823.433.12 kurser i samme rør

Spurt 14:14 - 9.2.2017 av Sindre|Siste svar 7:54 - 24.5.2017 av Hans Olav Arnesen

Sindre

To kurser i samme rør - er en problemstilling som stadig dukker opp.

Kunde har et sterkt ønske om å unngå åpent anlegg.

Kursen som går i røret i dag er 10A - 1,5mm2, mitt spørsmål er da:Vil jeg kunne "se bortfra" korreksjonsfaktoren for to parallelle kurser om jeg trekker den om til 2,5mm2, uten å bytte sikringen (fortsatt 10A), denne vil da ikke kunne avgi noen varme.Den nye kursen 2,5mm2 med 15A/16A vern (ingen korreksjonsfaktor)Ergo; 5G2,5 med felles jord hvor den ene kursen er sikret med 10A og den andre 15A/16A.Takk for svar!

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (4)

EnToTre:)

Postet 20:16 - 9.2.2017

Klart du ikke kan ses bort fra korreksjonsfaktoren på dette... eller ikke på dine premisser.

Det er jo klart at i praksis så er ikke dette noe problem. Det skal nok mye til at disse to kursene blir belastet maks over lengre tid, ofte. Spesielt for kjøkken kurser så er dette ikke noe problem. Generelt så er det varme som trekker strøm over tid. Så at utstyr som vaskemaskin, micro, støvsuger osvi, kobles til hat ingenting å si for påkjenningen for kabelen.

Problemet er rett og slett å dokumentere dette ovenfor DLE...

Hans Olav Arnesen

Postet 11:40 - 14.2.2017

Helt enig med EnToTre i de to første avsnittene i svaret hans.

For kurser med kun intermitterende/periodiske store belastninger (nesten alt bortsett fra enkelte rene varmekurser) kan man benytte seg av merknad til avsnitt 54B.4.1 i NEK 400:2014. Slike vurderinger bør fremkomme skriftlig, som en del av dokumentasjonen til installasjonen.

esmokra

Postet 8:19 - 19.5.2017

Ka vil 100%kontuinierlig belasta si?

Fullt belasta døgnet rundt heile året?

Eller fullt belasta når kursen er i bruk?

Hans Olav Arnesen

Postet 7:54 - 24.5.2017

I utgangspunktet tenker jeg full belastning 24/7, ut i fra teksten i merknad til avsnitt 52B.4.1 i NEK 400, men ved tilnærmet full belastning over flere timer bør ikke gruppereduksjonsfaktor økes.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.