Hei! Skal legge opp lading til 6 biler fra nytt skap. Må alle ha en jorf.br. kl b (6stk) eller er det mulig og ha en forankoblet jordfbr. 3/63 30mA kl b som dekkende for 6 kurser? Så kan det kjøres 6 stk kurser med jfa 10A kl A ?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Det er et avvik mot NEK 400, men jeg ser ikke at det skal være så farlig.Det viktige her er at du avklarer dette med kunden. At han kan ende opp med at ingen biler lader, om det er feil på en bil.
Der mener jeg du tar feil. Det er krav om eget overstrømsvern samt egen jordfeilbryter type B på hvert uttak for lading av elbil. Dette er ikke til å ta feil av i norm!
Jeg skriver jo at NEK 400 stiller krav om det. Men ser ikke den store faren med å avvike fra dette.
Gjerne begrunn hvorfor jeg tar feil asdf.
Jeg mener install har rett dersom man risikovurderer sammen med kunden, og skriver avvik i samsvarserklering, anlegget blir jo elsikkert.
Det er vel ikke slik at en kan risikovurdere seg bort i fra normen hvis en ønsker det når ny løsning gir dårligere elsikkerhet.
Fordi at FEL krever at elsikkerheten skal være det tilsvarende føringer i norm ELLER bedre.
Personlig synes jeg det er en uting at man skal forsøke å risikovurdere seg bort fra ting.
NK64 er også veldig klare på dette!
NK64 faq - 722.531.2
"En av hovedbegrunnelsene for at det skal benyttes individuelle strømstyrke jordfeilvern er at en feil i et elektrisk kjøretøy eller feil ved lading av et elektrisk kjøretøy ikke skal forplante seg til andre kjøretøyer, skade andre elektriske kjøretøyer eller forhindre at andre elektriske kjøretøyer får avbrutt sin lading."
Dette punktet går nok mer på leveringssikkerhet enn elsikkerhet.
For nye leilighetsbygg ville kanskje noen kyniske entreprenører hatt en 30 mA forran alle elbilene. Dette vil NEK 400 unngå. Om eier/bruker syns det er en grei løsning med en JFB forran 2 eller flere kurser, så syns jeg det er en helt grei løsning. Men da må kunden gjøres oppmerksom på ulempene ved dette.
Som du vet Install er det FEL som er juridisk bindende, og blant annet §§ 10 og 16 i FEL skal være ivaretatt her (som alltid). Dette anlegget kan vanskelig vurderes som egnet til forutsatt bruk, og avvik fra DLE er da meget sannsynlig.
Jeg er enig i det, for store anlegg.
Men om samme eier skal ha lading til sine to biler. For eksempel for en enebolig. Så vil etter mitt skjønn en JFB for de to kursene være en helt grei løsning etter FEL og forutsatt bruk.
Greit nok, det er din risikovurdering, som du må stå for (ovenfor både myndighet og kunde). Men husk å dokumentere avviket fra NEK 400 i samsvar med §§ 10 og 12 i FEL.
Jeg anbefaler imidlertid å følge normative krav i NEK 400 på dette området (er ikke overraskende helt på linje med asdf sine innspill, men så er jeg også medlem av normkomiteen han viser til FAQ svar fra :-)).
Men kan ikke noen si noe om hvorfor det gir bedre elsikkerhet å ha en JFB på hver kurs, fremfor å samle noen på en JFB.
Ja det er avvik mot NEK 400. Men hvorfor er det avvik mot §10 i FEL? Faren mot elsikkerheten her er vel jordfeil og den vil jo bli tatt uansett om man har 1 eller flere JFB?
Bruker du samme resonnementet i forhold til boliginstallasjoner og krav i NEK 400-8-823?
Jeg kunne hatt en JFB forran to kurser ja, men ikke forran hele installasjonen. Gjerne på service/rehabilitering hvor det er lite plass i skapet.
Men hvordan strider dette mot paragraf 10 i FEL?
Jeg kunne hatt en JFB forran to kurser ja, men ikke forran hele installasjonen. Gjerne på service/rehabilitering hvor det er lite plass i skapet.
Men hvordan strider dette mot paragraf 10 i FEL?
Jeg skrev: Husk å dokumentere avviket fra NEK 400 i samsvar med §§ 10 og 12 i FEL.
Mulig dette kan missforstås, men jeg ser ikke helt hvordan.
Jeg skriver altså at du må dokumentere avvik fra NEK 400. Jeg skriver ikke at avviket vil stride mot § 10 i FEL (innlysende, siden det ikke er lov til å fravike forskriften).
Ok Hans.
Men kan ikke noen her forklare hvorfor det er "farlig" å ha flere kurser til elbil på en jordfeilbryter? Hvorfor NEK 400 har en tekst om dette.
Hva er bakgrunnen for dette kravet?
Dette har asdf beskrevet i et av sine innlegg, referert til svar på FAQ fra NK64:
NK64 faq - 722.531.2
"En av hovedbegrunnelsene for at det skal benyttes individuelle strømstyrke jordfeilvern er at en feil i et elektrisk kjøretøy eller feil ved lading av et elektrisk kjøretøy ikke skal forplante seg til andre kjøretøyer, skade andre elektriske kjøretøyer eller forhindre at andre elektriske kjøretøyer får avbrutt sin lading."
Ønsker du en grundigere begrunnelse for dette bør du sende spørsmål som FAQ til NK64.
Hei
I en ny installasjon med 6 ladestasjoner m/innebygget jordfeilvern type B, 1 egen kurs til hver ladestasjon. Er det krav til type B jfb i tavle? Eller trengs det kun jfb type A? Jeg er usikker på om jeg tolker 722.302 og 722.531.2 riktig ved å velge jfb type A i tavle..
Hei
I en ny installasjon med 6 ladestasjoner m/innebygget jordfeilvern type B, 1 egen kurs til hver ladestasjon. Er det krav til type B jfb i tavle? Eller trengs det kun jfb type A? Jeg er usikker på om jeg tolker 722.302 og 722.531.2 riktig ved å velge jfb type A i tavle..
Fant svar i NEK FAQ.. Ikke anbefalt med jfb type A og B i serie..
Som alternativ kan klasse II benyttes ut til ladestasjonene.
Det er selvfølgelig et alternativ som også vurderes i denne sammenheng.
Bra :-), for dette vil normalt være den mest hensiktsmessige måten å ivareta kravet på.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.