Elbil, lader eksisterende kurs

Spurt 19:54 - 2.10.2017 av SK|Siste svar 18:41 - 10.6.2020 av Hans Olav Arnesen

SK

Jeg har en bolig fra 2013/2014 der jeg la opp en 3x32A kurs (230V TT) til garasjen for fremtidig elbil. Ut fra forskriftene som da gjaldt (NEK400:2010) er denne kursen forsynt fra en 3x32A C jordfeilautomat. Etter hva jeg har funnet ut er dette jordfeilvern type A (schnider DCP N Vigi) og ikke type B som kreves i dag. Spørsmålet er da om jeg kan koble min nye 32A ladeboks på denne kursen å beholde eksisterende vern.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (14)

Hans Olav Arnesen

Postet 6:44 - 3.10.2017

Kravene i NEK 400 gjelder ved nyinstallasjon, og endringer som beskrevet i Elsikkerhet 78.

Altså; ikke krav om å bytte jordfeilvern (jfv) her. Jeg vil likevel anbefale deg å bytte til B-type jfv.

111

Postet 16:22 - 6.10.2017

Jeg er ikke enig. Dersom det her er snakk om å tilknytte en fastmontert type 2 lader, er dette noe en installatørbedrift må utføre. De foretar da en nyinstallasjon av elbil lader etter mitt syn og må da vel oppfylle krav gitt i NEK, da spesielt 722 hvor B-type spesifiseres. ?

Om det er snakk om et eksisterende stikkontakt uttak hvor kunde selv skal plugge i en ladeløsning stiller det seg dog annerledes...

Hans Olav Arnesen

Postet 19:46 - 6.10.2017

Mulig du har rett her 111, jeg har ikke produktspesifikk kunnskap om ladeinstallasjonen.

Mitt syn bygger jeg på at dette er en eksisterende kurs, dedikert til lading, og tenker det ikke er tilbakevirkende kraft her. Men om dette er arbeid på det elektriske anlegget, så må dette naturligvis utføres av elektrovirksomhet, og det er installatør som tar denne vurderingen.

Jon

Postet 19:53 - 6.10.2017

Det finnes også ladebokser du kan henge på vegg med tilførsel via industri stikk. Hva da? Sikkerheten er tilnærmet den samme, men det er ingen ny fast installasjon. Mao ingen krav til type B vern.

Jon

Postet 5:46 - 7.10.2017

En slik ladeboks er vesenlig sikrere enn bare stikk sammen med den mobile ladekladden som følger med bilen.

Hvis ladeboksen monteres med fast tilkobling, er det bedre enn om den er koblet med stikk. Det er dumt om reglene skulle praktiseres på en slik måte at det ikke ble gjort. Det å kreve type B jordvern vil kunne gjøre nettopp det. Det hender jo at det ikke er mulig å få plass til dette i eksisterende skap eller at hele kabelen til garasjen må byttes til dobbeltisolert type fordi jordværnet kun kan bli plassert på tampen.

En ladeboks er egentlig ikke annet enn en avansert stikkontakt som kommuniserer med bilen og den ladekabelen som stikkes i.

Det er ikke krav til å følge nye normer for hele kursen om en skifter en stikkontakt. Spesielt ikke om det bidrar til å øke sikkerheten utover det som eksisterer.

SK

Postet 18:02 - 12.10.2017

Takk for gode svar.

Jeg er godkjent som installatør i egen bolig så jobben blir lovlig og fagmessig utført.

Jeg synes Jon har mange gode poeng. Jeg kan jo lovlig plugge en 32A lader i stikket i garasjen. Dette ønsker jeg ikke da fagmannen i meg sier at "permanent" 32A last via stikk ikke er ideelt. Anlegget blir bedre med denne fast tilkoblet.

Det ikke plass til både ny 3fas automat og 4p jfb type b i skap uten å gjøre en større ombygging av skapet. Har ikke funnet 3p 32A jordfeilautomat type b hos min grosist.

Det andre som forvirrer meg litt er at det sies at man ikke kan ha en type b etter type a vern. Jeg kunne lett satt en type b i garasjen da ladeboks har opsjon på integrert type b vern. Må si jeg sliter litt med teorien bak dette men er jo noen år siden jeg satt på ing.skolen.. Om noen kan gjøre rede for teorien her kunne det være interesant.

Hans Olav Arnesen

Postet 7:25 - 13.10.2017

A foran B vil, i følge flere leverandører, medføre at A ikke vil fungere som forutsatt.

Slik beskrives dette av Siemens:Konsekvenser ved type AOg hva skjer så hvis du skulle benytte type A jordfeilbryter? Du kan oppleve at sumtransformatoren går i metning ved en DC-strøm (likestrøm) og ikke kobler ut som forutsatt. Med en lengre DC-belastning risikerer du at polariteten på sumtransformatoren blir ødelagt, og jordfeilbryteren må skiftes ut.

Se: http://w3.siemens.no/home/no/no/sector/industry/nyheter/lavspenning/pages/jordfeilbrytere_alle_feilstroemmer.aspx.

Hans Olav Arnesen

Postet 7:32 - 13.10.2017

Mulig du har rett her 111, jeg har ikke produktspesifikk kunnskap om ladeinstallasjonen.

Mitt syn bygger jeg på at dette er en eksisterende kurs, dedikert til lading, og tenker det ikke er tilbakevirkende kraft her. Men om dette er arbeid på det elektriske anlegget, så må dette naturligvis utføres av elektrovirksomhet, og det er installatør som tar denne vurderingen.

Mitt syn her stemmer også overens med hva DSB skriver her:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/.

Erik

Postet 8:54 - 5.6.2020

Hei!Hvordan løses dette problemet i praksis da man i alle boliginstallasjoner vil ha Type A jordfeilbrytere på andre kurser i skapet. Type B bryteren befinner seg vel ofte i ladeboksen og dermed blir nedstrøms.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 10:31 - 5.6.2020
Instructor contact card

Lading av elbil skal ha egen kurs, med unntak av frittliggende privat garasje, som beskrevet i avsnitt 722.305.301 i NEK 400:2018.

Det er tre måter å løse dette på, ref. avsnitt 412 og 722.531.2.3.101:1) Dobbeltisolert kabel sikra med automat uten jordfeilvern, samt ladeinstallasjon type 2 med innebygget B-type jordfeilvern.2) Jordfeilvern type B (implementert i automat) forankoblet kursen.3) Jordfeilvern type A forankoblet kursen, samt ladeinstallasjon type 2 med innebygget DC-filter (RDC-DD).

Jon T

Postet 18:53 - 9.6.2020

Om en har type A (i skap) foran type B (før/ved stikk/ladeboks) kan for meg ikke by på problemer så så lenge det er dobbelt isolert kabel mellom skap og stikk.

En passivisering av A vernet er vel ikke da noe problem?

MBT

Postet 20:41 - 9.6.2020

Mulig jeg avslører min manglende kunnskap om bolig..

Men om man lager en underfordeling i garasje, er det da krav om klasse II-kabel til underfordeling?

Kan da bytte fra kombiautomat til automat, enten om det er rom hoppe opp til 40A eller 35 og ha en kurs til lys over stikk eller lignende så UF forsyner mer enn en belasting.

Deretter enten montere ett B-vern i UF eller i ladestasjonen med dobbeltisolert kable til lader.

Ja, det setter strengere krav strengere krav til jordingselektrode. Men kobber og spade er billig..

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 18:20 - 10.6.2020
Instructor contact card

Om en har type A (i skap) foran type B (før/ved stikk/ladeboks) kan for meg ikke by på problemer så så lenge det er dobbelt isolert kabel mellom skap og stikk.

En passivisering av A vernet er vel ikke da noe problem?

Det beste er uansett å unngå seriekoblede jordfeilvern.

Er det type A fra før kan denne beholdes om ladestasjon har DC-filter.Se alternative løsninger beskrevet av DSB i Elsikkerhet 91; https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/elsikkerhet-91.pdf.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 18:41 - 10.6.2020
Instructor contact card

Mulig jeg avslører min manglende kunnskap om bolig..

Men om man lager en underfordeling i garasje, er det da krav om klasse II-kabel til underfordeling?

Kan da bytte fra kombiautomat til automat, enten om det er rom hoppe opp til 40A eller 35 og ha en kurs til lys over stikk eller lignende så UF forsyner mer enn en belasting.

Deretter enten montere ett B-vern i UF eller i ladestasjonen med dobbeltisolert kable til lader.

Ja, det setter strengere krav strengere krav til jordingselektrode. Men kobber og spade er billig..

Tilleggskrav til 30 mA jfv i bolignormen gjelder kun forbrukerkurser, og altså gjelder ikke kravet for en hovedkurs/stiger.

Er det en IT-installasjon gjelder uansett alle krav i avsnitt 411.6.4 i NEK 400:2018, også til utkobling av 2. jordfeil. Alternativt kan beskyttelse mot elektrisk sjokk ivaretas ved dobbel eller forsterket isolasjon iht. avsnitt 412.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.