Elbil

Spurt 13:25 - 22.9.2016 av Svend|Siste svar 16:24 - 27.9.2016 av Pudderjagar

Svend

Hva er grunnen til at elbillader stikk skal kun sikres med 10A
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (4)

Tom

Postet 15:24 - 22.9.2016

Dette gjelder kontakter av type "shuko" ol.Disse tåler ikke mer strøm enn 10A i lengden.- Bare ta en titt i vanlige stikkontakter på kjøpesentar og p-hus hvor el.biler blir tilkoblet.Disse kontaktene har tydelige merker av varmeutvikling.En kan bruke apparat-kontakt, de tåler mer.Forskjellen på disse ser du lett, kontaktflaten er større på en apparat-kontakt.Her kan du lese litt om shuko:http://stromvippa.fortum.no/hva-er-schuko/

Pudderjagar

Postet 20:25 - 25.9.2016

Dette gjelder kontakter av type "shuko" ol.Disse tåler ikke mer strøm enn 10A i lengden.- Bare ta en titt i vanlige stikkontakter på kjøpesentar og p-hus hvor el.biler blir tilkoblet.Disse kontaktene har tydelige merker av varmeutvikling.En kan bruke apparat-kontakt, de tåler mer.Forskjellen på disse ser du lett, kontaktflaten er større på en apparat-kontakt.Her kan du lese litt om shuko:http://stromvippa.fortum.no/hva-er-schuko/

Eg har veldig lyst til å presisere at Shuko kontakten tåler ganske mykje straum når den ikkje er innfelt i vegg.

2 andre ting som eg ser er følgende: Hadde folk hengt opp ladekladden slek at belastningen ikkje kom på kontakten så hadde ein nesten eleminert problemet med varmgang. Ligg vekta på pluggen så står den skeift i kontaktfjæra og dermed har den ein minimal kontaktflate og påfølgende varmgang. Dette er faktisk eit krav i NEC at det skal være anretta oppheng.

Den andre tingen eg ser mykje er at folk ikkje avslutter ladinga i bilen eller på kladden før dei trekker ut kontakten. Dermed får du lysbue og kontakten vært brent.

Ein siste ting er at slitasjen med å kobble kloadden ut og inn gjerne 2 ganger pr dag tar bort ein del av spennet i kontaktflatene i Schuko så etter ei tid vil den begynne å få varmgang pga for liten kontaktflate

Hans Olav Arnesen

Postet 6:21 - 26.9.2016

Er spesielle utfordringer med lading av elbil, men uavhengig av dette gjelder generelt for Schukokontakter at langvarig (timesvis) strømuttak ikke bør forekomme.

Dette har vi et eksempel på i avsnitt 823.55.01 i NEK 400:2014, hvor høyeste tillatte effektuttak til varmtvannsbereder støpslet til Schuko er 1500 W (ca. 6,5 A ved 230 V).

Normen skiller ikke på om Schukokontakten er innfelt eller montert på-vegg.

Pudderjagar

Postet 16:24 - 27.9.2016

Desverre så skiller ikkje NEC på dette og da ville nok vera ugunstig å ha for mykje spesialregler. Då er da betre med eit generelt forbud!

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.