere med like lengder jo kortere kabler vi snakker om.

Har noen svar på spørsmål 2, hvor er overgang mellom Fel og Fef i dette tilfellet?

Eg ville sagt grensa går ved nettselskaps leveringspunkt.

Eg ville hørt med de kor leveringspunkt er.

Postet 19:51 - 17.5.2017

EnToTre

Hva med å svare på spørsmålet istedenfor alt annet?

Jeg forklarte bakgrunnen for hvorfor en bør passe på like lengder. Syns det er viktigere at folk skjønner bakgrunnen for ting, enn å bare gi det enkle svaret. Ofte er det enkle svaret for enkelt også... Altså at et enkelt svar bare vil være korrekt for de enkleste tilfeller, eller for enkelttilfeller.

Så gav jeg han jo svaret på hvordan han kunne kontrollregne på dette. Ved å gjøre en enkel beregning så vil han kunne se hvor mye strøm som går i hver enkelt leder.

Postet 19:53 - 17.5.2017

Tversnittet er likt for hvert tilfelle. Det samme er resistiviteten. Så når man forenkler regnestykket så vil man kunne se bort fra de faktorene og står igjen med lengden.

Hans Olav Arnesen

Postet 6:48 - 19.5.2017

Her finnes ikke "fasitsvar", og jeg synes EnToTre:) og esmokra har gitt gode innspill.

I dette tilfellet går nok grensen mellom FEF og FEL på tilkoblingspunkt i byggets hovedtavle.

Det finnes ikke noen prosentverdi på maksimal forskjell på lengde mellom ledere i parallell. God praksis tilsier maksimalt noen få prosent, og beste måte er kutte kabler/ledere like lange (med litt å gå på) i forkant av jobben, for deretter å legge de "lengste" kablene/lederne med litt ekstra bøy.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.