Dobbelt NEK399 skap for tomansbolig

Spurt 12:44 - 20.5.2020 av Daniel|Siste svar 8:55 - 25.5.2020 av Hans Olav Arnesen

Daniel

HeiJobber hos nettselskap.Har en installatør som ønsker å bruke ett dobbelt NEK399 for en vertikaldelt tomansbolig som får hver sin stikkledning.Står det spesifisert i NEK399 at skapene skal være adskilt? Finner ikke dette spesifisert i REN4100.En risikovurdering kan tilsi at to tilførsler inn i ett skap ikke er ideelt.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (6)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 13:02 - 20.5.2020
Instructor contact card

Dobbelt tilknytningsskap skal ikke benyttes til tomannsbolig, kun til enebolig med hybel.

Undrende

Postet 13:08 - 20.5.2020

Hva er bakgrunnen for at det ikke skal benyttes?

Tror det er vanlig å bruke det.

Man kan tenke seg at det er fint at en kun har tilgang til sin egen måler og vern. Men det er vel samme nøkkel på skapene. Man har gjerne tilgnsg til alle målene og vern når ting er samlet i kjelleren på leilighetsbygg

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 13:14 - 20.5.2020
Instructor contact card

Jeg kjenner ikke til at det leveres doble tilknytningsskap beregnet på to separate boenheter, og dette er ikke i tråd med NEK 399. F.eks. Stansefabrikken leverer dobbelt tilknytningsskap, men kun beregnet for enebolig med hybel. Som alltid skal montasjeanvisning/dokumentasjon fra leverandør følges.

Hva som er vanlig er ikke min sak, det gjøres nok mye som ikke er bra :-), men det hjelper ikke deg om du risikovurderer med tanke på hva som er vanlig.

Undrende

Postet 13:20 - 20.5.2020

Jeg har aldri satt opp NEK399 skap jeg.

Men hva er bakgrunnen, begynnelsen, for at man ikke skal kunne ha et dobbelt skap?

Skulle det medføre økt risiko for noe?

Undrende

Postet 13:20 - 20.5.2020

Begrunnelsen

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 8:55 - 25.5.2020
Instructor contact card

Du er inne på "begrunnelsen" i ditt første innlegg.

Det er forøvrig ikke "min" normkomite NK64 som har ansvaret for NEK 399, så jeg har ikke førstehåndskjennskap til aktuell begrunnelse. Du kan stille spørsmål i NEK sin FAQ til NEK 399 her; https://www.trainor.no/cms/NEK-FAQ.

Kravet er forøvrig gitt i punkt 8.2.1 i NEK 399, hvor det framkommer følgende:Det skal etableres et separat tilknytningsskap for hver bolig, og dette gjelder også kjedet enebolig eller rekkehus. Eneboliger med hybelleiligheter er unntatt, om tilknytningsskapet er egnet for dette.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.