Fagprøve, NEK400 spørsmål

Spurt ${formatDate(1575577216)} av Lærling | Siste svar ${formatDate(latestComment().postDate.timestamp)} av ${latestComment().author.name}

Lærling

Subscribed
Subscribe

Heisann!

Holder på med en fagprøve og har i den forbindelse noen spørsmål angående NEK400:2018 som jeg ønsker svar på. Den aktuelle jobben er rehabilitering av et sikringsskap med flytting av KV fra skap til inntak.

1. Plassering av inntaksboks.

Jeg har plassert en inntaksboks ute da jeg har vanskelig for å si at den er "tilgjengelig" i et kryploft uten gulv (kun plater lagt løst på isolasjon) og loftsluke med stige. Mener å ha hørt at ordet tilgjengelig er definert nærmere i NEK eller en veiledning, men har til nå ikke klart å finne denne.

2. Krav til klasse 2 ved TT anlegg

For å "billig" øke sikkerheten i anlegget har jeg valgt å bruke en klasse II ELIS-strømpe både før og etter KV frem til hovedsikring, og RKK etter det. Den ene sensoren var i dag på besøk og mente at jeg kunne ha klart meg med en vanlig hvit strømpe, da han mener kravet i NEK400:2018 er klasse II frem til KV, og deretter bare krav om 2 lags isolasjon. I eaton store blå finner jeg en tekst som sier at det er ufravikelig krav til klasse II på TT nett, men at man kan risikovurdere seg bort fra klasse II på IT nett ved å sikre berøringsspenning under 50V. Her var det dog ikke noe referanse til NEK, og jeg har heller ikke klart å finne dette i montørhåndboka.

Setter stor pris på referanse til aktuelle sidetall i NEK/montørhåndboka på svar slik at jeg kan presentere dette ovenfor sensor.

Mvh

En spent lærling

Helpful answer marked by forum leader Løst
Svar
  • Rediger
  • Slett
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (${ thread.comments.length })

${comment.author.name}

Forumleder
Postet ${formatDate(comment.postDate.timestamp)}
Instructor contact card
Bra svar markert av forumleder Bra svar
Svar
  • Rediger
  • Fjern
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Denne kommentaren er fjernet.

Edit your answer

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Forumbrukere vil ikke se navnet og bildet ditt. Forumledere vil fortsatt se kontodetaljene dine.
Poster som:
${form.anon ? form.name : currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName}
Du mottar opp til en e-post om dagen når det skjer noe i tråden.

Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.

Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.