Har snart eksamen og driver og oppfrisker minne litt.Hvordan sjekker dere om det er ledig kapasitet på hovedsikring for å ha el bil i et eksisterende anlegg, forstår det med å sjekke inntaket osv. Men hvordan sjekker dere om det er plass på nåværende hovedsikring i en installasjon.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Det har med samtidighetsfaktoren å gjøre... har du 10 stk 10A kurssikringer og maksbelaster alle samtidig går det 100A i hovedsikringen og du har da en samtidighetsfaktor på 1. Har du 50A hovedsikring kan du maksbelaste hver av de 10 kursene 5A og du har da en samtidighetsfaktor på 0,5
i praksis har du kanskje en 3-fase 63A strømmåler og 63A hovedsikring. da må du tenke på om du har stekeovn og induksjonstopp og div. varmekabler i bruk på fullt samtidig for å se hvor mye effekt de tar i forhold til at du kobler inn en lader til el-bil i tillegg.
Dette er bare tall eksempler men budskapet er samtidighetsfaktor
Så i grunnen bare vurderer man nåværende kurser og hvor mye de er i bruk og velger en fornuftig Samtidighetsfaktor ?
Så i grunnen bare vurderer man nåværende kurser og hvor mye de er i bruk og velger en fornuftig Samtidighetsfaktor ?
Ja, man kan godt ta utgangspunkt i nåværende kurser, men hovedsikringen er hovedsaken her. er den på f.eks 40A så må man ligge under dette.
Antall kurser har egentlig ingenting med dette å gjøre, bare veldig misvisende.
Et hus bruker det et hus bruker av strøm, uansett av om det er 10 eller 20 sikringer der. Et gammelt hus har få sikringer, mens et nytt hus har mange. Et nytt hus bruker likevel mindre strøm.
Skal man sjekke så kan man få ut måledata. Typisk så vet en elektriker av erfaring hva som går og ikke. Typisk 50A eller mer så går 20A elbillader.
Skal du være helt sikker i en besvarelse så skriver du at du mener inntaket må økes, om du er usikker. Eller kanskje bruker en elbillader med laststyring. Altså at den kommuniserer med strømmåleren. Bruker huset mye strøm så får elbilen lav strøm. Bruker huset lite strøm så kan elbilen lade maks.
Det blir mer å vurdere om et hus har 10 eller 20 sikringer :) så det er ikke uvesentlig mht. samtidighetsfaktoren.
Du finner hjelp på side 133 i Montørhåndboka (og på side 231 i Normguiden for de som har denne).
Førende er § 16 i FEL, som krever at anlegget skal være egnet til den forutsatte bruk.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.