Fagprøve - NEK 399-1 versus Luftinntak gammel bolig anno 1985

Spurt 12:33 - 7.10.2015 av J|Siste svar 19:54 - 2.3.2016 av Hans Olav Arnesen

J

Heisann folkens. Vet ikke om dette er rett forum for dette spørsmålet, men tar en kjangs da jeg vet dere har masse bra mellom ørene!

Skal opp til fagprøve nå å er ganske usikker på en sak.

Oppgaven jeg har fått utdelt er et TT anlegg med inntak fra luftstrekk i en bolig fra 1985 som skal pusses opp. Jeg har såvidt vært borti tilknytningsskap som var nytt nå i 2015 fra NEK 399-1. Spurte sensor om 399-1 var aktuelt for fagprøven, og han svarte noe a'la "Det er kansje det". Med tanke på at det er luftstrekk og måten "fagprøvebåsen" er satt opp på så skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal ta høyde for dette. Skulle gjerne vist til bilde, men får prøve å forklare: "Luftstrekket" er en skjøtekabel fra ett 3 fase uttak ved båsen. Dette går inn i en servicebryter som står montert på båsen. Ut fra denne bryteren kommer det 3 ledere som går inn i en keramisk inntakstrakt til en mystisk boks inni bod som jeg ikke fikk muligheten til og åpne, men sannsynligvis er det for inntakssikring. Fra denne går det ett rør til tavlen.

Noen som forstår dette? Kan jeg unnvike NEK399-1 med tanke på at det er rehabilitering av ett gammelt anlegg?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (7)

Hans Olav Arnesen

Postet 14:06 - 7.10.2015

Kravene i NEK 399-1 gjelder for nyanlegg, men bør også vurderes ved endring av inntak. I ditt tilfelle vil det ikke være aktuelt å følge denne normen.

I forhold til fagprøven bør du sette deg inn i NEK 399-1 (da du kan bli spurt om denne), og hvis du synes denne er vanskelig å forstå kan du se på svarene under FAQ 399-1 på NK64 sin hjemmeside.

J

Postet 14:08 - 7.10.2015

Glemte å nevne noe viktig når jeg skrev spørsmålet. Inntaket med luftstrekk skal oppgraderes fra 1 til 3-fas. Vil dette forrandre på ditt orginale svar?

J

Postet 14:11 - 7.10.2015

Takk for så kjapp tilbakemelding forresten :D

Hans Olav Arnesen

Postet 14:52 - 7.10.2015

Som jeg skrev bør tilknytningsskap i henhold til NEK 399-1 vurderes når inntaket byttes, men det er ikke et krav.

Velger du å følge NEK 399-1 kan dette gjøres ved overgang fra luftstrekk til kabel i stolpe eller ved husvegg, og derfra til tilknytningsskapet.

J

Postet 15:10 - 7.10.2015

Takk for info Hans Olav! Hvis det ikke er noe krav så blir det enkleste og droppe tilknytningsskap. Det sparer kunden for det sjenerende skapet og noen tusenlapper. Og sparer meg for en del arbeid :)

Jølten

Postet 18:33 - 1.3.2016

Hvordan forholder mann seg til NEK 399, om man skal oppgradere ett sikringsskap og beholde eksisterende kurser, men i tillegg ønsker å oppgradere fra 1 fase luft inntak til 3 fase kabel ført opp i stolpe?

Inntaket blir jo nytt, men installasjonen er utført etter eldre normer.

I utgangspunktet stiller DSB seg positive til oppgradering av sikringsskap uten å måtte følge nye normer for eksisterende kursen. (elsikkerhet nr."husker ikke i farten".)

Men om inntaket blir nytt.... vil dette da kreve at hele installasjonen må gjøres om etter dagens normer?

For kunden så vil det ha økonomisk konsekvenser i forhold til om han kan få ny stikkledning (kabel) inn i det eksisterende sikringsskapet og bygge skapet om med nye jordfeilbrytere kontra det å ha ett nytt skap i tillegg på utsiden av bygningen.

Grunnen til at DSB tillater å skifte innmat i eksisterende sikringsskap uten å måtte endre hele installasjonen var jo på bakgrunn av at det rent elsikkerhets messing er bedre og oppgradere vern, samt det ikke skal bli en for stor økonomisk "hinder" for kunde å måtte endre hele installasjonen til dagens normer.

Tanker rundt dette?

Anyone?

Hans Olav Arnesen

Postet 19:54 - 2.3.2016

Hvordan forholder mann seg til NEK 399, om man skal oppgradere ett sikringsskap og beholde eksisterende kurser, men i tillegg ønsker å oppgradere fra 1 fase luft inntak til 3 fase kabel ført opp i stolpe?

Inntaket blir jo nytt, men installasjonen er utført etter eldre normer.

I utgangspunktet stiller DSB seg positive til oppgradering av sikringsskap uten å måtte følge nye normer for eksisterende kursen. (elsikkerhet nr."husker ikke i farten".)

Men om inntaket blir nytt.... vil dette da kreve at hele installasjonen må gjøres om etter dagens normer?

For kunden så vil det ha økonomisk konsekvenser i forhold til om han kan få ny stikkledning (kabel) inn i det eksisterende sikringsskapet og bygge skapet om med nye jordfeilbrytere kontra det å ha ett nytt skap i tillegg på utsiden av bygningen.

Grunnen til at DSB tillater å skifte innmat i eksisterende sikringsskap uten å måtte endre hele installasjonen var jo på bakgrunn av at det rent elsikkerhets messing er bedre og oppgradere vern, samt det ikke skal bli en for stor økonomisk "hinder" for kunde å måtte endre hele installasjonen til dagens normer.

Tanker rundt dette?

Anyone?

Se avklaring i Elsikkerhet 86 om NEK 399-1.

Avklaring i Elsikkerhet 63 (som du viser til) om ombygging av sikringsskap kan nok forsvare resonnementet ditt vedrørende nytt inntak.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.