Droppe jordfeilbryter TYPE B for elbil

Spurt 8:39 - 31.7.2017 av Arne|Siste svar 5:37 - 25.6.2021 av Hans Olav Arnesen

Arne

Kan man droppe jordfeilbryter type B om man har en ladestasjon med innebygget DC lekkasje deteksjon?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (9)

MA

Postet 6:45 - 1.8.2017

Normkomiteen har her bestemt i en tolkning at Type A er i orden foran man kan droppe Type B men om dette gjøres må det dokumenteres fra ladeboksprodusent at Type A gir sammevsikkerhet som B. Her er uttalsen / tolkningen: Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre fabrikanten dokumenterer at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.

asdf

Postet 5:46 - 9.8.2017

MA, legg inn hele tolkningen fremfor bruddstykker.

"strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre fabrikanten dokumenterer at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet."

Det går altså klart frem at jordfeilbryter type B skal benyttes med mindre leverandør dokumenterer at bruk av jordfeilvern type B skal brukes (med mindre det er dokumentert at du har samme eller bedre sikkerhet..)

Såvidt meg bekjent er ingen ladestasjoner godkjent med mindre de har innebygget jordfeilbryter type B, men det er mulig jeg tar feil? Hvis det finnes vil jeg gjerne vite hvilke :)

https://www.nek.no/standarder/produkter/tolkninger-nek-400/

Utdrag fra tolkning:

Normens formulering om kjennskap til belastningens egenskaper tilsier at det er når tilkoblingspunktet kun benyttes av ett spesifikt elektrisk kjøretøy at belastningens egenskaper er kjent. Egenskapene må kartlegges vha en nettanalysator i hvert enkelt tilfelle. Det må også gis instruks til eier/bruker at tilsvarende måling må foretas ved utskifting av kjøretøy for å verifisere at sikkerheten er ivaretatt. NK64 betrakter slik måling og verifisering som lite hensiktsmessig.Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i IT, TT og TN-systemer med 230V systemspenning, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.

Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre fabrikanten dokumenterer at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.NK64 påpeker at dersom en ladestasjon er forsynt med strømstyrt jordfeilvern for hvert tilkoblingspunkt, er kravet i 722.531.2 allerede dekket og ytterligere strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunktet er ikke nødvendig.

NK64 endret på sitt møte 2015-02-05 ordet «tilfredsstillende» til «tilsvarende» i 1. avsnitt av vedtaket. NK64 endret på sitt møte 2016-08-25 frasen «det dokumenteres» til «fabrikanten dokumenterer» i 1, avsnitt av vedtaket.

MA

Postet 6:25 - 9.8.2017

Du bekrefter egentlig asdf bare det jeg skrev man trenger ikke hele uttalsen for og konkludere her. Saltoboks 572 se linken ser ut og ha slik beskyttelse om man ser på linken på ladeboksen i lista ser man at den er beskyttet mot likestrømmer uten at det er plassert Type B i ladeboksen. slike løsninger blir nok mer vanlig hos flere etterhvert. Man bør imidlertid sjekke opp dette med Salto slik at dette er korrekt forstått av beskrivelsen for det har ikke jeg gjort da jeg bruker to andre leverandører på ladeboksen.

https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak

asdf

Postet 6:31 - 9.8.2017

Lærer stadig noe nytt :)

MA

Postet 8:25 - 9.8.2017

Hely enig:-)

Robert

Postet 11:32 - 15.8.2017

Ved installasjon av Pod-Point lader til Renault Zoe på et IT-anlegg må det brukes en transformator. På sekundærsiden av trafoen skal det monteres en 20A automat og jordfeilbryter Type B før ladestasjonen. Mitt spørsmål er om det er krav på at det skal monteres jordfeilbryter på primærsiden også? Om så, skal den være av Type B den også?

MA

Postet 20:11 - 15.8.2017

Det kommer an på om trafo er godkjent / merket iht avsnitt 722.413 i norm 722 eller ikke. Dette vil i praksis si at om trafo er galvanisk adskilt iht. norm 41 avsnitt 413 i NEK 400 så er det ikke krav til jordfeilbryter foran trafo men husk i boliginstallasjon vel og merke må man legge en klasse 2 kabel foran allikevel dersom man definerer dette som forbrukskurs fordi bolig har krav generelt til jordfeilvern på alle forbrukskurser men om trafo her er merket iht 413 kravene kan man benytte type A foran dersom det er bolig og det ligger en PFSP eller PR altså klasse 1 kabel oppstrøms trafo til sikringsskapet.

Kai Erik

Postet 20:42 - 23.6.2021

Hei.

Fikk du sjekket opp om denne kan monteres med JFA Type a i sikringsskap?

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 5:37 - 25.6.2021
Instructor contact card

Hei.

Fikk du sjekket opp om denne kan monteres med JFA Type a i sikringsskap?

Om dette ikke fremgår av montasjeanvisning må det sjekkes ut med produsent (altså av deg, da MA skriver i 2017 at han ikke benytter Salto/DEFA).

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.