Dobbel lader elbil

Spurt 9:43 - 17.3.2020 av jr|Siste svar 10:59 - 18.3.2020 av Hans Olav Arnesen

jr

Er det lov med dobbellader til elbil? Regner med at denne laderen må da ha 2 overbelastningsvern og 2 jordfeilbryter type B integrert for uttakene. Og risikovurdere laststyring...

Nek 400:2018- 722.305.101 sier jo egen forbrukerkurs og 722.530.4.101 sier jo at overbelastningsvernet kan være integrert i laderen. Samt at 722.533.101 sier at et ladeutstyr kan ha flere tilkoblingspunkter..

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:42 - 18.3.2020
Instructor contact card

Jeg har samme forståelse som deg.

På FAQ hos NEK ligger et svar fra 2017 som underbygger dette:

Krav til ladestasjoner og til kurser for lading av elektriske kjøretøy er gitt i NEK 400-7-722:2014.

Jf. definisjonen av tilkoblingspunkt (NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.3.2), vil hvert uttak for lading av et elektrisk kjøretøy utgjøre et tilkoblingspunkt.

NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 krever at hvert tilkoblingspunkter skal være beskyttet av hvert sitt strømstyrke jordfeilvern med merkeutløsestrøm ? 30 mA. Det strømstyrke jordfeilvernet skal være av Type B eller av Type A med tilleggsanordninger som sikrer beskyttelse mot DC feilstrømmer.

En av hovedbegrunnelsene for at det skal benyttes individuelle strømstyrke jordfeilvern er at en feil i et elektrisk kjøretøy eller feil ved lading av et elektrisk kjøretøy ikke skal forplante seg til andre kjøretøyer, skade andre elektriske kjøretøyer eller forhindre at andre elektriske kjøretøyer får avbrutt sin lading.

Det er ikke anbefalt å benytte strømstyrt jordfeilvern Type A og Type B i serie. Selv om Type B skal beskytte mot DC feilstrømmer, vile Type B tillate noe DC strømmer som kan midlertidig blinde Type A vernet og midlertidig sette funksjonaliteten til Type A vernet ut av drift.

For ordens skyld, NEK 400.7.722:2014, avsnitt 722.533 krever også at hvert tilkoblingspunkt er beskyttet av et eget overstrømsvern.

jr

Postet 9:36 - 18.3.2020

Ja. Utfordringen videre er også 722.533.101. Salto har en duo-lader, men i følge teknisk support har det ikke integrert noe overlastvern. Hva innebærer denne NEK IEC 61851-17? Dersom de har en anordning mot overstømmer, vil da forbrukerkursen være internt i laderen fra denne overstømsanordningen og ut til kontakta? Det er vel ikke akkurat definisjon på en forbrukerkurs..Har vanskelig for å se at denne laderen kan monteres.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 10:59 - 18.3.2020
Instructor contact card

Jeg kjenner ikke NEK IEC 61851-17, og den finnes heller ikke hos standard.no.

Du kan rette spørsmål om denne normen til NK64, enten som FAQ eller direkte til leder Eirik Selvik; eirik@selvik.no.

Utstyrsleverandør skal generelt kunne dokumentere at deres utstyr tilfredsstiller aktuelle myndighetskrav.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.