Hei. Jeg vet det har vært tråder angående dette tidligere, men må fortsatt bare spørre litt for å forstå det riktig etter NEK400 2022. ( jeg er lærling som prøver å sette meg inn i dette så beklager på forhånd xD )
1. hvordan OPPNÅR man utkobling av 1 jordfeil og utkobling av 2 jordfeil
Ved TT-nett krever Fel vedlegg 1 at alle TT installasjoner skal beskyttes av jordfeilvern. Det er også krav om at inntakskabel og hele installasjonen før første jordfeilvern skal være utført som klasse 2 ( dobbelt isolert )
Riktig her sant ?
2. er grunnen til dette at ved utregning etter 531.2.2.2 så klarer man ikke utkobling etter fastsatte tider 411.3.2 uten jordfeilvern. Siden det ikke er jordfeilbeskyttelse( 411 )for inntakskabel så benyttes klasse 2 her? ( 412 )
NEK400.6.3 installasjoner galvanisk adskilt fra et allment IT distribusjonsnett:
3. Stemmer det at her kan man enten benytte jordfeilvern eller jordfeilovervåkning( 411.6.6) med internkontroll system så lenge berøringsspenning er dokumentert til mindre eller lik 50V AC og utkoblingstid på sikring tilsvarer tider spesifisert for TN nett
3. hva er krav til utkobling av 1 og 2 jordfeil her?
NEK400.411.6.2 installasjoner galvanisk tilknyttet et allment IT-distribusjonsnett:
sier at forbrukerkurser skal kobles ut ved enhver jordfeil ( 1.jordfeil sant?) innen tider spesifiser i 411.3.2
Dette gjøres ved bruk av Jordfeilvern
(30mA for kurser innenfor krav om tilleggsbeskyttelse)
Hvovedkursen trenger ikke utkobling av 1.jordfeil i samsvar med 411.6.4 å da må man beregne berøringsspenning, ha isolasjonsovervåkning, og hovedkurs skal slå ut på 2 jordfeil etter tider for TN spesifisert i 411.3.2.3 ( utkobling 5 sekund)
Krav til utkobling av 2 jordfeil.
4. Den vil slå ut på 2 jordfeil på vanlig hovedkurs på grunn av høy jordfeilstrøm sant?
5. hvis jeg velger et annet beskyttelsetiltak som dobbeltisolert ( 412 ) da slipper jeg å dokumentere berøringsspenningen helt? Og det blir mindre krav til overgangsresistans til jordelektroden fordi ved dobbeltisolering kan den dokumenteres ved formelen:
RA < Uc / merkeutløsestrøm største jordfeilvern
Istedet for RA < Uc / Idmax hvis jeg ikke dobbeltisolerer eller har utkobling av 1 jordfeil foran første jordfeilvern.(hovedkurs )
Å sette seg inn i dette med å lese i NEK sine 1000 krav kan gjøre en man gal så takker til avklaring eller retting!
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Veldig mange spørsmål her, men jeg skal forsøke å svare på alt.
1. For å oppnå utkobling av første jordfeil må det benyttes jordfeilvern, fordi strømmen er på maksimalt noen ampere (antatt ca. 2 mA pr kVA trafoytelse) vil ikke et overstrømsvern koble ut.
Utkobling av andre jordfeil kan funke med overstrømsvern, men det må sjekkes at utkoblingstiden er innenfor kravet. Det kan være nødvendig med jordfeilvern også for utkobling av andre jordfeil, men da kan størrelsen økes (NEK 400 anbefaler maksimalt 300 mA - alternativt er det beskrevet en utregningsmetode som kan gi et betydelig høyere resultat enn 300 mA).
Det ovenstående gjelder for IT, og TT har du korrekt beskrevet kravene.
2. Grunnen til strenge krav for TT er relativt høy strøm ved 1. jordfeil, men likevel for lav til sikker utkobling med overstrømsvern. Klasse 2 for alt før jordfeilvern er altså et krav ved TT, lurt ved IT (medfører mindre strengt krav til overgangsmotstand for jordelektroden), og ikke krav ved TN.
3. For ikke allment IT gjelder kravene du beskriver, men maksimal utkoblingstid ved andre jordfeil følger av avsnitt 411.3.2, som beskrevet for IT. Det er ikke konkret krav til utkobling av første jordfeil, men ved varsel om feil må denne utbedres "innen rimelig tid" (som kan antas å være maksimalt noen dager). For allment IT gjelder kravene du beskriver.
4. Andre jordfeil er ca. halvparten av minste kortslutningsstrøm, og vil utgjøre fra mange titalls ampere til noen hundre ampere. Denne utkoblingen ivaretas (som nevnt) ofte av overstrømsvernet i kretsen.
5. Her er jeg litt usikker på hav du mener, men jeg oppfatter det som at du beskriver kravene rett.
Alle svar er med forbehold om at jeg har forstått det du beskriver/mener på rett måte :-).
Det jeg spør om på punkt nr5 er:
Stemmer følgene at ved ALLMENT itnett er det ikke krav om utkobling av 1. jordfeil på hovedkurs ( 411.6.2 ——>411.6.4) bare krav om utkobling av 2. jordfeil, etter utkoblingstid gitt i 411.3.2.301 ( 5 sekund )
Velger jeg beskyttelsestiltak 411 som valgt over uten dobbeltisolert eller utkobling av 1 jordfeil så må jeg dokumentere berøringsspenning <50V OG utregning av overgangsresistans for jordelektrode ( RA ) må utføres etter formel :
RA < Uc / Idmaks
velger jeg beskyttelses metode 412 dobbeltisolert foran første jordfeilvern SLIPPER jeg å dokumentere berøringsspenning <50V og krav til overgangsresistans jordelektrode ( RA ) kan dokumenteres etter følgene:
RA < Uc / merkeutløsestrøm største jordfeilvern i installasjon
( jeg forstår at RA = 1666 ohm er minimumstiltak for krav men anbefales lavere )
Angående resten av punktene over forklarte du veldig bra det jeg lurte på så takker meget for det!
Ja, du oppsummerer kravene rett (ditt punkt nr5).
Ja, du oppsummerer kravene rett (ditt punkt nr5).
Off det er en lettelse å vite etter flere timer med lesing så er vi på rett spor ! :)
Et tilleggspørsmål :D
Siden vi må bekrefte utkoblingstid spesifiert etter tabell så må jeg da vite den jordfeilstrømmen som oppstår på jordfeil nr 2. du sier denne er IKmin/2
er dette bekreftet noe sted i Nek400? For å kunne dokumentere utkobling ved 2 Jfeil ved bruk av overstrømsvern..
Du finner kravet beskrevet i avsnitt 411.6.4 tredje kulepunkt, i NEK 400:2022. I Installasjonsguiden er det forklaring til dette avsnittet på side 65 og 103.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.