Elbil-lading og jordfeilbryter

Spurt 16:07 - 1.7.2015 av Installatøren|Siste svar 12:18 - 10.1.2023 av Thomas Krydsby

Installatøren

Nek400:722 sier at kurs for billader skal være sikret med jordfeilbryter. Dersom det på IT benyttes skilletrafo, noe mange enkelte bilmerker krever, og som i seg selv er en metode å beskytte mot elektrisk sjokk - hva er da poenget med jordfeilbryter ( og kanskje en svindyr type B) om er beskrevet i klartekst i 722? Kapasitansen i nettet er så liten det går av, og trafoen også svært liten, så det vil vel aldri kunne oppstå jordfeilstrøm nok til at jf-bryter noen gang vil slå ut? Kan jeg da enkelt risikovurdere meg bort fra kravet om jf så lenge jeg har skille trafo, også ihht 722?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (6)

Tommy Lundekvam

Postet 8:12 - 3.7.2015

Har du lest forklaringen til del 7 på side 321 i NEK 400:2014?

Utdrag: Kravene i NEK 400-7 kommer i tillegg til, modifiserer eller erstatter kravene i NEK 400-1 til NEK 400-6.

MA

Postet 13:42 - 5.7.2015

Dette med skilletrafo i 722 normen ligger under avsnitt merket 722.413. Dette betyr at dette tilhører under avsnittet ikle omhandles under automatisk utkobling hverken i del 7 - 722. 411 eller generelt i norm 41 411 tiltaK. Altså din egen konklusjon trådstarter er korrekt. Eneste unntak om krav til jordfeilbryter type B på tiltak 413 ville vært om bil produsent beskriver krav om type B forankoplet helt uavhengig av situasjonen om automatisk utkobling 411 eller skilletrafi 413, men ikke vanlig det.

Hans Olav Arnesen

Postet 9:05 - 6.7.2015

Ja, kurs til forsyning av elektrisk kjøretøy kan beskyttes med elektrisk adskillelse. Dette er, som MA beskriver, et beskyttelsestiltak som er sidestilt med automatisk utkobling (avsnitt 410.3.3 i NEK 400:2014).Det stilles ikke krav til tilleggsbeskyttelse ved hjelp av jordfeilbryter når beskyttelse mot elektrisk sjokk ivaretas ved et annet beskyttelsestiltak enn automatisk utkobling.

Installatøren

Postet 20:20 - 15.7.2015

Ja, kurs til forsyning av elektrisk kjøretøy kan beskyttes med elektrisk adskillelse. Dette er, som MA beskriver, et beskyttelsestiltak som er sidestilt med automatisk utkobling (avsnitt 410.3.3 i NEK 400:2014).Det stilles ikke krav til tilleggsbeskyttelse ved hjelp av jordfeilbryter når beskyttelse mot elektrisk sjokk ivaretas ved et annet beskyttelsestiltak enn automatisk utkobling.

Så da er vi enige om at ordlyden i 722 som sier at jordfeilbryter skal benyttes ikke har hensyntatt at enkelte billader leveres med skilletrafo? Mao behøves det ikke jordfeilbryter på mer enn selve kursen ut til trafo, men da har ikke B-type noe for seg. Jordfeilbryter etter skilletrafo vil ikke ha noen funksjon pga for liten kapasitans i nettet etter trafo, samt størrelsen på trafo.

Hans Olav Arnesen

Postet 7:14 - 21.7.2015

Krav til jordfeilbryter i avsnitt 722.531.2 må sees i sammenheng med kravet i avsnitt 531.2 (som avsnitt 722.531.2 refererer til), som kun gjelder når beskyttelse mot elektrisk sjokk ivaretas med automatisk utkobling av strømtilførselen. Avsnitt 722.531.2 stiller altså ikke krav til jordfeilbryter for forsyning av elektriske kjøretøy når beskyttelse mot elektrisk sjokk ivaretas ved elektrisk adskillelse.

Thomas Krydsby

Postet 12:18 - 10.1.2023
Er dette ansett som opplest og vedtatt? Vi leverer lader med innebygget trafo, og ut ifra hva jeg kan skjønne, er det ikke iht. NEK400 noe krav til jordfeilbeskyttelse på sekundsærsiden mellom trafo, og kretskort til lader. Har fått dette spørsmålet fra en installatør som skal installere flere nå, og samsvarserklære installasjonen iht. NEK400.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.