712C.2.2 Solcelleinstallasjoner på tak

Spurt 9:38 - 19.4.2024 av Øyvind Mørch|Siste svar 5:59 - 22.4.2024 av Hans Olav Arnesen

Øyvind Mørch

I 712C.2.2 er det gitt mål for frie soner fra ytterkant tak og fra mønet. Men så står det også "For solcelleinstallasjoner montert på tak med møne og hvor ikke alle takflater er benyttet for plassering av solcellemoduler, er det ingen krav til avstand fra takets ytterkant eller mønet". Hvordan skal dette tolkes? Vil det si at hvis det bare er plassert solceller på ene siden av taket gjelder ikke avstandene?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (4)

Olav Fossdal

Postet 11:56 - 19.4.2024

Ja, det stemmer.

Men hvis du leser 712C.1 så ser du at hensikten er å sørge for god tilkomst til brannvesenet.

Jeg synes derfor det er viktig å se litt hvor brannvesenet kan komme til med en stigebil... Er det kun tilkomst fra en side, er det veldig dumt om den delen av taket er fulldekket med solceller.

Er det tilkomst fra begge sider, med stigebil, så gjør det ikke noe om den ene delen av taket er fulldekket med solceller.

Øyvind Mørch

Postet 16:09 - 19.4.2024

Ja, det stemmer.

Men hvis du leser 712C.1 så ser du at hensikten er å sørge for god tilkomst til brannvesenet.

Jeg synes derfor det er viktig å se litt hvor brannvesenet kan komme til med en stigebil... Er det kun tilkomst fra en side, er det veldig dumt om den delen av taket er fulldekket med solceller.

Er det tilkomst fra begge sider, med stigebil, så gjør det ikke noe om den ene delen av taket er fulldekket med solceller.

OK. Men da skjønner jeg ikke hvorfor de skriver dette i NEK. Slik de beskriver det kan du risikere at den siden som er aktuell for tilkomst for brannpersonell er dekket med solcellepanel.

Olav Fossdal

Postet 19:33 - 19.4.2024

Ikke sikkert min tolkning er helt riktig, men det er sånn jeg forstår det🙂

Generelt sett med NEK'en så ønsker forfatterne at vi skal prøve å forstå hva som er hensikten bak kravene. Da vil vi kunne bygge enda bedre elektriske anlegg, enn om vi kun leser direkte av.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 5:59 - 22.4.2024
Instructor contact card

Olav har rett i sine vurderinger. Det kan nevnes at Installasjonsguiden gir gode veiledninger til NEK 400, og dette gjelder også for 712C.2.2.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.