Kravet i NEK og normal praksis er nå 10A sikring og jordfeilbryter type B, enkel stikk. Og i praksis på egen kurs.
Laderen som må kommer med dagens biler har nå bedre innebygd sikkerhet. Maks 10A lading og de har 6mA dc vern. I tillegg har mange temperaturføler i støpselet, som bryter ladingen om det blir for varmt.
Vil en begrensning på 10A, egen kurs og jordfeil vern type B gi en økning i elsikkerhet i slike tilfeller? Med slike ladere?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
NEK 400:2018 åpner for type A jordfeilvern om lader har innebygget DC-filter.
Normen er imidlertid bastant på 10 A vern, men dette kan fravikes om samme sikkerhet er ivaretatt (dokumentert risikovurdering). Om brukeren selv har mulighet for å stille inn maksimal ladestrøm er ikke løsningen i tråd med normens intensjon.
Maks ladestrøm på laderne som er med bilene i dag er på 10A. Så kan de naturligvis stille de inn enda lavere, på dashbordet i bilen.
Tidligere var laderne som fulgte med bilene på 16A.
Jeg vet ikke. Men antar at kravene til selve laderne er blitt skjerpet. De har ihvertfall mye mer sikkerhet innebygd enn tidligere.
NEK 400 er ment å være mest mulig dynamisk, så lenge krav i FEL innfris. Det vil si at normen ikke skal stenge for produktutvikling. Slik er det også i forhold til delnorm 722, for Forsyning av elektriske kjøretøy.
Om krav i normen ivaretas på annen måte vil endring av lite relevante krav komme opp som tema før neste utgave av normsamlingen.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.