Bus kabel

Spurt 20:17 - 29.6.2009 av l|Siste svar 19:33 - 11.7.2009 av Marius trikker

l

Hei
Kva type kabel skal ein bruka mellom trådløse modular i sikringskap td Gira ?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (4)

Mont

Postet 6:46 - 30.6.2009
Hør med produsenten av utstyret om hva de anbefaler.

Forumleder

Postet 22:26 - 6.7.2009
Ja jeg kan ikke hjelpe deg ihvertfall. Er nok et godt tips å kontakte leverandøren

Marius trikker

Postet 19:32 - 11.7.2009
GIRA INSTABUS EIB FRA MICRO MATIC NORGE AS


Om SELV sier forskriften:
SELV (Safety Extra Low Voltage), gjelder spenninger lavere eller lik 50V AC og lavere eller lik 120V DC. Videre sier forskriften at et SELV-anlegg skal være forsynt via en sikkerhetstrafo og at komponentene skal være dobbeltisolert. Anlegget skal ikke jordes.

EIB-bussen har følgende data:
Den opererer med en spenning på 29 V DC levert fra en sikkerhetstrafo.
Den har dobbel isolasjon mot andre nett. Den skal ikke jordes. (Spenningsforsyningen skal jordes på primærsiden).

Det benyttes spesiell bus-kabel, som forøvrig leveres av flere produsenter.
Dette er en et-par eller to-pars kabel med jordtråd og skjerm.
Det som er spesielt for denne typen kabel er at den har en motstand på 72 ohm/km. Det er viktig for bus-anlegget at det benyttes riktig kabel, dette for å kunne ha kontroll over strukturen på anlegget og kunne garantere sikker overføring med tanke på lengder på de forskjellige linjene osv. Lengdebegrensningene er definert ut i fra 72 ohm/km.

Kabelen YCYM, fra Siemens, leveres i grønnfarge (RAL 6018) og er godkjent for forlegning i tørre, fuktige og våte rom, samt utendørs (beskyttet mot sollys), på vegg, skjult og i rør.
ABB Norsk Kabelfabrikk leverer også bus-kabel, denne er hvit og er i noe slankere utførelse. Kabelen leveres som 1x2x0,8mm, 1x4x0,8mm, 2x2x0,8mm eller i halogenfri utførelse og er godkjent for forlegning i de samme områdene.

Det gjelder samme installasjonsbetingelser for buskabelen som for
230 / 400V nett. Bus-kabelen skal legges med minst mulig avstand til
230 / 400V kablene for å minske risikoen for støy. Det skal dog holdes en avstand på minimum 10mm fra stigerkabler, dette for å overholde kravet til SELV-anlegg om dobbeltisolering. Bus-kabelen kan godt trekkes inn i samme rør som kraften. Kabelen fra ABB egner seg best til trekking i felles rør med kraften pga. sin lavere yttre diameter.
Skjermen på kabelen skal ikke jordes i noen av endene.
Trådpar som er rødt og sort benyttes med rød som pluss og sort som minus. All kobling skal gjøres med spesielle bus-klemmer, dette er tofargede ( rød og mørk grå ) Wago-klemmer med mulighet for innstikk av fire EIB kabler. Dvs. at alle avgreninger og endeavsluttninger skal gjøres med denne klemmen. Alle tilkoblinger til alle typer bus-komponenter er også gjort med denne klemmen.
Ubenyttet trådpar kan være reserve eller benyttes som et annet selv-nett.
Kabelen skal være fortløpende merket med EIB.

Ved kobling i koblingsbokser kreves det dobbel eller forsterket isolasjon mellom buss og sterkstrøm, dvs. ingen kontakt. Det bør benyttes egne bokser eller bokser med skillevegger. Kravet til opprettholdelse av SELV er 8mm luft og krypestrømsavstand.

Marius trikker

Postet 19:33 - 11.7.2009
Vil anbefale å ta en titt på MM sine sider. http://www.micromatic.no/?catid=2706

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.