Hei.
Hva sier forskriftene om følgende:
Montering av uttak for elbil i garasje, punktet består av 1 dobbel stikkontakt som er sikret med Jordfeilbryter type B og automatsikring B10.
Er det godkjent med dobbel stikk på dette punktet når det er dedikert ladepunkt, eller må det være enkelt uttak. Og om det er krav om enkelt, hvor står det?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Det står ikke i normen at en dobbel stikkontakt ikke kan benyttes, men delnorm 722 i NEK 400:2014 stiller krav til at en stikkontakt kun skal forsyne ett elektrisk kjøretøy (avsnittene 722.302 og 722.55.01.03).
Takker for svar!
Ikke NEK foran meg nå, men mener kravet sier noe slikt som «hvert uttak skal individuelt beskyttes...» osv. Altså er det formulert slik at det åpenbart ikke er godkjent å bruke en dobbel stikkontakt.
Correct me if Im wrong. Synes forumleders svar her ble litt åpent for tolkning når det sies «stikkontakt» og ikke »uttak« selv om jeg regner med han mener det samme.
Delnorm 722 i NEK 400 omtaler ikke uttak, men tilkoblingspunkt.
Avsnitt 722.55.101.2 i NEK 400:2018 åpner for: en stikkontakt i samsvar med NEK 502 dersom stikkontakten er beskyttet av et overstrømsvern med merkestrøm til og med 10 A.
NEK 502 omfatter plugger og stikkontakter for boliger og liknende bruksområder - Norske tillegg og avvik til NEK IEC 60884-1 som gjelder for plugger og stikkontakter som brukes i Norge. Standard stikkontakt for bolig omtales ofte som Schukokontakt, og fåes med både ett og flere uttak.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.