Bruke 230V apparater på 115V

Spurt 20:16 - 27.11.2006 av Grunnkurselev|Siste svar 7:47 - 5.12.2006 av mont

Grunnkurselev

Hvis jeg koblet for eksempel en CD spiller som skal ha 230V til en amerikansk stikkontakt med 115V... er det da stor katastrofe?

Jeg har hørt at apparatet vil ta skade av det... men dette vil jo bare bety at det vil gå mindre strøm igjennom transformatoren i cd spilleren. Og da vil det jo ikke gjøre noen skade (sett bort ifra at det ikke er tilstrekkelig mye til å drive cd spilleren.)

Jeg vet at USA har 60hz system. Vil frekvensen ødelegge apparatet?

Blir ikke dette samme prinsippet som å kjøre mindre trykk inn i en ballong? Det skulle da ikke gjøre noen skade det.

Ikke noe praktisk mål med dette. Bare et eksperiment. Jeg har nemlig fått tak i en 230V - 115V transformator nå som de har kastet veldig mye el-materiell fra skolen. (grunnkurs elektrofag).

Så om jeg kobler dette hjemme inn i veggen så vil cd-spilleren få 115V 50hz vekselspenning.

Hva kan bli konsekvensen av å koble denne cd-spilleren inn på henholdsvis 50hz og 60hz på 115V?

Jeg lurer på hvorfor apparatene skulle blitt skadet av dette. I mitt hode så klarer jeg bare å tenke meg til at cd-spilleren ikke vil få nok spenning til å fungere optimalt.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (8)

Installat

Postet 10:32 - 29.11.2006
Det som vil skje kommer helt an på hvordan apparatet er sammensatt. En norsk lyspære vil for eksempel bare lyse svakere om den kobles inn i en husholdningsstikkontakt i USA, mens en elektronisk komponent kan ta skade av det.

Skal du teste denne transformatoren på apparater hjemme bør du passe på følgende:

- Alle koblinger bør gjøres skikkelig med skruklemmer helst. (Sukkerbit)
- Sitt i nærheten av stikkontakta du henter spenning fra slik at du kan nappe ut støpselet om det skulle skje noe uventet.
- Passe på at du ikke forsøker dette på dyre apparater. Altså apparater du ikke vil risikere å ødelegge. Teoretisk sett så vil det nok ikke gå galt men bare ha forhåndsregler.
- Passe på at du ikke overbelaster transformatoren. Du kan kanskje tjene penger på å selge den om du ikke trenger den mer. Still den ut på nettauksjon eller liknende.
- Og at du helst ikke gjør dette med jordede apparater.

Selv ser jeg ikke vitsen med å gjøre disse forsøkene.

En slik transformator kan også være til nytte om du har besøk fra USA som gjerne vil bruke laveffekts apparater hjemme hos deg (lader til laptop, mobiltelefon, barbermaskin etc.)

Verneombud

Postet 21:38 - 1.12.2006
Har et innspill her siden installatøren gir en oppskrift på hjemme forsøk.De instruksjoner og forlaringer du gir her kan ikke en grunnkurs elev utføre uten tilsyn av overordnet fagperson som installatør har du vel lest FKE.

L

Postet 12:23 - 2.12.2006
En slik transformator kan også være til nytte om du har besøk fra USA som gjerne vil bruke laveffekts apparater hjemme hos deg (lader til laptop, mobiltelefon, barbermaskin etc.)""

Besøket fra USA trenger bare en adapter for stikken for å kunne nyttegjøre seg av laptoper, mobiltelefoner og barbermaskiner da de er vanligvis laget for å støtte de spenningene (100-240V)

Installat

Postet 17:13 - 2.12.2006
Det er ingen fast tilkobling til det resterende nettet, samt at det selvsagt ikke er ytelser høyere enn 25A vi snakker om her.

Og slike koblinger kan en usakkyndig person gjøre så lenge vedkommende bruker løse koblinger med støpsel.

Installat

Postet 17:14 - 2.12.2006
Det er sant. Men det er ikke alltid de støtter opp til 230V.

Jeg mente mer i ""worst case scenario"".

Installat

Postet 20:46 - 3.12.2006
Det er ikke dermed sagt at man skal overse normene.

Du må passe på å gjøre dette så det er umulig å få kortslutning, varmegang i koblingene, overbelastning av ledere og at det ikke er fare for å få strømgjennomgang (dekke til ledende deler tilstrekkelig).

Det gjelder forøvrig også lamper, brytere og andre løse ting.

V

Postet 21:02 - 3.12.2006
Test prosedyren din bryter FSE, FEU og FKE.
FSE: Sitt i nærheten av stikk kontakten skriver du. Hva med åpene klemmer og risiko for strømgjennomgan ved forsøket ditt? DSB vil i allefall kalle dette brudd på flere § i FSE.
FEU: Er utstyrert godkjent og eventuelt CE merket?

FKE: Her har vi en grunnkurs elev som har lov å sette på en plugg. Mens du beskriver tester som langt på vei skulle vært gjort av feks. Nemko.

mont

Postet 7:47 - 5.12.2006
Det er faktisk riktig det verneombudet sier.

Jeg kan forstå tankegangen din, installatøren, men det er litt i grenseland for hva en ufaglært kan koble selv.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.