El-installasjon i nybygg (2018)

Spurt 8:21 - 25.11.2020 av Morten Birkedal|Siste svar 14:09 - 11.12.2020 av Morten Birkedal

Morten Birkedal

Hei,

Vi har nå bodd i det nye huset vi bygget i 2018 i ca 2 år, etter mye frem og tilbake med elektriker firmaet som utførte installasjonen så gikk de konkurs i 2019. Det viser seg at vi ikke har fått noe samsvars erklæring ved overleveringen av huset (har sjekket boligmappa.no også), dette var rett og slett ikke i mine tanker da vi skulle ta over og har nok godt i glemmeboken.

Lurer på hva vi kan gjøre med dette?

Har utbyggeren en plikt å fremskaffe oss samsvars erklæringen?

Klarer ikke å se for meg at et elektriker firma vil stå god for et annet firma sitt arbeid, spesielt ikke et som er gått konkurs...

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (20)

Elektriker.

Postet 21:47 - 25.11.2020

Hvem har du skrevet kontrakt med?

Om det er en totalentreprise, så er det totalentreprenøren som du skal forholde deg til. Altså at du kun har kontrakt med et firma, og elektrikeren ligger under de. Da er dette en mangel de må fikse. Hvordan de løser det er opp til de.

Har du derimot selv engasjert elektrikerfirmaet så er det du selv som må fikse dette. Da kan man ikke klage til noen. Du har nå et anlegg som ikke er godkjent av et firma. Om det skjer noe, så vil du nok kunne få avkorting på forsikringen. Spesielt når du er klar over dette. Eier/bruker er ansvarlig for det elektriske anlegget. Du vil ikke kunne få noen samsvarserklæring nei. Du kan nok få et firma til å gjennomgå hele installasjonen, slik at du er sikrere på at ting er som det skal være. Hvordan dette er opp mot forsikringen vet jeg ikke, men dette vil være en kjekk ting å gjøre for å være sikrere på anlegget. De vil ikke ta på seg ansvaret for anlegget, det kommer du ikke unna at du har alt ansvar her. På lik linje som et anlegg som er over 5 år gammel, når garanti/reklamasjon har gått ut.

Jeg har lite erfaring med dette. Men har sett tilfeller hvor elektrikerfirmaet som har gått konkurs har vært rimelig raske i vendingene på sine siste jobber, når de vet at det går til konkurs. Så det er ikke usannsynlig at de har tatt noen snarveier på ditt anlegg også. Tilhører nok sjeldenhetene, men det er gjerne de sakene man hører om.

Trikk

Postet 22:06 - 25.11.2020

I tidligere tråder har konklusjonen vært at ingen elektrikkerfirmaer kan utstede sluttkontroll og samsvarserklæring på hva andre eller konkursrammede firmaer har utført av elektrisk arbeide. Så da må alt det gamle rives og nytt firma må legge opp nytt elektrisk... og gi fra seg dok. før de går konkurs :)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:22 - 26.11.2020
Instructor contact card

I tidligere tråder har konklusjonen vært at ingen elektrikkerfirmaer kan utstede sluttkontroll og samsvarserklæring på hva andre eller konkursrammede firmaer har utført av elektrisk arbeide. Så da må alt det gamle rives og nytt firma må legge opp nytt elektrisk... og gi fra seg dok. før de går konkurs :)

Det er nok lite relevant å rive eksisterende installasjon, om ikke en Elkontroll konkluderer med svært mange og store/alvorlige avvik.

Jeg gjengir her et av mine svar på samme tema: Du bør få en elektrovirksomhet til å ta en skikkelig kontroll av anlegget (koster noen tusenlapper), for å sikre at du og dine er beskytta mot elektrisk fare. Mest alvorlig er mulig brannfare, om anlegget ikke er korrekt utført.

Eventuelle feil som blir påpekt i kontrollen bør selvfølgelig utbedres (i utgangspunktet av en annen elektrovirksomhet).

Du vil ikke kunne få noen erklæring av samsvar for hele installasjonen, men det viktigste er at du og dine er beskytta best mulig mot elektrisk fare (brann og berøringsfare).

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:30 - 26.11.2020
Instructor contact card

Det er lite trolig at du kan få tak i samsvarserklæring på denne jobben.Råd om hva du bør gjøre ser du i mitt forrige innlegg.

Trikk

Postet 17:24 - 26.11.2020

Det er nok lite relevant å rive eksisterende installasjon, om ikke en Elkontroll konkluderer med svært mange og store/alvorlige avvik.

Jeg gjengir her et av mine svar på samme tema: Du bør få en elektrovirksomhet til å ta en skikkelig kontroll av anlegget (koster noen tusenlapper), for å sikre at du og dine er beskytta mot elektrisk fare. Mest alvorlig er mulig brannfare, om anlegget ikke er korrekt utført.

Eventuelle feil som blir påpekt i kontrollen bør selvfølgelig utbedres (i utgangspunktet av en annen elektrovirksomhet).

Du vil ikke kunne få noen erklæring av samsvar for hele installasjonen, men det viktigste er at du og dine er beskytta best mulig mot elektrisk fare (brann og berøringsfare).

men da vil det være avvik på boligen til evig tid vel? skal man selge senere er det et minus...

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 17:41 - 26.11.2020
Instructor contact card

men da vil det være avvik på boligen til evig tid vel? skal man selge senere er det et minus...

Avviket vil bli stående i byggets levetid ja, og dette kan/vil være et minus. Her kan det imidlertid forklares med en konkurs, og en dokumentert Elkontroll vil begrense usikkerheten.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 9:54 - 27.11.2020
Instructor contact card

Mitt poeng er at dette avviket ikke vil være et stort minus ved videresalg av huset.Det viktigste er sikkerheten for beboerne, og en grundig kontroll av elektrovirksomhet, samt retting av eventuelle feil, vil være et veldig godt virkemiddel for å oppnå dette.

El....

Postet 12:07 - 27.11.2020

Mitt poeng er at dette avviket ikke vil være et stort minus ved videresalg av huset.Det viktigste er sikkerheten for beboerne, og en grundig kontroll av elektrovirksomhet, samt retting av eventuelle feil, vil være et veldig godt virkemiddel for å oppnå dette.

Ja, ser det... men for at huset skal være helt uten mangler for fremtiden vil det være nødvendig å fjerne/demontere alt det "gamle" som fungerer helt perfkt elektrisk sett for så å legge opp helt nytt anlegg for så å få overlevert sluttkontroll og samsvarserklæring fra nytt firma før det også går konkurs.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 13:39 - 27.11.2020
Instructor contact card

Ja, ser det... men for at huset skal være helt uten mangler for fremtiden vil det være nødvendig å fjerne/demontere alt det "gamle" som fungerer helt perfkt elektrisk sett for så å legge opp helt nytt anlegg for så å få overlevert sluttkontroll og samsvarserklæring fra nytt firma før det også går konkurs.

Det er kun om anlegget har svært mange feil og mangler det kan være aktuelt å bygge nytt. Som regel vil det være mer aktuelt med litt utbedring/feilretting.

De fleste elektrovirksomheter er for øvrig ikke "døgnfluer", heldigvis :-).Her hvor jeg bor (Tønsberg) er det veldig mange elektrovirksomheter som har eksistert svært lenge.

El..

Postet 16:39 - 27.11.2020

Det er kun om anlegget har svært mange feil og mangler det kan være aktuelt å bygge nytt. Som regel vil det være mer aktuelt med litt utbedring/feilretting.

De fleste elektrovirksomheter er for øvrig ikke "døgnfluer", heldigvis :-).Her hvor jeg bor (Tønsberg) er det veldig mange elektrovirksomheter som har eksistert svært lenge.

Ja.. men igjen for at huset skal være uten mangler og få overlevert sluttkontroll og samsvarserklæring må alt rives og legges opp på nytt. Som nevnt tidligere vil eller har ikke et nytt el-firma lov til å påta seg å stå ansvarlig for hva et annet firma har gjort av el-arbeide.

Frode

Postet 11:27 - 29.11.2020

Tenker jeg ville forsøkt å finne ut hvor den som utførte insrallasjonen jobber i dag, og prøvd å få han til å godkjenne installasjonen via. nytt firma.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:35 - 30.11.2020
Instructor contact card

Ja.. men igjen for at huset skal være uten mangler og få overlevert sluttkontroll og samsvarserklæring må alt rives og legges opp på nytt. Som nevnt tidligere vil eller har ikke et nytt el-firma lov til å påta seg å stå ansvarlig for hva et annet firma har gjort av el-arbeide.

Dette har jeg allerede svart på :-).

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:37 - 30.11.2020
Instructor contact card

Tenker jeg ville forsøkt å finne ut hvor den som utførte insrallasjonen jobber i dag, og prøvd å få han til å godkjenne installasjonen via. nytt firma.

Nei, dette er ikke ok. Nytt firma har ikke lov til å ta på seg et slikt ansvar.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:48 - 30.11.2020
Instructor contact card

Som nevnt kan ikke erklæring om samsvar leveres av andre enn virksomheten som har stått som ansvarlig.

Ved konkurs blir det derfor stående en mangel om samsvarserklæring ikke er levert kunden på konkurstidspunktet. Dette er selvfølgelig ikke ok for kunden, men behøver ikke være særlig alvorlig.En grundig elkontroll kan avklare "ståa" på den elektriske installasjonen, og som regel er arbeidet greit utført. Eventuelle feil som oppdages må utbedres.

Det er kun om det avdekkes mange og alvorlige feil det kan være hensiktsmessig å reinstallere hele det elektriske anlegget.

El...

Postet 14:56 - 30.11.2020

Det ser ut som det er vanskelig å svare JA eller NEI på riving av installasjon for så å montere nytt anlegg av et seriøst firma dersom mangelen skal bli borte på huset :) :) :). Da får jeg tro at JA er riktig svar bare.

Frode

Postet 15:05 - 30.11.2020

Det kan se ut som "sjakk matt" :)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 15:08 - 30.11.2020
Instructor contact card

For at avviket fra DLE skal bli borte må installasjonen reinstalleres, og svaret er JA. Men er dette hensiktsmessig i de fleste tilfeller, NEI det er det veldig sjelden.

Det spiller liten rolle om jeg svarer konkret ja eller nei. Min mening (synsing) betyr uansett lite i denne sammenhengen. Jeg er ikke advokat, og kan derfor ikke gi en juridisk konklusjon. Verden er ikke svart/hvitt. Det meste er faktisk nokså grått :-).

Jeg har gitt de svarene jeg kan gi ut i fra aktuelle myndighetskrav lenger opp i tråden.Jeg vurderer derfor denne tråden som avsluttet.

Du står fritt til å sende dette spørsmålet til postmottak@dsb.no, men trolig får du et nokså "grått" svar :-).

Oppgitt

Postet 9:57 - 3.12.2020

Med økt fokus på dokumentasjon frem i tid vil jeg se det som en vesentlig ulempe at kjøper av ny bolig ikke får dokumentasjon på elektrisk arbeid. Har arbeidet foregått via totalenteprise har entreprenøren ansvaret for dette.

En elkontroll vil IKKE gi deg noen garanti for at anlegget er i forskriftsmessig stand.

Hvis det skulle oppstå brann i elektrisk installasjon de første 5 år risikerer boligkjøper avkortning på erstatning, noe som ikke er vanlig praktisert, men enkelt kan gjøres. Og dette blir hyppig diskutert i forsikringsselskapene.

Det du Hans Olav beskriver er brudd på FEL, som fører til at kunden blir stående ansvarlig den elektriske installasjonen. Hvis vi sier dette er greit åpner vi markedet for svart arbeid ved å si at dokumentasjonen ikke er viktig.

Kan være enig i lav risiko, men samtidig kan risikoen kan enkelt fjernes ved at entreprenør blir stilt ansvarlig slik lovverket sier. Boligen er levert med mangel. Boligen skal leveres UTEN mangel.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:43 - 4.12.2020
Instructor contact card

Totalentreprise er beskrevet i første svar i denne tråden, fra Elektriker.Mitt utgangspunkt er selvfølgelig at det ikke er noen entreprenør å stille til ansvar. Er det det er saken "juristmat" og ikke relevant i dette forumet.

Morten Birkedal

Postet 14:09 - 11.12.2020

Hei,

Takk for mange gode svar og innspill.

Har kontaktet entreprenøren for huset, de har lovet å ordne opp i avviket - det blir interessant å se hvordan de velger å gå frem ut i fra alle innspillene jeg har lest gjennom her.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.