Hei,
Ser det nå installeres flere elbil ladere i sameiet.
Gruppesilring for 20 leiligheter er 250A.
50A ov for leiligheter.
Så blir det 13 elbil ladere i garasjen, i beste fall 130A. De fleste vil nok lade med 16A og da snakker vi 208A
Her blir ingen lastbalansering.
Tvilsomt 13 biler lader sammen, men Elbil ladere skal du vel regne verste scenario?
Vil dette holde når 80% av kapasitet i verste fall går til elbil ladere?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hadde hatt mer trua før, nå skal alle bruke strøm de 3-4 timene som er litt billigere, eller mindre skamdyrt, .,ikke sikkert denne settingen er helt gjennomtenkt... Heller.
Dette er uansett vanskelig å forsvare med referanse til NEK 400:2022, avsnitt 722.304.2 Maksimal last og samtidighet
Legg til følgende krav:
Hvert enkelt tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy skal, ved normal bruk, anses til å være belastet med sin merkestrøm, eller sin maksimal konfigurerte ladestrøm. Konfigurering av maksimal ladestrøm skal kun være tilgjengelig for sakkyndige eller instruerte personer, og skal kun kunne utføres ved hjelp av en nøkkel eller et verktøy.
MERKNAD - Samtidighetsfaktor for kursen som forsyner et tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy (for eksempel stikkontakten) er lik 1.
Siden alle tilkoblingspunkter for elektrisk kjøretøy kan benyttes samtidig, skal, med mindre et laststyringssystem inngår i ladeutstyret og/eller er installert oppstrøms ladeutstyret, samtidighetsfaktorene for tilkoblingspunktene for elektrisk kjøretøy settes til 1,0 ved fastsettelse av belastningsstrøm for en hovedkurs som forsyner tilkoblingspunktene for elektrisk kjøretøy.
Umulig å svare med denne informasjonen.
Stor forskjell om det er fjernvarme eller ikke. Hvor gammelt bygget er, hvor stor leilighetene er. Altså hvor mye elektrisk varme som går med.
Beregningen din tar ikke hensyn til 3 fas.Det står heller ikke om det er 230 eller 400 V.
Så for alt jeg vet er elbillading under 30 prosent av totalen.
Installer batteriladere med 3-fase tilførsel som utnytter alle 3 fasene symetrisk så er problemet løst. Og til slutt en liten detalj, installer sinusfilter ( helst aktivt filter ) på tilførselssiden til laderene for å minimere forvrengning av sinuskurven til nettet i området.
Installer batteriladere med 3-fase tilførsel som utnytter alle 3 fasene symetrisk så er problemet løst. Og til slutt en liten detalj, installer sinusfilter ( helst aktivt filter ) på tilførselssiden til laderene for å minimere forvrengning av sinuskurven til nettet i området.
Om dette er en IT-installasjon, så er det fortsatt kun et fåtall elbiler som har mulighet for symmetrisk 3-fase lading.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.