Elektroentreprenørers bruk av Boligmappa.no

Spurt 7:16 - 3.2.2016 av Birger Høyland|Siste svar 12:27 - 11.2.2016 av Per-Christian Svendsen

Birger Høyland

Spørsmålet gjelder bruk Boligmappa.no.

Bruk av Boligmappa.no blir stadig mer bruk av elektroinstallatørene for utveksling av dokumentasjon.

Må en elektroinstallatør ha egen avtale (skriftlig eller muntlig) med sine kunder om bruk av Boligmappa.no for lagring av dokumentasjon etter utført jobb?

Kan en kunde si at han ikke ønsker denne løsningen og kreve at dokumentasjon leveres pr. brev, epost eller på annet vis?

Boligmappa.no er et resultat av et felles bransjeløft for å forbedre boligeieres tilgang på viktig boligdokumentasjon. Bak boligmappa.no står blant annet Nelfo (foreningen for EL-og IT-bedriftene i Norge) Rørentreprenørene Norge (Landsforeningen for rørleggerne), og Ambita AS som er heleid av Nærings- og fiskeridepartementet.

I tillegg er byggmesterne, malerne, blikkenslagerne og ventilasjonsbedriftene med som kvalifiserte fagområder. Flere fag er også på vei inn som brukere hevder Boligmappa.no.

Birger Høyland

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (7)

Hans Olav Arnesen

Postet 8:51 - 5.2.2016

Bruk av Boligmappa.no kan kun skje hvis kunden ønsker dette.

Det finnes fortsatt mennesker som ikke er på nett (og som ikke ønsker å bli det heller, innbefattet min mor på 79 år).

saksbehandler

Postet 9:15 - 6.2.2016

Vi sender ut ett brev sammen med faktura (eller rett til anleggseier dersom det er annen enn fakturamottaker) som forklarer hvor dokumentasjonen ligger og hvordan man henter den. Dette brevet genereres automatisk for hver anleggseier. Der sier vi også at man kan ta kontakt dersom man ønsker dette i papirformat istedet.

Men om dette i det hele tatt er tilstrekkelig, eller om man bør spørre først, er en annen sak. Realiteten er vel at dersom man skal spørre anleggseier først så blir dette for ressurskrevende (vi har noen tusen ordrer i året, hvorav mange kommer rett til montørene).

Tror de fleste som bruker f.eks. boligmappa laster nok opp dokumentasjon, fakturerer og anser seg som ferdige. Men det er neppe godt nok.

Vi føler vi har funnet en tilstrekkelig god måte å gjøre dette på, iallefall så lenge regelverket ikke har flere føringer på dette. Vi har veldig få tilbakemeldinger om at det ønskes papirdokumenter, det er 2-3 eldre og kanskje en eller to "utfordrende" kunder som har bedt om det gjennom de siste 2 årene. De sistnevte vil alltid ha ting anderledes.

Der kan man jo også se for seg at noen der ute "absolutt IKKE" ønsker at det opprettes noen boligmappe på sin eiendom, men det skjer i praksis uten at boligeieren har kontroll med dette.

Per-Christian Svendsen

Postet 21:07 - 9.2.2016

Hei

FEL sier ingen ting om hvordan dokumentasjon skal overleveres til kunde. DSB har i skriftlig form bekreftet at overlevering til Boligmappa tilfredsstiller kravene i FEL. Det samme har DLE og Direktoratet for byggkvalitet i forhold til TEK10.

Det er noen viktige forutsetninger.

1. Kunden må være informert

2. Dokumentasjon må være komplett

3. Kunden har tilgang til internett.

Det er altså kravet om tilgjengelighet som står sterkt. Boligmappa.no er nettbasert og er tilgjengelig for alle som har bank id. I skrivende stund mer en 3 millioner mennesker. Boligmappa er mer tilgjengelig enn det meste av papirdokumentasjonen som gjennom årene er levert til eier. Således går vi i rett retning.

Det er heller ingen motsetning i å sende dokumentasjon til Boligmappa og sende på papir eller andre former i de få tilfeller hvor dette er nødvendig. Det ligger under generell god kundeservice å levere dokumentasjon til den noe eldre garde eller de som spesifikt ber om dette.

Poenget med boligmappa er at dokumentasjonen ikke blir borte og er tilgjengelig for fremtiden for den som har en rettighet til å se den.

Det er viktig at elektroinstallatøren informerer boligeier godt og her er det for noen noe å hente. Generelt opplever vi at virksomhetene informerer godt. Vi sender årlig ut 400.000 brosjyrer og flere hundre tusen klistremerker som virksomhetene leverer til sine kunder og vi registrerer et stort antall boligeiere logger seg på boligmappa.no. Om litt gjør vi enda mer for å informere boligeier. Det lanseres en tjeneste, hvor Boligmappa sender SMS til kunden når en virksomhet har publisert dokumentasjon til Boligmappa.

Det publiseres et dokument hvert 10 sekund gjennom Boligmappa fra kvalifiserte håndverker i Norge. Dokumentasjon det er verdt å ta vare på. I dag, i morgen og i fremtiden. Vi hører svært lite fra de som ønsker seg tilbake dit hvor dokumentasjonen i stor grad ble borte.

Ta gjerne kontakt med oss i Boligmappa om ytterlige informasjon er nødvendig.

MvhPer-Christian Svendsen

Daglig leder

Boligmappa

Installatør

Postet 18:43 - 10.2.2016

Det er også veldig viktig at alle dokumenter blir merket om hva de omfatter. Kontrollører jeg har snakket med må bla seg gjennom masse filer for å finne den dok de er ute etter. Dette var de ikke fornøyd med.

saksbehandler

Postet 19:10 - 10.2.2016

Det er vel også sagt (i elsikkerhet?) at anlegget må ha internett tilgang for å kunne benytte elektronisk dokumentasjon lagret i skyen, og at f.eks. ei hytte på fjellet uten internett eller god nok mobildekning for internett skal ha papirdokumentasjon på stedet.

Per-Christian Svendsen

Postet 12:22 - 11.2.2016

Hei

Ja, det er korrekt. Hytte uten internett eller mobildekning skal ha dokumentasjon på plass. Send uansett til boligmappa, da tilsynet kan kontrollere før de går på kontroll (noen DLE gjør dette) og dersom hytta en gang får mobildekning, så er dokumentene tilgjengelig.

Er også tilgjengelig ved salg av hytta og hvor takstmann/megler ikke nødvendigvis er på hytta når dokumentasjonen skal hentes.

Dere som installatør får også god oversikt over hva dere har levert på ulike gårds og bruksnummer over tid og ikke kun adresse. Det kan være mange boenheter på en adresse (leiligheter i borettslag).

Sammenlign med bilbransjen. De lagrer ikke servicehistorikk på kundenavn, men på registreringsnummer på bil

Per-Christian Svendsen

Postet 12:27 - 11.2.2016

Hei

Ulike DLE har ulike løsninger for å finne dokumentasjon fra Boligmappa. I noen av systemene er merkingen mindre god og det kan være utfordrende å finne.

Derfor helt enig i at et bilde av skjult varme ikke skal ha navn "Image 1", Bilde 1 osv,

Samme gjelder med Erklæring om samsvar. I noen system lager det skjema som heter "Elektriker - liten jobb", hvor Risikovurdering, sluttkontroll og Samsvarserklæring er slått sammen på samme skjema.

Det er viktig at Samsvarserklæringen er godt merket - enklere å finne.

Vi har også forbedringer vi kan gjøre på vår side, slik at dokumentene er enklere å filtrere for tilsynet. Neste tilsynsmodul fra vår side kommer 14.mars. Ellers er det SAFE (tilsynsverktøy) som må lage filtreringer i SAFE. De som bruker SAFE bør derfor kontakte sin kontaktperson i CGI som utvikler SAFE og be om forbedringer.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.