Hei.
Hvordan løser dere installeringen av el.bil ladere i praksis der det skal tilkobles f.eks 8 ladere på en parkeringsplass? Ligger dere 8stk kabler og monterer 8stk sikringer? Eller ligger dere en felles kabel/sikring som går inn og ut av laderne? Er vell ikke krav til dedikert kurs så lenge man kjører effektfordeling på laderne...? Tenkte å benytte laderne fra Eaton med master/slave, såg for meg å bruke sikring på 3x63A og Pfxp...
Sitter pris på innspill..
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Du finner svar på spørsmålene dine i avsnittene 722.302 og 722.305 i NEK 400:2018.
Uansett laststyring (hovedkurs) skal det benyttes egen forbrukerkurs til hvert elektrisk kjøretøy.
Du finner svar på spørsmålene dine i avsnittene 722.302 og 722.305 i NEK 400:2018.
Uansett laststyring (hovedkurs) skal det benyttes egen forbrukerkurs til hvert elektrisk kjøretøy.
Hvordan kan installasjoner som fks Zaptec sine være lovlige da? De kjører jo fks 20 ladestasjoner på 1stk 63A automatsikring med klasse2 frem til ladestasjonene og laststyring?
Dette må leverandøren svare på.
En slik løsning er ikke i henhold til NEK 400:- NEK 400:2014, avsnitt 722.302: Det skal være en egen forbrukerkurs for tilkobling av et elektrisk kjøretøy,- NEK 400:2018, avsnitt 722.305.101: Det skal benyttes en egen forbrukerkurs for overføring av energi til eller fra et elektrisk kjøretøy.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.