Hei!Hvordan dimensjonerer man kabel og sikring i et 12V anlegg i bobil?Gjelder samme utregning som bolig? På internett er det masse tabeller som angir kabelstørrelser utifra sikring, men de er alle forskjellige, så viste ikke helt hvilken jeg skulle gå ut ifra. Finnes det en standard tabell iht norske krav?Leser at si om du har en lyskrets på 10A så skal du gange denne med en sikkerhetsmargin på 1.25A da havner jeg på 12,5A. Stemmer dette? Og hvordan går man så fram får å finne riktig kabelstørrelse?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Elektrisk arbeid på beboelsesdelen av en bobil er det kun elektrikere som kan utføre, da denne type arbeid er underlagt krav i fek. Arbeid på fremdriftsdelen av en bobil er regulert av Statens Vegvesen.
Elektriske installasjoner i beboelsesdelen av en bobil er underlagt fel og NEK 400.Her gjelder generelle deler 2 til 6 i NEK 400:2018, samt spesielle krav i delnorm 721.
Valt av kabel og vern skal altså gjøres i henhold til NEK 400:2018.
Takk for svar :)Er det referanseinstallasjonsmetode C som brukes her da selv om kablene skal gå løs utenpå blikk/metall?Og bilen skal brukes på vinterstid da det er minusgrader er dette noe jeg må korrigere for?Ser i tabell 52B-14 at laveste omgivelsestemperatur jeg kan korrigere for er ned til 10 + graderVil strømføringsevnen bare fortsette å øke når man passerer nullpunktet?
Og om iz i utgangspunktet er 112A ref installasjonsmetode C gjir det et kabeltverrsnitt på 25mm2Men om Iz etter korrigering for temperatur blir 136,64. Må jeg da gå opp i kabelstørrelse? Neste Iz i tabell 52B-1 er 138 som tilsvarer en 35mm2 kabel.
Skrev feil, mente:Neste Iz i tabell 52B-2 er 138 som tilsvarer en 35mm2 kabel.
Takk for svar :)Er det referanseinstallasjonsmetode C som brukes her da selv om kablene skal gå løs utenpå blikk/metall?Og bilen skal brukes på vinterstid da det er minusgrader er dette noe jeg må korrigere for?Ser i tabell 52B-14 at laveste omgivelsestemperatur jeg kan korrigere for er ned til 10 + graderVil strømføringsevnen bare fortsette å øke når man passerer nullpunktet?
Er du elektriker Peter?
Ja?
Men jeg skal ikke arbeide på 230V siden, kun på 12V og det er litt nytt for meg
Arbeid på fremdriftsdelen av en bobil er regulert av Statens Vegvesen, og skal utføres av autorisert bilverksted.
Åpen forlagt kabel har strømføringsevne iht. ref.inst.metode C. Reduksjonsfaktor for lavere omgivelsestemperatur i luft enn 30 grader bør benyttes med stor forsiktighet.
Ok, takk for svar. Du misforstår, skal ikke arbeide på fremdriftsdelen, men på bodelsenheten 12V anlegget.
Ok, takk for svar. Du misforstår, skal ikke arbeide på fremdriftsdelen, men på bodelsenheten 12V anlegget.
Ok :-)
12V 10A gjennom 1,5 kvadrat lager samme varmeutvikling som 230V 10A gjennom en 1,5 kvadrat.
12V 10A gjennom 1,5 kvadrat lager samme varmeutvikling som 230V 10A gjennom en 1,5 kvadrat.
Ja, beregningsgrunnlaget i NEK 400:2018 gjelder.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.