Fasekompensering

Spurt 14:18 - 17.9.2007 av Arne|Siste svar 8:39 - 22.9.2007 av Forumleder

Arne

Hei!

Vi har Cos på 0,75 i fabrikken og ønsker 0,95.

Spørsmål: Skal man legge inn kondensatorer på lav eller høyspentsiden av forsyningstransformatorern da???
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (9)

Geir

Postet 15:06 - 17.9.2007
Du kompenserer på den siden skjevlasten ligger

Arne

Postet 18:21 - 17.9.2007
Fortum har sitt måleutstyr fast tilkoplet på høyspenningssiden av våres trafo, og der måler de Cos = 0,75.

Det er på lavspenningssiden vi har ulineær belastning som antakeligvis gjør cos til 0,75 når de måler på høyspenningssiden.

Det må være riktig å ha fasekompensering på lavspenningssiden da vel?, slik at vi kan få mindre kobbertap på lavspenningssiden.

Er dette riktig??

Forumleder

Postet 6:09 - 20.9.2007
Diskuterte dette med en ""ekspert"" på området. Han sier at du kan løse det enten ved å kompensere det utstyret som skaper problemet, eller dersom det er flere så kan du montere kompenseringsutsyr foran grupper av utstyr, eller du kan kompensere hele fabrikken på lavspenningssiden. Dersom leveransen er problemet så kompenserer du høyspenningssiden.

Industriguru

Postet 19:18 - 20.9.2007
Lurte litt på hvorfor dere ønsker 0,95. Det er normalt 3 årsaker til at man ønsker fasekompensering.
1. Man må betale for reaktiv effekt
2. Blinneffekten belaster el. anlegget. Et godt dimensjonert anlegg har ikke problem med ""dårlig"" cos phi
3. Man ønsker å heve spenningen på anlegget.
Ellers er det riktig slik forumleder beskriver, du kompenserer enten ved en enkeltforbruker som er hovedårsaken, eller ved hovedfordeling/inntaket på lavspenningsiden.
Et annet råd er å kartlegge hva som er årsaken til ""dårlig"" cos phi. Har du for eksempel kortslutningsmotorer som går lavt belastet (overdimensjonerte motorer), har du dårlig cos phi. En ubelastet motor kan ha så lav cos phi som 0,05. Det vil si den forbruker nesten bare magnetiseringsstrøm. Har du likestrømsdrifter som får spenning fra strømrettere, kan løsningen være å justere feltstrømmen på motorene slik at forholdet mellom hastighet på motor og ankerspenning er optimal. D.v.s. ankerspenningen skal være høyest mulig ved maksturtall.
Lykke til!

Arne

Postet 10:42 - 21.9.2007
Vi ønsker å få cos 0,95 fordi vi er i ferd med å overbelaste transformatorens viklinger i forhold til watteffekten vi tar ut. Trafoen er påstemplet 2500A
1 MW, vi belaster nesten 2500A ved et uttak på 750 kW.

Kurt

Postet 11:56 - 21.9.2007
Hei!

Vil det si at dersom cos er 0,7 på høyspenningssiden så får du ikke bedre cos enn 0,7 på lavspenningssiden??

Geir

Postet 16:04 - 21.9.2007
Nei

Industriguru

Postet 19:24 - 21.9.2007
Her bør du snarest få inn noen kondensatorbatterier. I steden for cos phi 0,95 induktiv reaktiv, kan du jo dimensjonere kondensatorene slik at du får litt kapasitiv reaktiv effekt inn i anlegget. I og med du har fullastet transformatoren, vil kapasitiv reakiv effekt heve spenningen på nettet. Bare et tips!

Forumleder

Postet 8:39 - 22.9.2007
Ja det er sånn jeg har forstått det. En transformator har ikke så stor indre kapasitans at det vil ha noe inflytelse, den har mest induktivitet, så da kompenserer man på høyspenningssiden.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.