Feilsøking av enkelt 12V batteri fra batteribank

Spurt 22:08 - 20.6.2011 av Hansen|Siste svar 12:08 - 24.6.2011 av Mont

Hansen

Hei.

Er det noen som har noen gode triks for å diagnostisere 12V syrebatterier? Vi har et batteri fra en batteribank vi mistenker synger på siste verset.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (5)

Trikker

Postet 23:08 - 20.6.2011
Om du har mulighet å måle hver enkelt celle så kan du finne ut om det er en eller flere som er gåene. Evt måle syrevekten på cellene den skal ligge mellom 1018 og 1028, der 1028 er veldig bra ladet og 1018 er bort i mot helt tomt.

Hansen

Postet 20:33 - 21.6.2011
Dette er vedlikeholdsfrie batterier lik de man finner i dagens biler. Enkeltstående enheter koblet i serie.
Når jeg tenker meg om så tror jeg disse er bilbatterier.

Så eneste vi har å måle på er elektrisk hvordan batteriet oppfører seg.

Trikker

Postet 22:03 - 21.6.2011
Da tar du en lasttest på batteriet du mistenker er dårlig, her finnes det forskjellige apparater som kan gjøre jobben, den enkleste måten er å sette opp motstander med kjent verdi, glødetråd pærer er fint, så er det ren matte å sjekke hvor mye batteriet skal tåle last i forrhold til tid og spenning.

Her ombord med meg bruker vi en lasttester som gir oss en kurve over utladingsperioden men denne koster litt, husker ikke navnet akkurat nå.

Trikker

Postet 23:49 - 21.6.2011
Vi bruker en Mentzer Prosessorstyrt kapasitetstester
Modell 1225 - 12V (0,3 A ? 25 A) på våre batterier.

Mont

Postet 12:08 - 24.6.2011
Et annet fint verktøy å bruke for å kontrollere et batteri er et tangamperemeter som kan måle DC.

Så topplade batteriet og et annet batteri man vet fungerer.

Og så sammenlikne måleresultater ved belastning. Si man legger 40A belastning mens man overvåker spenninga og sammenlikner spenningsfallet.

Et slitent batteri vil få et enormt spenningsfall ved selv normale belastninger.

Så kan man bare ta tiden fra toppladet til flatt som nevnt før.
Og da også bruke amperemeteret.

Et annet symptom på at batteriet begynner å bli slitent er at det på en vanlig batterilader kan se ut som det er fulladet. Ved at amperemeteret på laderen ikke registrerer så stor strøm som et flatt batteri vil trekke. Grunnet forhøyet intern resistans.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.