Elbillader

Spurt 13:25 - 14.9.2020 av Montør|Siste svar 6:06 - 17.9.2020 av Hans Olav Arnesen

Montør

Har en kunde som påstår han har fått beskjed fra DSB at en schuko tilkoblet 10A kurs og jordfeilbryter type B er godkjent som ladepunkt hjemme. (han fikk montert dette av et installasjonsfirma i år)

Han har i rapport fra DLE fått beskjed om at han må montere elbillader (type 2)

I beskrivelsen dra DLE står det at utstyret ikke er tilpasset forutsatt bruk.

Han har bedt meg om å skrive at anlegget han er tillatt og at elbillader ikke er nødvendig. Da ønsker jeg å henvise til punktet hvor dette står i NEK400, men klarer ikke finne det. Noen som kan hjelpe?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (6)

Kjetil Vikan

Postet 14:14 - 14.9.2020

Hei!

I Montørhåndboka NEK400:2018 punkt7.2.7: Egen kurs 10A type B jordfeilbryter er lov.

Men hvis kunden har elbil hadde det vært en fordel med elbillader! En 10A kurs klarer ikke å lade opp en 60-70kwh i løpet av en natt, det vil si anlegget er ikke tilpasset forutsatt bruk.

Anbefal en elbillader til kunden du!

Arve

Postet 17:12 - 14.9.2020

60kwh tilsavarer 30 mil. Få kjører det daglig og trenger å lade det hver natt.

Så å trekke det opp mot forutsatt bruk er vel drøyt.

Morgan Lind

Postet 19:45 - 14.9.2020

Hei!

I Montørhåndboka NEK400:2018 punkt7.2.7: Egen kurs 10A type B jordfeilbryter er lov.

Men hvis kunden har elbil hadde det vært en fordel med elbillader! En 10A kurs klarer ikke å lade opp en 60-70kwh i løpet av en natt, det vil si anlegget er ikke tilpasset forutsatt bruk.

Anbefal en elbillader til kunden du!

Hvor står kravet om å lade 60-70kW i løpet av en natt?

Trikk

Postet 18:39 - 15.9.2020

Hei!

I Montørhåndboka NEK400:2018 punkt7.2.7: Egen kurs 10A type B jordfeilbryter er lov.

Men hvis kunden har elbil hadde det vært en fordel med elbillader! En 10A kurs klarer ikke å lade opp en 60-70kwh i løpet av en natt, det vil si anlegget er ikke tilpasset forutsatt bruk.

Anbefal en elbillader til kunden du!

Hva har 60-70 kW med saken å gjøre????

Elektro

Postet 7:11 - 16.9.2020

Hva har 60-70 kW med saken å gjøre????

Ingen ting...

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:06 - 17.9.2020
Instructor contact card

Følgende krav i delnorm 722 i NEK 400:2018 har spesiell relevans ved lading av elbil, også via Schukokontakt (vanlig 16 A stikkontakt i samsvar med NEK 502):

722.55.101.2 AC tilkoblingspunkter for privat bruk skal være en: elbilkontakt i samsvar med NEK EN 62196-2, eller elbilplugg, fast tilkoblet via en kabel og i samsvar med NEK EN 62196, eller stikkontakt i samsvar med NEK EN 60309-2, eller en stikkontakt i samsvar med NEK 502 dersom stikkontakten er beskyttet av etoverstrømsvern med merkestrøm ? 10 A.VEILEDNING - Det anbefales å benytte en ladestasjon i samsvar med NEK EN 61851 med tilkoblingspunktet enten som en elbilkontakt eller elbilplugg i samsvar med NEK EN 62196.

722.531.2.3.101 Hvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet mot virkningene av DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal anordnes ved bruk av: strømstyrt jordfeilvern Type B, eller strømstyrt jordfeilvern Type A som sammen med et utstyr for detektering av DC sumstrømmer (RDC-DD) i samsvar med NEK IEC 62955, minst gir beskyttelse mot DC feilstrømmer tilsvarende til strømstyrt jordfeilvern Type B, eller strømstyrt jordfeilvern Type F som sammen med et utstyr for detektering av DC sumstrømmer (RDC-DD) i samsvar med NEK IEC 62955, minst gir beskyttelse mot DC feilstrømmer tilsvarende til strømstyrt jordfeilvern Type B. Strømstyrte jordfeilvern skal ha merkeutløsestrøm ? 30 mA, og skal være i samsvar med NEK EN 61008-1, NEK EN 61009-1, NEK EN 60947-2 eller NEK EN 62423.

722.443.3.1 Spesielle beskyttelsestiltak mot overspenningerEndre kravene i første avsnitt til følgende:Et tilkoblingspunkt skal være beskyttet av et overspenningsvern i installasjonen.

Dessuten har DSB kommet med klare anbefalinger i Elsikkerhet 91, fra side 5 til 12. Se her; https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/elsikkerhet-91.pdf.

Konklusjonen er at det er lov til å lade privat via Schukokontakt, gitt forutsetningene ovenfor, men kunden bør anbefales å installere elbilkontakt av TYPE 2 montert i ladestasjon.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.