Elbillading med mode 3 type 2 - tilkoblet industrikontakt

Spurt 20:12 - 10.9.2018 av AGN|Siste svar 12:06 - 17.9.2018 av Hans Olav Arnesen

AGN

Hei,

En kunde har et etablert ladepunkt via 2x16A industrikontakt(BLÅ - hun).Kunden har nå kjøpt seg lader mode 3 med fast type 2 kontakt og ønsker denne montert.

Så kommer spørsmålet: Kan jeg montere mode 3 laderen(lader fastmonteres til vegg) med bevegelig ledning og industri hannplugg, og deretter koble denne til den allerede etablerte industriveggkontakten?Kunden ønsker nemlig denne kontakten til annen bruk når det ikke lades fra uttaket, som er forståelig nok.Personlig synes jeg dette er en dårlig løsning for lading av elbil, hele hensikten er å få en fast installasjon med færrest mulige "skjøtepunkt/klemmer" for å forhindre varmgang.Hadde vært mye bedre å lagt frem en ekstra kurs som tilsammen ivaretar begge behovene kunden har.

Hvordan skal jeg svare kunden - klarer ikke helt å referere til noe brukbart i norm 722, hverken i 2014 eller 2018 av NEK400 som "slår spikern i kista".

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (7)

Anders

Postet 13:25 - 11.9.2018

Den løsningen som du her beskriver er faktisk slik ladestasjonen til Porsche Panamera leveres, altså med rundstift-plugg. Er ingenting i 722 som forhindrer dette. Det vil jo bli en kombinasjon av Modus 1 og 3. Men som du nevner, en dårlig løsning mtp varmgang.

AGN

Postet 16:57 - 11.9.2018

Den løsningen som du her beskriver er faktisk slik ladestasjonen til Porsche Panamera leveres, altså med rundstift-plugg. Er ingenting i 722 som forhindrer dette. Det vil jo bli en kombinasjon av Modus 1 og 3. Men som du nevner, en dårlig løsning mtp varmgang.

Hei,

Eventuelt må det være 722.411.3.3(2018):"Hvert AC tilkobl ingspunkt skal være individuelt beskyttet av et strømstyrt jordfeilvern med merkeutløsestrøm mindre eller lik 30 mA.MERKNAD - Dette kravet innebærer at det strømstyrte jordfeilvernet ikke benyttes til å beskytte andre tilkoblingspunkter eller forbrukerutstyr."

Personlig ville jeg ikke anbefalt kunden dette valget basert på den enkle vurderingen at varmgang lettere kan oppstå fordi det er varig belastning og at ladepunkt er ladepunkt

Vi får se hva Hans Olav svarer.

Hans Olav Arnesen

Postet 18:51 - 11.9.2018

Tror vi er enige om at dette ikke er den beste løsningen, men det er tillatt.

Per

Postet 19:18 - 11.9.2018

Disse stikkontaktene er vel laget for høy belastning. Har noen erfaring med at de vil få problemer med varmgang?

Hans Olav Arnesen

Postet 18:11 - 12.9.2018

Industrikontakten vil sikkert takle belastningen, men fast installasjon med færrest mulige "skjøtepunkt/klemmer" for å forhindre varmgang er å fortrekke.

H

Postet 4:39 - 16.9.2018

Har lært at kurser til lading skal være dedikert til det, og kun det. Har dog ingen henvisninger, men som menigheten er enig om; en dårlig løsning

Hans Olav Arnesen

Postet 12:06 - 17.9.2018

Krav er gitt i delnorm 722 i NEK 400:2018.

Se også avklaring på DSB sin nettside; https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.