Feilsøking på motor

Spurt 11:03 - 17.4.2011 av Kai|Siste svar 19:41 - 19.4.2011 av Mont

Kai

Hei

Skal feilsøke på en motor til en bonde i morgen og skulle hatt noen tips.

Motoren sitter i en foringsautomat og bonden sliter med at motorvernet slår ut med jevne mellomrom. Hvilke målinger er fornuftig å gjennomføre for å finne ut om motoren er i orden?

Jeg antar at alle målinger bør gjennomføres i k-boksen på motoren med alle tilførsels-ledninger frakoblet.

Først er det vel greit å sjekke at motrovernet er stilt inn riktig i forhold til motor. Samme verdi som på motorskiltet? Det er vel fy, fy å justere denne opp?

Måling av isolasjonsressistans: mellom chassie på motor og alle viklinger. Her bør vel resultatet være min 1000ohm pr volt?

Ohme alle viklingene: her skal vel resultatet være likt i alle viklinger. Hvis det er avvik hvor stort kan dette være?

Måle med strømtrekk med tangampermeter og sjekke at dette er likt i alle viklinger.

Jeg antar at det i de fleste tilfeller må motoren sendes inn til produsent for rep hvis det skulle vise seg å være noe galt med viklingene, eller jordfeil?

Noen andre tips?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (6)

BP

Postet 11:35 - 17.4.2011
Du har fått med deg de fleste punkter i eget innlegg.

Ellers kan motorvern være defekt, dersom målt strømtrekk er ok og vern fortsatt tripper.

Mekanisk feil som forårsaker for stor motstand på motor.
Dette kan være alt fra lager i motor til noe galt i pumpe/vifte/""det motoren driver"".

Hvis du måler noe feil under megging, ohming eller strømtrekk:
Sjekk pris på ny motor, omvikling koster MYE...
Hadde nylig et overslag i en motor for hydraulikkpumpe på kran, ny motor kostet 350k med 10 uker levering, omvikling kostet 700k men tok bare 6 dager fra vi demonterte til kran var i drift igjen (uten kran ville vi mistet jobben). Da kan kostnadene forsvares.

Kai

Postet 13:29 - 17.4.2011
Hei

Takk for raskt svar!

He,he! Hvis valget står mellom å miste jobben og bestille ny så valgte dere uten tvil rett. I deres tilfelle må man jo være 1000% sikker på hva som er feil.

Når man ohmer viklingene mener jeg å ha hørt at det skal max være 1-2 ohms forskjell? Dett varierer sikker i forhold til type motor og størrelse. Kjenner du noe til dette?

Mvh

ms

Postet 21:25 - 17.4.2011
Kan i slike tilfeller være at kontaktoren er brent på ene fasen. Dette kan være bare av og til, bytt den hvis ingen annen feil er åpenbar.

KD

Postet 5:38 - 18.4.2011
Vil anbefale deg å lytte etter ""lagerlyder"" mens motoren er igang, ved hjelp av feks en skrutrekker. (Sett metallet mot gods på motoren og håndtaket mot øret)
Ser det som en nødvendighet å måle spenningen (spenningsfall).
Mål isolasjonsresistansen før du kjører den igang og etter at den har gått en tid. Sammenligne.

BP

Postet 18:03 - 18.4.2011
Tja... Jeg var ikke på jobb akkurat da, men brent motor lukter ille.
Så man trenger ikke akkurat være professor for å konstantere hvor feilen ligger.

Er usikker på det med 1-2 ohms forskjell, som regel er det ikke store motstanden det er snakk om i viklingene. Hvis det er en betydelig forskjell, vil det selvfølgelig være et tegn på at noe er galt.

Mont

Postet 19:41 - 19.4.2011
Kravet er 1megaohm minimum isolasjonsimpedans.
1kohm per V er etter gamleboka.

En annen måling du kan ta er å spenningsmåle hver vikling for å se om alle tre fasene er med. Har du fasebrudd så har du en motor som står og summer og rister og som roterer dårlig og ujevnt om du hjelper den igang for hånd. Ikke å anbefale om det er fare for å bli dratt inn i mekanismen eller få klem eller kuttskader.

Lukt inni koblingsboksen på motoren. Lukter det brent? Da er den dødsdømt og nesa er måleinstrument nok.

Du kan godt måle alle tre laskene i trekantkobling eller ene lasken i stjernekobling. Resistansen i viklingene er så liten at isolasjonsmåleren ""ser"" en eventuell feil uansett hvor på viklingen den befinner seg.

Det er ikke mer hokus pokus enn det. Du kan uansett ikke reparere en ødelagt motor. Det er som de andre sier her. Det blir billigere å kjøpe ny.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.