ETR

Spurt 20:44 - 9.2.2016 av LM|Siste svar 6:50 - 4.9.2019 av Hans Olav Arnesen

LM

Rederiet jeg jobber i vil ikke oppgradere elektrikerne sine til ETO selv om vi er på høyspentbåter. Har høyspentkurs og vært på høyspentbåter i 10-12 år. Maskinistene har de oppgradert til STCW-2010. Selv om jeg da har høyspentpapirer men ikke er oppgradert til ETO, regner med at jeg ikke har lov til å jobbe med høyspent mer?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (10)

Hans Olav Arnesen

Postet 21:15 - 11.2.2016

Det er riktig, alle som jobber med høyspenning må oppgraderes i henhold til STCW-2010.

Øystein

Postet 19:57 - 14.3.2016

Både ETR og ETO er begge oppgraderinger i h.h.t. STCW 2010.

Hvor står det at ein må ha ETO for å jobbe med Høyspendt ?

Hans Olav Arnesen

Postet 9:15 - 23.3.2016

Det stilles krav til faglig ansvarlig med ETO (makinoffiser eller skipelektrikeroffiser).

Jan Rune Berg

Postet 14:03 - 13.10.2016

Hei. som du sier "Det stilles krav til faglig ansvarlig med ETO (makinoffiser eller skipelektrikeroffiser)" Ser at du sier det er krav til faglig ansvarlig. Men vill tilføye at maskinoffiserer ikke kan bekle ETO stilling ettersom di mangler kompetanse ihht minimumskravene i kvalifikasjonsforskriftens §44. Videre så har også Sjøfartsdirektoratet innsett dette, og har fjernet ETO stemplingen til maskinoffiseren. Di har kun leder kompetansen, og er kvalifisert til og lede en ETO. Ikke utføre dette arbeidet selv.

Hans Olav Arnesen

Postet 5:41 - 18.10.2016

Her er det ikke samsvar med hvordan norske skip er bemannet, og dette må vel Sjøfart ta tak i etter hvert.

Jan Rune Berg

Postet 8:25 - 4.11.2016

Her er siste uttalelse ifra sjøfart. For å kunne arbeide på teknologi og utstyr med spenning over 1000V (også utenom tavle), så skal en ha ETO sertifikat.Det påføres ikke ETO i Maskinsjef og 1. maskinist sertifikat lenger.De har kun kompetanse til å lede planlagt elektrisk vedlikehold og lede feilsøking på elektriske anlegg av hvilken som helst størrelse- for å kunne oppnå normal driftstilstand. (Få skipet trygt til havn). Om skipet ikke har elektriker om bord, skal rederiet ha avtale om landbasert service for utførelse av planlagt vedlikehold på det elektriske anlegget uansett størrelse. ETR har ikke kompetansesertifikat til å utføre noe arbeid på anlegg med over 1000 V slikt arbeid må utføres av kvalifisert og godkjent service folk fra land

Hans Olav Arnesen

Postet 6:52 - 7.11.2016

Takk for innspill. Det blir spennende å se hvordan dette blir gjennomført i praksis.

Kristian

Postet 7:01 - 27.8.2019

Hvordan stiller dette seg pr dags dato, ETO/ETR diskusjonen er jo fortsatt ett hett tema flere steder?

På vårt fartøy ble tidligere elektrikere kurset til ETO, da det nye regelverket kom, nå er det nye eiere og nå ansettes "kun" ETR. Det forventes imidlertid at alle arbeidsoppgaver utføres, som tidligere, av vår ETR i samråd med maskinsjefen, selv på utstyr(store frekvensomformere) som generer spenninger over 1000v DC. Jeg mener å ha lest i et skriv fra maskinistforbundet at IMO har fastslått at grensen for høyspent er spenninger større enn 1000v AC og DC, ikke 1000V AC og 1500V DC slik som det er på land og at dette dekker store frekvensomformere, stemmer det?

Er det noen som har ett greit oppsett på en prosedyre for høyspent arbeid på skip, som kan dele dette?

Jan

Postet 6:22 - 29.8.2019

Når et fartøy ligger ved eller på land i Norge, gjelder vel FEK?

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:50 - 4.9.2019
Instructor contact card

Hvordan stiller dette seg pr dags dato, ETO/ETR diskusjonen er jo fortsatt ett hett tema flere steder?

På vårt fartøy ble tidligere elektrikere kurset til ETO, da det nye regelverket kom, nå er det nye eiere og nå ansettes "kun" ETR. Det forventes imidlertid at alle arbeidsoppgaver utføres, som tidligere, av vår ETR i samråd med maskinsjefen, selv på utstyr(store frekvensomformere) som generer spenninger over 1000v DC. Jeg mener å ha lest i et skriv fra maskinistforbundet at IMO har fastslått at grensen for høyspent er spenninger større enn 1000v AC og DC, ikke 1000V AC og 1500V DC slik som det er på land og at dette dekker store frekvensomformere, stemmer det?

Er det noen som har ett greit oppsett på en prosedyre for høyspent arbeid på skip, som kan dele dette?

Det ligger mye info på nettsiden til Maskinistforbundet. Se bl.a. her; https://www.dnmf.no/Fag/Personell/maskinoffiser/PublishingImages/ETO%20mars%202018.pdf.

Se også side 4 punkt k her; https://www.dnmf.no/Fag/Personell/maskinoffiser/PublishingImages/Kompetansebehov%20p%C3%A5%20fart%C3%B8yer.pdf#search=eto%2FETR.

Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg under seiling og ved vedlikehold setter krav til kompetanse og kan medføre utvidet bemanning, bla. hvor det er "Generert, distribuert eller transformert spenning over 1.000 volt like- eller vekselstrøm", for eksempel til "Elektrisk fremdriftssystem gjennom Synchro-omformere eller cycloconvertere".

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.