Elbil lader med DC vern, fullgod jordfeilbeskyttelse?

Spurt 14:12 - 20.11.2020 av David Hansen|Siste svar 7:02 - 23.11.2020 av Hans Olav Arnesen

David Hansen

Hei!

Klarer ikke finne noe konkret om dette i produsenters anvisning, derfor spør jeg her.

Spørsmål 1:

Har en installasjon (TN nett) til en elbil ladestasjon.

Ladestasjonen har innebygget DC vern. Produsenten oppgir at man slipper fordyrende B vern foran ladestasjonen, siden den har "DC-feilstrømsovervåkning (RDCMB)". Det står som et generelt punkt at man derfor kan benytte seg av jordfeilautomat type A som ofte allerede står i sikringsskap rundt om.

Greit nok.

Men så lurer jeg på om dette A vernet strengt tatt er nødvendig? Hvilken oppgave har type A jorddeilvern oppstrøms DC vern. Er det bare for å beskytte kursledning? I så tilfelle MÅ man jo ikke ha et A vern oppstrøms DC vern om man legger PFXP.

Hvis A vernet er der for å ivareta andre jordfeilstrømmer ikke DC vernet fanger opp, kan jeg forstå at dette må være der.

Har sett flere leverandører som bare skriver at ved dc vern så: "Da kan man benytte vanlig A vern i skapet" Men lurer på om dette skrives fordi man da ikke trenger tenke på dobbelt isolert kabel eller ikke.

Spørsmål 2:

Kom over en installasjon med 7 elbilladere som alle har dc vern. Alle laderne har hver sin rene automatsikring uten jfb innebygget. Men installatøren har valgt og sette et B-vern oppstrøms alle sikringene, på forsyningen til disse.

Er det ikke slik at hver ladestasjon skal ha sin egen jfb? Det virker uansett som en lite lur løsning og ha et B vern foran alle 7 ladekursene med mindre denne er selektiv mot dc vern.

Hvis svaret på spørsmål 1 er at man kan sløyfe jfb type A foran dc vern, kunne man jo her fjernet hele B-vernet siden alt er lagt opp med PFXP.

Hvis svaret på spørsmål 1 er at man MÅ ha A vern foran dc vern, burde det sitte JFAutomat med A vern på hver av de 7 kursene, så sant man ikke kan ha Et A vern foran alle 7 (noe jeg mener å ha hørt ikke er lov).

Håper jeg har klart å få frem poenget. :)

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (2)

David Hansen

Postet 14:18 - 20.11.2020

Her fra en produsents hjemmeside:

Såkalt DC-filter, eller DC-RCM (Direct Current Residual Current Monitoring) / RDC-DD (Residual Direct Current Detecting Device), skal overvåke ladingen i ladestasjonen og detektere likestrøms jordfeil. Ved installasjon av ladestasjon med DC-RCM / RDC-DD vern, kan man nøye seg med type A kombiautomat/jordfeilvern i sikringsskapet. Disse er normalt benyttet i norske sikringsskap for sikring av kurser og inneholder både overbelastningsvern og jordfeilvern.

Det er spesielt setningen: "kan man nøye seg med type A kombiautomat/jordfeilvern i sikringsskapet", som jeg gjerne skulle hatt noe mer faglig bak.

Skal det være type A foran dc filter uansett om det er lagt PFXP, og eventuelt hvorfor.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 7:02 - 23.11.2020
Instructor contact card

A-type forankoblet og DC-filter i utstyret tilfredsstiller samla normens krav (alternativt B-type forankoblet, eller B-type i utstyret og klasse II forankoblet).

Løsningen du beskriver i spørsmål 2 er ikke iht. krav i NEK 400.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.