El.Motor

Spurt 14:13 - 21.10.2010 av Mont|Siste svar 18:26 - 25.10.2010 av Mont

Mont

Lure litt på hva som bestemmer dreie retningen på en trefasetmotor som er steinmetz koplet, ( tofaser og kondensator ).

takker for svar.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (11)

trikker

Postet 16:46 - 22.10.2010
qluet med kondensatoren er å faseforskyge ene fasen så alle tre frasene står 120 grader fra hverandre så da blir kondensatoren den 3. fasen å ved å bytte om på hvilke som helst av disse skal man da få endret retning.

sebastian

Postet 21:14 - 22.10.2010
kan nokon tegne koblingsbrettet? altså kordan man gjer det med kondensatoren for og få 3 faser på ein einfase motor? og stemmer det at det er 70mf per kw på motor?

Trikker

Postet 19:54 - 23.10.2010




her er ett dårlig tegnet bilde men håper dere fårstår :)

Mont

Postet 20:30 - 23.10.2010
Føler jeg ikke får svar på det jeg spør om, er fullt klar over grunnen ved bruk av kondensator. Motoren vil yte ca 70% og start momentet blir reduser til 33%.

En tommelfinger regel er 60-70uf per kW.
Kan også bruke denne formelen:
C = (x * 3.5) / 37 = uf, for 1000 og 1500 rpm

C = (x * 2.9 ) / 37 = uf, for 3000 rpm


Men det jeg lurte på hva som bestemmer hvilken vei rotoren roterer ved bruk at kondensatoren??
Kan det være så enkelt som å koble kondnesatoren i serie/parallell med en av dei andre viklingene?

Mont

Postet 20:32 - 23.10.2010
Må rette meg selv etter en ny gjennomlesning. Svaret på spørsmålet mitt er besvart.

Mont

Postet 15:14 - 24.10.2010
En enkel tenkemåte for å se for seg hvorfor er om en tenker seg hvilken vei ""takten"" går. 1,2,3 eller 3,2,1.

Man kan ETTER kondensatoren snu begge fasene og motoren vil dreie andre veien.
Det samme med ene fasen og den kunstige fasen ETTER kondensatoren.

Snur du begge fasene før kondensatoren så vil motoren dreie samme vei, siden kondensatoren da vil følge den nye faseretningen. Dette forklarer hvorfor for eksempel en sementblander med en slik kobling vil dreie samme vei selv om du snur om på topolstøpselet i stikkontakta.

Undrende

Postet 20:15 - 24.10.2010
Mens vi er inne på tema.

Jeg har to stykk 0,25kW asynkrone trefasemotorer liggende.

Jeg ønsker å ha tofasedrift på hver av disse.
Hver for seg vel å merke.

Hvor stor kondensator trenger jeg på hver da?

Undrende

Postet 20:16 - 24.10.2010
Da for å drive to små lamellpumper for pumping av såpe mellom 200L fat og 1000L kar, om noen lurte.

Trikker

Postet 7:00 - 25.10.2010
Driftskondensatoren regnes ut slik:

C = (x * 3.5) / 37 = mikrofarad, for 1000 og 1500 rpm

C = (x * 2.9 ) / 37 = mikrofarad, for 3000 rpm

x er motorens ytelse i watt ved 220 volt



Men husk også på at momentet på motoren kan gå drastisk ned, opp mot 70% tap

Undrende

Postet 15:46 - 25.10.2010
Så for en 250W motor, koblet i trekant for 230V og med nominelt turtall på 1500 så holder det med en 23,6uF kondensator.

Kan dette stemme?

Jeg hadde faktisk en kondensator på 20uF liggende.
Den roterte rent og fint den.

Det skal nok ikke være noen fare med den reduserte effekten.
Den skal bare drive en liten mobil lensepumpe for såpe, der vi får leveranse fra 1000L kar og skal lense dette over i et par 200L fat.

Mont

Postet 18:26 - 25.10.2010
Ditt regnestykke stemmer overens med slik jeg også har regnet det.

Det er ikke noe farlig å gå litt opp eller ned i kapasitans. Så lenge det er innen rimelighetens grenser.

Den eneste konsekvensen dette har er at du vil få ulik faseforskyvning for din kunstige 3. fase fra kondensatoren. Motoren vil da vibrere mer enn den ville gjort ved perfekt 120 graders forskyvning grunnet hastighetsvariasjoner per omdreining.

Men motoren vil kunne utføre arbeid og den tar ikke skade av dette.

Kondensatoren skal jo fungere som en tidsforsinkelse av nabofasen slik at den kunstige 3. fasen skal nå sin peak i sinuskurven helt i takt med de andre. Da vil motoren gå jevnt uten nevneverdig vibrasjon. Omtrent som en bensinmotor der alle sylindrene fyrer akkurat når de skal.

Så om vibrasjonen plager deg så prøv en kondensator så nærme utreknet verdi som mulig.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.