Asynkronmotor. Tilbakemating til nettet. Hypotetisk

Spurt 14:40 - 20.6.2018 av Bjorn|Siste svar 20:02 - 22.6.2018 av Bjorn

Bjorn

En asynkronmotor er etter min forståelse slik at frekvensen styrer dens turtall. Rotoren vil motsette seg forsøk på å bremse akselen ved å trekke mer effekt for å overkomme hinderet.

Motoren vil også motsette seg et ytre forsøk på å få rotoren til å rotere fortere enn magnetfeltet.

Men hvis man gjør nettopp det motsatte, hva hender rent elektrisk? Hvis man ser for seg en kran som løfter opp en last. Det bruker den strøm på. Men når man skal senke lasten så vil jo tyngdekraften at motoren skal gå fortere. Noe motoren motsetter seg. For den er låst til frekvensen. Den potensielle energien i lasten må jo ta veien noe sted.

Så genererer motoren strøm i motsatt fall?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Joda

Postet 17:12 - 20.6.2018

Joda, det stemmer. En asynkronmotor vil sende effekt inn på nettet hvis rotoren roterer raskere enn magnetfeltet til statoren. Prøv å søke etter asynkrongenerator. Ulempen er at den fremdeles trekker reaktiv effekt for å være magnetisert. Endel vindmøller som har blitt forsøkt laget med asynkrongeneratorer pga. enkel utforming, men vet ikke hvor vanlig det har blitt.

Hans Olav Arnesen

Postet 9:54 - 21.6.2018

Ja, energien i lasten tar veien et sted.

Det er to måter dette løses på:1) Bremsemotstander som omgjør bevegelsesenergien til varme.2) Det installeres en frekvensomformer, som sørger for direkte dreiemomentstyring og vektorbrems reduserer hastigheten gradvis til null før den mekaniske bremsen aktiveres.

http://www.emotron.com/globalassets/downloads/products/ac-drives/emotron-vfx/emotron-vfx-2.0-instruction-manual/emotron-vfx2-0_instruction_01-5326-06r4.no.pdf.

Bjorn

Postet 20:02 - 22.6.2018

Jøss. Det var noen kjempebra svar. Tusen takk. Ja, det med reaktiv energi må nok være en betydelig faktor ja. Nei, jeg drev å feilsøkte jordfeil på et bratt føringsbelte for steinmasse på vei nedover et berg. Og begynte å tenke på hva som bremset all den vekten, som er rotoren. (Ja, belteriggen hadde mekaniske bremser som ble holdt løse av meldekontakter i serie med nødstoppsløyfa. Bare så det er sagt :) Da stemte nok mine umiddelbare teorier.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.