Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Har du lest forklaringen til del 7 på side 321 i NEK 400:2014?
Utdrag: Kravene i NEK 400-7 kommer i tillegg til, modifiserer eller erstatter kravene i NEK 400-1 til NEK 400-6.
Dette med skilletrafo i 722 normen ligger under avsnitt merket 722.413. Dette betyr at dette tilhører under avsnittet ikle omhandles under automatisk utkobling hverken i del 7 - 722. 411 eller generelt i norm 41 411 tiltaK. Altså din egen konklusjon trådstarter er korrekt. Eneste unntak om krav til jordfeilbryter type B på tiltak 413 ville vært om bil produsent beskriver krav om type B forankoplet helt uavhengig av situasjonen om automatisk utkobling 411 eller skilletrafi 413, men ikke vanlig det.
Ja, kurs til forsyning av elektrisk kjøretøy kan beskyttes med elektrisk adskillelse. Dette er, som MA beskriver, et beskyttelsestiltak som er sidestilt med automatisk utkobling (avsnitt 410.3.3 i NEK 400:2014).Det stilles ikke krav til tilleggsbeskyttelse ved hjelp av jordfeilbryter når beskyttelse mot elektrisk sjokk ivaretas ved et annet beskyttelsestiltak enn automatisk utkobling.
Ja, kurs til forsyning av elektrisk kjøretøy kan beskyttes med elektrisk adskillelse. Dette er, som MA beskriver, et beskyttelsestiltak som er sidestilt med automatisk utkobling (avsnitt 410.3.3 i NEK 400:2014).Det stilles ikke krav til tilleggsbeskyttelse ved hjelp av jordfeilbryter når beskyttelse mot elektrisk sjokk ivaretas ved et annet beskyttelsestiltak enn automatisk utkobling.
Så da er vi enige om at ordlyden i 722 som sier at jordfeilbryter skal benyttes ikke har hensyntatt at enkelte billader leveres med skilletrafo? Mao behøves det ikke jordfeilbryter på mer enn selve kursen ut til trafo, men da har ikke B-type noe for seg. Jordfeilbryter etter skilletrafo vil ikke ha noen funksjon pga for liten kapasitans i nettet etter trafo, samt størrelsen på trafo.
Krav til jordfeilbryter i avsnitt 722.531.2 må sees i sammenheng med kravet i avsnitt 531.2 (som avsnitt 722.531.2 refererer til), som kun gjelder når beskyttelse mot elektrisk sjokk ivaretas med automatisk utkobling av strømtilførselen. Avsnitt 722.531.2 stiller altså ikke krav til jordfeilbryter for forsyning av elektriske kjøretøy når beskyttelse mot elektrisk sjokk ivaretas ved elektrisk adskillelse.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.