Arbeid på 12/24V DC systemer om bord i fritidsbåter, hvilke lover og regler gjelder?

Spurt 12:45 - 19.7.2021 av Ola|Siste svar 8:48 - 5.5.2025 av Hans Olav Arnesen

Ola

HeiFinnes det noen "klare" retningslinjer på hva som kreves av kompetanse for å arbeide på 12/24V DC systemer om bord i fritidsbåter? i forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet elektriske anlegg og elektrisk utstyr, står det i kapitel 1. Innledende bestemmelser, § 2. Virkeområde at forskriften IKKE gjelder for drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger.

Betyr dette at det enkelt og greit ikke er noen formelle krav til kompetanse for denne type arbeid? og man kan se bort fra kravene i kapitel 2. som omhandler blant annet registreringsplikt av foretaket?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:50 - 21.7.2021
Instructor contact card

Se her; https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Kan-NEK-400-legges-til-grunn-for-el-installasjon-i-daycruiserbaat.

Dette gjelder for endringer/ombygging, mens det for enkelt drift og vedlikehold av fritidsbåter ikke stilles kvalifikasjonskrav.

Anders Sørbotten

Postet 12:04 - 22.4.2025

Se her; https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Kan-NEK-400-legges-til-grunn-for-el-installasjon-i-daycruiserbaat.

Dette gjelder for endringer/ombygging, mens det for enkelt drift og vedlikehold av fritidsbåter ikke stilles kvalifikasjonskrav.

Hei Hans Olav.


Dette er en gammel tråd og ved å følge linken ble jeg ikke noe klokere, kanskje regelverket er noe forandret. Men uansett, jeg lurer også på kompetansekrav til personer som arbeid på 12/24/48V DC anlegg i fritidsbåter, og hva man har lov til som privatperson.


Så langt jeg har klart å finne ut er det "Forskrift om maritime elektriske anlegg" som er gjeldene for fritidsbåter (§ 2). DSB sin veileder til denne forskrift viser til FEK for kvalifikasjonskrav.


"Til § 4


Hvem som kan forestå prosjektering, utførelse, endring og reparasjon av maritime elektriske anlegg reguleres i forskrift 19. juni 2013 nr. 739 om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek)."


Og når det er FEK som er gjeldene for kvalifikasjonskravene til de som skal jobbe med det elektriske anlegget ombord fritidsfartøy så står man igjen med følgene for hva man kan gjøre selv som privatperson:


DSB sin veileder til FEK:
Også arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:


  • effekten ikke overstiger 200 VA,
  • monterings- og bruksanvisning følges nøye,
  • hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og
  • tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.


Dersom jeg har fått dette korrekt, betyr dette da;


  1. Menigmann kan ikke gjøre noe i sin egen fritidsbåt som omhandler batteri, startmotor, vinsj, thruster, solcelle over 200VA / W?
  2. Virksomheter som skal gjøre det samme må være registrert elvirksomhet for maritime elektriske anlegg?
  3. Betyr det også at en motormekaniker på et verksted ikke kan bytte dynamo eller startmotor på en vanlig båtmotor, bytte batteri, klemme på nye kabelsko etc. (over 200 VA) ?

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 8:48 - 5.5.2025
Instructor contact card

Hei Hans Olav.


Dette er en gammel tråd og ved å følge linken ble jeg ikke noe klokere, kanskje regelverket er noe forandret. Men uansett, jeg lurer også på kompetansekrav til personer som arbeid på 12/24/48V DC anlegg i fritidsbåter, og hva man har lov til som privatperson.


Så langt jeg har klart å finne ut er det "Forskrift om maritime elektriske anlegg" som er gjeldene for fritidsbåter (§ 2). DSB sin veileder til denne forskrift viser til FEK for kvalifikasjonskrav.


"Til § 4


Hvem som kan forestå prosjektering, utførelse, endring og reparasjon av maritime elektriske anlegg reguleres i forskrift 19. juni 2013 nr. 739 om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek)."


Og når det er FEK som er gjeldene for kvalifikasjonskravene til de som skal jobbe med det elektriske anlegget ombord fritidsfartøy så står man igjen med følgene for hva man kan gjøre selv som privatperson:


DSB sin veileder til FEK:
Også arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:


  • effekten ikke overstiger 200 VA,
  • monterings- og bruksanvisning følges nøye,
  • hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og
  • tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.


Dersom jeg har fått dette korrekt, betyr dette da;


  1. Menigmann kan ikke gjøre noe i sin egen fritidsbåt som omhandler batteri, startmotor, vinsj, thruster, solcelle over 200VA / W?
  2. Virksomheter som skal gjøre det samme må være registrert elvirksomhet for maritime elektriske anlegg?
  3. Betyr det også at en motormekaniker på et verksted ikke kan bytte dynamo eller startmotor på en vanlig båtmotor, bytte batteri, klemme på nye kabelsko etc. (over 200 VA) ?

Jeg stiller meg gjerne bak din konklusjon i punktene 1 og 2, men vet ikke om dette er krav som håndheves av DSB/DLE (spørsmålet kan rettes til DSB).


På ditt punkt 3, som gjelder mekaniker, tenker jeg at FEK § 6 andre ledd er relevant. Dette betyr at mekanikeren kan bytte komponentene du beskriver.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.