Beregning av motorkurs - tilsynelatende effekt

Spurt 18:33 - 19.11.2008 av Skoleelev|Siste svar 17:15 - 22.11.2008 av l

Skoleelev

Heisann!

Kom til å tenke på noe.
Når vi beregner motorkurser på skolen, beregner vi det ut i fra det som står på merkeskiltet. Altså enten I eller Pavgitt.

Men når en tenker på effekttrekanten, hvorfor skal man ikke beregne kursen etter tilsynelatende effekt (S)?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (11)

L

Postet 19:29 - 19.11.2008
jau ;.)
E litt forvirrans det der elektro e ett språk men he utallige med ""dialekta"".

Det du lese av på merkeskilte e (P avgitt) og (I tilført)
Bruker derfor oftest I tilført. Hvis en bare har fått oppgitt at motoren har en effekt på eks 3kw kan en gjør ett av 2

enten gå inn i motorhånboka til møllers (gratis) i tabellen bakers i boka s 61(der finner en den effektverdien som er mest nærliggende
eks fant 3kw cos 0,82 n=80 sikring/motorvern =11,5A osv dette er bare hvis du ikke har oppgitt virkningsgraden og cosfi.

andre valget du har er å dele avgitt effekt

3kw/(230v*1,73*cosfi*virkningsgrad) = IB

Gikk litt utenom det du spurte håper det er grett.:-)


Her er svare på det du spurte om.

Når vi ikke vet hva faseforskyvningen er , eks trafo vet vi ikke hva slags komponenter/utstyr vi skal koble på den .
derfor oppgis trafoen i KVA tilsynelatende effekt

Aktiv effekt har formelen P = U * I * cosphi og svaret får man i Watt

det forekommer bare i ikke omske belastninger eks spole kondensatorer . summen av aktiv og reaktiv effekt blir tilsynelatene effekt.


På lysanlegg som ikke er fasekompansert vil en få store problemer hvis en ikke vet noe om tilsynelatende effekt
og reaktiv effekt. kapasitive delen spiser fra nettet tror spenningen ligger føre strømmen der

Sleit med det samme f

Postet 20:14 - 19.11.2008
den tilsynelatene effekten er som navnet tilseier. TILSYNELATENE. mororen trekker berre den effekten som står på merkeskiltet. men den tilsynelatene effekten er de motoren trekker fra nettet. den tilsynelatene effekten ""svirrer"" berre rundt i nettet og kan ikkje brukes til noko. kor stor den tilsynelatene effekten er avhenger av reaktiv eller induktiv effekt. reaktiv får du ved kondensator. induktiv får du med spole. ein motor vil lage induktiv effekt. derfor E-verka seter krav til bedrifter med lav cos fi om at de må installere kondensatorbaterr for å redusere reaktiv effekt.

trafoer oppgis i tilsynelatende effekt KVA for det er dette som setter begrensingen på overføringkapasitet på trafoen.

L

Postet 10:37 - 20.11.2008
bra forklaring

jan

Postet 16:35 - 20.11.2008
da blir vel tilført effekt = tilsynelatende

Mont

Postet 16:43 - 20.11.2008
Veldig enkelt.

Når du skal prosjektere det elektriske foran motoren så skal du alltid bruke tilført effekt.

Når du skal prosjektere det mekaniske bak motoren så skal du bruke avgitt effekt fra akselen.

Sleit med det samme f

Postet 17:46 - 20.11.2008
vil berre svare jan. det er riktig.

Skoleelev

Postet 12:32 - 21.11.2008
Så si det sånn at jeg får oppgitt Pavgitt og skal beregne kabel og vern for kursen, uten å få oppgitt verken cos phi eller virkningsgrad. Skal jeg bare velge passelige verdier fra tabell i Moellers Motorhåndbok?

l

Postet 16:42 - 21.11.2008
På en oppgave ja. I virkeligheten ville jeg forhørt meg med levrandør av motor.(Skal alltid stå nok info på merkeskiltet, så blir vel helst i oppgaver)

Derimot har du en lærer som gir deg en slik oppgave, så ville jeg sagt ut at det var en elendig oppgave og han får bruke litt mer tid på å lage de.

l

Postet 21:03 - 21.11.2008
møller sin kan du fint bruke til oppgaver også arbeid ,
men du må ha oppgitt verdier som E lærling sier. veldig kjekk for å finne kurs kontakor osv. bra hjelpemidle til oppgave, jeg har flittig brukt den.

Erfaren ingeni

Postet 23:11 - 21.11.2008
Dere beregner ut i fra I på merkeskiltet.
Glem kW, blindeffekt etc.

l

Postet 17:15 - 22.11.2008
Ivertfall på skolen, så har det seg at det varierer i hva info du får, for du skal finne resten. For så å løse oppgaven.

Dette for å lære, problemet er vel når man ikke får oppgitt nødvendig data.

Husker jeg rett så var det en oppgave på eSkole greiene der man møtte se feks i møller sin bok for fullstendig data eller nødvendig data var ikke oppgitt.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.