Vi har renovert noen gamle gatelysanlegg langs en fylkesvei, i en liten bygd.
Det er et luftlinjeanlegg på tre stolper. EX hengeledning 3x25AL og noe TFXP 4x25 AL.
Ca 4,5 km veglysanlegg fordelt på flere tennskap, alt er trukket om til ny kabling, så nyeste forskrifter må følges.
Jeg er i diskusjon med prosjektingeniørene våre, da jeg regnet EX hengeledningen som dobbelisolert i min risikovurdering. Di mener man ikke kan bruke luft som isolasjon (2), og at jordfeilbryter må benyttes.
Slik jeg og tenkte det på grunn av at tilknyttede trafoer er 50 til 100kva før tennskapene, som tilsvarer at man må ha jordfeilbryter på 25-50mA for hele kursen, som kan ha opptil 20 armaturer, så valgte jeg å kun ha effektbryter på kursen, og jordfeilvarsler med varsling til et digitalt overvåkings system, ingen jordfeilbryter.
NEK 400:2022 Del 6 side 336
Minste mulige jordfeil: 0,5mA per KVA trafo ( F.eks 0,5x100 KVA = 50mA)
Dette har og med driftssikkerheten, da hvis jeg setter inn 30mA jordfeilbrytere på veglyskurser, blir det mange utkoblinger og utrykninger på små lekkasjer, feil på trafokretsen og lignende. Det blir en økonomisk katastrofe for oss.
Det tar oss 2,5 timer og komme dit samt en ferge, hvis den går. Det er også skolevei, uten fortau, så lys på vinteren er et must her.
Jeg har og forsikret meg om å ha lav nok overgangsmotstand til jord for gjeldende tennskap med tilknyttet trafo, feks: 100 kVa = 50 Volt / 0,2A = 250 Ohm Største overgangsmotstand til jord.
Da for å få under 50 volt berøring ved feil.
Spørsmålet er egentlig, kan jeg unngå jordfeilbryter på noen som helst måte?
Kan EX regnes som dobbelisolert hvis man tar med luft? per definisjon ser jeg nå at den egentlig i seg selv ikke er det.
Og hvis jeg må ha jordfeilbryter, hva blir beste løsning? Det må bli noe med lang forsinkelse vertfall.
Fins det noen gode elsikkerhets blader som har informasjon om lignende saker?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.