God dag! Firmaet jeg jobber i gjorde el-kontroller før, men det er nå en stund siden, men kuttet det ut for lenge siden, siden vi da "frasier" oss jobben med å fikse det. Har vært prat på at det, ihvertfall i næring, ikke er lov å ha kontrollør til å være samme firma som den som skal rette opp i feilene. Jeg har kamerater som jobber i firma hvor det praktiseres at det er greit, så lenge ikke samme person, i samme firma, både tar kontroll og retter feil.
Det er jo en interessekonflikt her, som uansett ikke er heldig. Men er det ulovlig? I så fall, hvor kan en vise til? At det er dårlig praksis er jo noe annet.
FG-760, eller en av de andre FG godkjenningene, legger opp til at det er uavhengige firmaer som gjør kontroller, enn dem som installerer eller retter evnt feil. Er dette et krav? Om at det skal være et uavhengig firma som gjør kontroll, eller har dem bare formulert det så dem åpner for det? Jeg har ikke lest igjennom hele FG-750 og 760, men spørsmålet faller jo i samme bane som det andre. Lurer også på hvordan ting blir fra 2021, når det nesten ikke er noen firmaer registrert med FG-760 godkjenning..Takker for eventuelle svar!
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.