Hei,
Iht. DSB og FSE så er høyspent definert som 1000V AC og 1500V DC. Etter de siste endringene i STCW med Manila endringene så er høyspent definert i STCW som 1000V, uavhengig om det er AC eller DC.
På skip og flyttbare innretninger så er det jo STCW som gjelder. I FSE Lav- og høyspenning defineres høyspent fremdeles som 1000V AC og 1500V DC.
Det er jo også en del diskusjoner rundt dette, da dette har innvirkning på hva redere definerer som høyspent om bord, og behovet for å kurse dagens elektrikere til elektriker offiser. Det er så mye meninger i bransjen rundt dette temaet, at flere av de store instansene frastår i å svare, i frykt for å svare feil.
Hva mener Trainor her, og hvilket regelverk forholder Trainor seg til, i og med at definisjonene fremdeles følger de gamle definisjonene.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.