Definisjon på høyspent - STCW og FSE/DSB

Spurt 19:58 - 3.9.2018 av Maskinisten|Siste svar 5:46 - 3.4.2019 av Ole Petter Sørensen

Maskinisten

Hei,

Iht. DSB og FSE så er høyspent definert som 1000V AC og 1500V DC. Etter de siste endringene i STCW med Manila endringene så er høyspent definert i STCW som 1000V, uavhengig om det er AC eller DC.

På skip og flyttbare innretninger så er det jo STCW som gjelder. I FSE Lav- og høyspenning defineres høyspent fremdeles som 1000V AC og 1500V DC.

Det er jo også en del diskusjoner rundt dette, da dette har innvirkning på hva redere definerer som høyspent om bord, og behovet for å kurse dagens elektrikere til elektriker offiser. Det er så mye meninger i bransjen rundt dette temaet, at flere av de store instansene frastår i å svare, i frykt for å svare feil.

Hva mener Trainor her, og hvilket regelverk forholder Trainor seg til, i og med at definisjonene fremdeles følger de gamle definisjonene.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (7)

Hans Olav Arnesen

Postet 6:44 - 5.9.2018

I Norge må man forholde seg til gjeldende forskrift, FSE.

Maskinisten

Postet 7:49 - 5.9.2018

I "Forskrift om kvalifikasjoner og sertifkater for sjøfolk" er jo også høyspent definert som 1000V.

Og i "Forskrift om maritime elektriske anlegg" står det følgende: For skip som kommer inn under bestemmelsene i SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea) gjelder konvensjonens bestemmelser uavkortet.

Hans Olav Arnesen

Postet 5:57 - 7.9.2018

Jeg er ikke jurist :-), men har lært at krav i spesiell forskrift (innen aktuelt emne) kommer foran generelle krav i andre aktuelle forskrifter.

Kravene i FSE vil derfor "trumfe" kravene i annet regelverk når det gjelder elsikkerhet.

Geir Nilsen

Postet 7:17 - 5.10.2018

Nå er det vel ingen ingen ting i veien for p ha strengere krav enn FSE. Og det er jo det STEC har gjort. Nemlig å deginere alt over 1000V som høyspent. Og det er jo det sjøfartdir også har gjort. Alt utstyr over 1000V veksel eller likestrøm er høyspent.

Hans Olav Arnesen

Postet 18:41 - 5.10.2018

Du har rett i det Geir, men i forhold til kvalifikasjoner er det i alle fall avgjørende hvilket krav som gjelder.

Jan Bremnes

Postet 10:55 - 2.4.2019

Du har rett i det Geir, men i forhold til kvalifikasjoner er det i alle fall avgjørende hvilket krav som gjelder.

Hei

Fant denne tråden fra 2018. Jeg ser at STCW definerer høyspent som alt over 1000 V (les AC og DC). Dette er slik jeg forstår en standard som setter kvalifiseringskrav for skipsførere, offiserer og annet vaktgående personell på handelsfartøy. Slik jeg tolker det gjelder den konvensjonen for personell som er ansatt som sjømenn. Jeg er derfor usikker på om det er en rettslig bindende regulering på lik linje med FSE eller Forskrifter om maritime elektriske anlegg når det gjelder annet personell som har sitt virke på skip. Det er mange arbeidstaker i Norge som har stor deler av sitt arbeid på skip, men ikke er ansatt som sjømenn og derfor ikke underlagt STCW. Forskrifter om maritime elektriske anlegg referer til Høyspent anlegg flere steder, men de definerer ikke hva høyspent er slik man ser det i FSE hvor høyspent er definert som alt over 1000 VAC og 1500 VDC. Hva gjelder for dem (personell som ikke er ansatt som sjømenn ombord på skip), kan man bruke definisjonen i FSE? eventuelt er det andre internasjonale regelverk?

Ole Petter Sørensen

Postet 5:46 - 3.4.2019

Dette er i ment som krav til hvem som skal ha opplæring.

https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/internasjonale-konvensjoner/stcw/tillegg-2-til-konferansens-sluttprotokoll/del-b/kapittel-iii/avsnitt-b-iii2/

Veiledning om opplæring av maskinpersonell som har lederansvar for drift av og sikkerhet for et elektrisk kraftanlegg på over 1 000 voltOpplæring av maskinpersonell med ansvar for drift av og sikkerhet for et elektrisk kraftanlegg på mer enn 1 000 V skal minst omfatte:funksjonelle, driftsmessige og sikkerhetsmessige krav for et skipsbasert høyspenningsnett,tilordning av passende kvalifisert personell som skal utføre vedlikehold og reparasjoner av høyspentbrytere av forskjellige typer,å treffe avhjelpende tiltak når det er feil på et høyspenningssystem,å lage en omkoplingsstrategi for isolerende komponenter i et høyspenningsnett,valg av egnet apparatur for isolering og testing av høyspentutstyr,gjennomføring av en omkoplings- og isoleringsrutine på et skipsbasert høyspenningsnett, komplett med sikkerhetsdokumentasjon, ogutføring av tester av isolasjonsmotstand og polariseringsindeks på høyspentutstyr.

Elsikkerhet nr 86

AVKLARING OM BESKRIVELSER AV ROLLER I FORSKRIFT OM SIKKERHET VED ARBEID I OG DRIFT AV ELEKTRISKE ANLEGG (FSE) OM BORD PÅ NORSKE SKIP

DSB har mottatt henvendelser om hvordan rollene i forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (fse) § 6 skal tolkes når det gjelder drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord på skip og flyttbare innretninger. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (fse) gjelder om bord på alle NOR- og NIS-registrerte skip, samt andre norske uregistrerte skip. For mannskapet om bord på norske skip vil fse gjelde uansett hvor man befinner seg, både under seiling og ved vedlikehold. I fse § 6 første avsnitt er det beskrevet roller for organisering av elsikkerhetsarbeidet. Dette er betegnelser som er hentet fra den nå opphevede Forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk (fke).

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.