Avvik fra NEK 400 forsikring

Spurt 20:28 - 9.3.2024 av Elektro|Siste svar 11:02 - 12.3.2024 av Hans Olav Arnesen

Elektro

Hei

Det har vert brann i en eldre bolig fra ca 1970. Stort sett røyk skader. Kjeller er intakt, og skal ikke røres. Hele 1 et blir revet inn til reisverk. Hele den elektriske installasjonen i 1 et ink Sikringskap og hoved kabel blir kondemnert. Forsikring dekker bare tilbakeføring til samme stand som før brannen. Di dekker ingen form for oppgradering. Så vis det var 1 lyspunkt og 3 stikk i hele stuen, så er det bare det di dekker.
Kan vi skrive avvik fra NEK 400 angående avvik på antall stikk, kurser osv ved tilbakeføring, eller må vi følge NEK 400 så lenge vi river alt i et rom eller etasje?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (4)

Torstein Funderud

Postet 8:26 - 10.3.2024

Ny installasjon skal følge siste standard uansett. Les elsikkerhet 78. Forsikring kan ikke kreve at du skal bryte forskriften, så tilbakeføring må være til den minste standard som er lov nå iht nek400:2022.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 7:13 - 11.3.2024
Instructor contact card

Dette bør vel egentlig avklares med DSB, ved forskriftsansvarlig for FEL, Kjetil Solberg.

Dette er nok en kjent problemstilling for DSB, men så langt jeg kjenner til har de ikke mulighet til å gjøre noe med forsikringsbransjens praksis på dette området.

Om DSB gir et annet svar enn det jeg antar i forrige avsnitt, så er det fint om denne blir lagt ut her.

Elektro

Postet 10:48 - 12.3.2024

Dette bør vel egentlig avklares med DSB, ved forskriftsansvarlig for FEL, Kjetil Solberg.

Dette er nok en kjent problemstilling for DSB, men så langt jeg kjenner til har de ikke mulighet til å gjøre noe med forsikringsbransjens praksis på dette området.

Om DSB gir et annet svar enn det jeg antar i forrige avsnitt, så er det fint om denne blir lagt ut her.

Snakte med en kollega til Kjetil Solberg

Vis vi gjør vedlikehold på eksisterende kurser, så bruker vi forskrift fra bygge år.

Vis vi legge opp en ny kurs, så skal vi følge NEK 400 2022.

I dette tilfelle så må vi følge NEK 400 2022 for hele jobben

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 11:02 - 12.3.2024
Instructor contact card

Snakte med en kollega til Kjetil Solberg

Vis vi gjør vedlikehold på eksisterende kurser, så bruker vi forskrift fra bygge år.

Vis vi legge opp en ny kurs, så skal vi følge NEK 400 2022.

I dette tilfelle så må vi følge NEK 400 2022 for hele jobben

Ja, dette gjelder jo generelt iht. avklaring i Elsikkerhet nr. 78.

Jeg tror dessverre ikke forsikringsselskapet "gir seg" på grunnlag av en muntlig, generell avklaring du viser til å ha hatt med en som er ansatt i DSB.
Forsikringsavtalene går jo på å tilbakeføre til samme standard som før skaden skjedde. Jeg vet ikke hva du snakka om med den ansatte i DSB om, men det er konkret hva forsikringsselskapet plikter å dekke, og hva det kan kreves at kunden dekker selv, jeg oppfatter at denne saken dreier seg om. Det virker rart om DSB/DLE kan kreve at kunden selv skal dekke det forsikringsselskapet nekter å dekke.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.