Asynkronmotor

Spurt 11:09 - 19.1.2011 av Motorman|Siste svar 13:40 - 18.2.2016 av Johs

Motorman

Jeg lurte på en ting om asynkronmotorer..

Når man snakker om en 2 polet asynkronmotor så er det synkrone turtallet på 3000 omdr ved 50 Hz.

På skiltet står det 1450 og dette er sakking ved 100% belastning eller? rett meg dersom jeg tar feil.

Dersom man ser på forskjellige motorfabrikater så kan det stå alt fra 1430-1490 osv på en 2 polet asynkronmotor.

Hva er grunnen til dette?? har det med kvalitet på rotor/statorblikk??

Takker for alle svar.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (17)

Trikker

Postet 11:53 - 19.1.2011
Hei

Jeg tror du har misforstått motorskiltet litt, der står mest sannsynelig 2 polpar ikke 2 poler

jo flere polpar jo saktere går motoren og kraftigere blir den

om en motor med 1 polpar har ett synkront turtall på 3000.
2 polpar 1500
4 pol par 750

J.D.

Postet 18:40 - 19.1.2011
Absolutt sakking(s) defineres som:
s = ns-n

Relativ sakking(S) defineres som:
S = s / ns

Synkront turtall(ns):
ns = (60*frekvens) / (antall polpar)


n er turtallet til motoren

Sakking forteller oss altså noe om hvor mye motorturtallet avviker fra synkronturtallet ved en gitt belastning.
Sakkingen er IKKE lik ved ulike belastninger, og merkeskiltet oppgir kun data for et spesielt driftspunkt (merkedrift).

Sakking kan aldri bli null pga friksjon i lagere, luftmotstand etc. Hadde sakkingen vært null, ville ikke motoren hete asynkron, nettopp fordi den ville være synkron:)

Motormania

Postet 21:16 - 19.1.2011
I en asynkronmotor kan du ha null sakking mellom dreiefeltet og rotor, det vil si motoren går synkront. Måten å løse dette på er å benytte en vektor regulert frekvensomformer. Det sitter en pulstacho på rotoren som forteller vektor reguleringen om det er avvik mellom rotorposisjonen og dreiefeltet. Helt kurrant og mye brukt i turtallsregulering som krever høy nøyaktighet.

J.D.

Postet 22:52 - 19.1.2011
Jeg er ingen ekspert på området, men dette var nytt for meg.

Hvordan er dette mulig - blir ikke rotoren strømløs, videre kraftløs hvis dreiefelt og rotor har samme turtall??

For å få indusert spenning i rotoren må vel denne ha en lavere hastighet enn statorfeltet. Dette er jo hele prinsippet for asynkronmotoren.

Hvis det er snakk om økning i nettfrekvensen er jeg med, men da vil jo egentlig også synkronturtallet ha økt (og hastigheten til statorfeltet). Hvis man ikke tenker i forhold til de opprinnelige 50Hz da..

Mont

Postet 23:16 - 19.1.2011
Du har rett. En asynkronmotor fungerer ved at den blir skjøvet av magnetfeltet. Jo hardere den mekaniske lasten prøver å stritte imot rotoren jo høyere induksjonsstrømmer vil oppstå i rotoren og den vil skyve seg selv rundt med samme kraft. Noe som vil føre til økt strømtrekk.

En asynkronmotor kan også utifra det prinsippet kunne generere strøm tilbake til tilførselen og dermed produsere energi om den tvinges til å rotere fortere enn magnetfeltet. Noe en kan utnytte i tilbakegenereringsbremser.

Hvis rotoren mekanisk roteres nøyaktig i magnetfeltets turtall så vil den ikke bruke noe strøm og rotoren vil ikke indusere noe.

Motorman

Postet 8:05 - 20.1.2011
Så det som står på motorskiltet er sakking ved full belastning da?

Mont

Postet 15:34 - 20.1.2011
Det som står på merkeskiltet er motorens turtall ved gitt frekvens.
Den vil ikke få reduksjon i turtall. Den vil trekke den strømmen som kreves for å holde det turtallet under belastning.
Til motorvernet løser ut. Låser du rotoren på en asynkronmotor så vil det gå enorme strømmer i viklingen og motorvernet eller vernet foran den vil løse ut momentant.

Mangart

Postet 18:32 - 20.1.2011
Hvor mye sakking vi har er bl.a avhengig av hvilken standard motoren er bygd etter, og hvilke egenskaper vi vil ha. Det er nok konstruksjonsforskjeller med bl.a dybden på sporene i rotoren, som kan gi ulike verdier på sakking, men som også kan ha innvirkning på startmoment o.l. Forskjellig fabrikat har jo litt forskjellige verdier på typeskiltet selv om det er samme kW, så da er det vel naturlig at sakking også er litt forskjellig. Tror også at o/min er oppgitt ved full last.
Sakkingen øker også jo mindre motoren er, f.eks VEM har oppgitt 1400 o/min for en 0,75kW, og 1490 O/min for en 355kW.

Vektorregulering fører ikke til null sakking, men er bare en måte å få til bedre og mere jevn hastighet, uavhengig av belastning.

Siv ing elkraft

Postet 20:22 - 29.1.2011
Vektor regulering fører til at rotasjonen av rotor følger rotasjonsfeltet i statorvikling. Motoren reguleres til å bli synkron selv om den er asynkron. Slik blir det umulige mulig

Motormann

Postet 9:27 - 31.1.2011
Så en asynkronmotor drevet av en frekvensomformer med vektorstyring gjør at man får et synkront turtall uavhengig av belastning i en viss grad da altså?

Jonas

Postet 23:02 - 31.1.2011
Hvordan induseres det et magnetfelt i rotoren da? Om den roterer synkront med statoren og dermed ikke arbeider mot magnetfeltet?

Om den ikke arbeider mot magnetfeltet (belastning) så vil det jo heller ikke induseres kortslutningsstrøm i rotoren?

Enda ein siv. ing. elkraft!!

Postet 6:52 - 3.5.2012
Her går det litt fort i svingane. Viss ein nyttar ein frekvensomformar kan ein sjølvsagt auke statorfrekvensen og få rotoren til å gå med det som står som synkronturtal på merkeskiltet. Men det er framleis ein skilnad mellom statorfrekvens og rotorfrekvens. Altså har vi framleis sakking.

Motoren endrar ikkje verkemåte sjølv om ein nyttar ein annan måte å styre han på. Det umoglege blir nok ikkje mogleg.

Vaktmester

Postet 9:42 - 20.8.2014
Hei
Kan man forlenge levetiden på en asynkronmotor ved kun å belaste den 80%. Hvor mye vil mer energi i prosent vil en bruk pga dårligere virkningsgrad.
Er evnt. andre forhold som tilsier at en ikke bør belaste 100%

Forumleder

Postet 15:23 - 21.8.2014
Ca. 70 - 80 % last er nær ideelt, best virkningsgrad og (jeg vil tro) lengst levetid.

Remi Bredesen

Postet 12:23 - 14.2.2016

Noen som vet om det er noen grense på hvor høy frekvens man kan kjøre en 50 hz motor på? Skal regulere frekvensen på en Asynkronmotor som skal styre en pumpe, men gjør det noe å kjøre den på for høy frekvens eller eventuelt for lav frekvens?

Hans Olav Arnesen

Postet 16:11 - 17.2.2016

Noen som vet om det er noen grense på hvor høy frekvens man kan kjøre en 50 hz motor på? Skal regulere frekvensen på en Asynkronmotor som skal styre en pumpe, men gjør det noe å kjøre den på for høy frekvens eller eventuelt for lav frekvens?

Kontakt produsent av motor og/eller frekvensomformer.

Johs

Postet 13:40 - 18.2.2016

Du skal ALDRI overskride produsentens begrensninger på utstyret. Så det å høre med produsenten er faktisk et veldig godt råd. Det er umulig å svare generelt på det siden alle motorer er forskjellige. Likheten er bare at de skal svare til en standard.

For da blir du testpilot og påtar deg dermed alt ansvaret som måtte skje. Det gjelder kostnader for nye motor, skade på utstyr eller brann.

Ved å øke frekvensen utover spec så tvinger du egentlig motoren til å jobbe hardere enn den er beregnet for.

I et innleid firma vi hadde inne på et anlegg så stilte en av personene en pumpemotor opp i 80hz. Med dertil katastrofale følger. Det fikk de reparere ut fra egen lomme

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.