Hei! Hvordan stiller NEK400 seg til lading av elbiler på anlegg som ikke har jordfeilbryter på kursen? Er det tilbakevirkende kraft slik at det må monteres om man skal lade på kurs med kun automatsikring på? Eller gjelder det kun ved nyinstallasjoner at det må være JFB?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Kravet har ikke tilbakevirkende kraft.
Så om man ikke har jordfeilbryter på kursen som bilen blir ladet fra, så er det greit/I henhold? Grunnen til at eg spør er at det er ett kontorbygg der mange av de ansatt har elbiler som lades I arbeidstiden, og det gjøres på kurser uten jordfeilbeskyttelse.
Det har vært krav til 30 mA jordfeilbryter for stikkontakter utendørs siden 1. januar 1991 (§ 818.53 i FEB 1991).
Hei.
Ja det stemmer. men da kan eg forklare om det kommer spørsmål at det ikke er lov iht forskriftene å lade via stikkontakter som ikke har jordfeilbryter om da stikkontaktene står utendørs, altså områder med forhøyet elektrisk fare som det så fint heter.
Dersom stikkontaktene er montert uten jordfeilbryter etter 1991 er anlegget feil og ulovlig utført og det er eiers ansvar å gjøre noe med dette. Enten ta stikkontaktene bort eller sette inn jordfeilbryter. Om det skal brukes til elbiler bør det i dag settes inn type B-jordfeilautomat.
De som kommer med bilene sine å gjør ikke noe galt i å bruke stikkontaktene, det er eier av anlegget som har ansvaret rundt dette.
Er stikkontaktene montert før 1991 er alt tip top og det er bare å lade.
Det har vært krav til 30 mA jordfeilbryter for stikkontakter utendørs siden 1. januar 1991 (§ 818.53 i FEB 1991).
Anlegg skal være forutsett bruken. Dersom du skal lade el-bil er ikke anlegget dimensjonert eller bygget opp etter dette.DC feilstrøm / støy kan føre til at jordfeilbrytere type A ikke fungerer som forutsatt. Dermed kan jordfeil bli stående uten at jordfeilbryter slår ut. Derfor har vel NK64 lagt føringer i NEK400:2014 for at jordfeilbryter type B skal benyttes på kurser hvor det lades el-bil.
Såvidt jeg vurderer det vil utstyret som kobles til utløse krav om jordfeilbryter.
Eller kan det forsvares en slik endring av forutsetning for grunnleggende sikkerhet?
Dvs. at selv om lader for el-bil har jordfeilbeskyttelse (eller andre ting de finner på å kalle det) innebygd i kontrollboks for lading er ikke dette nok til å sikre anlegget.
(blir ikke dette litt det samme som vvb, når du skifter ut denne må denne kobles fast.)
Kravene i NEK 400 gjelder for nye installasjoner, samt for større endringer i eksisterende anlegg (som avklart i Elsikkerhet 78).
Kravene i 722 gjelder altså for nye ladeinstallasjoner. Ladeutstyr som tilkobles eksisterende ladeinstallasjon (installert etter NEK 400:2010, eller tidligere norm/forskrift) vil altså ikke utløse krav om å følge dagens krav.
Det samme vil også gjelde ved skifte av vvb (bytte likt mot likt).
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.