Festing av Elko stikkontakt 1090

Spurt 10:44 - 29.9.2016 av Bård lærer|Siste svar 12:28 - 6.12.2016 av Maur

Bård lærer

I forbindelse med korrekt montasje av ELKO stikkontakt 1090, savnes montasjeanvisning. Vet at montører rundt omkring i landet skrur fast stikkontakten kun i jordingsgaflene på kortsiden, og ikke gjennom festehullene på langsiden, slik som alle elektrikere har gjort i alle år før jordingsgaflene kom for noen år siden. Det finnes flere videoer på Youtube.no som viser montering i jordingsgaflene, f.eks. NDLA.no, som skal være et nettsted med faglig høyt nivå.?Venter på svar fra ELKO om disse jordingsgaflene er beregnet for å feste stikkontakten til underlaget. Disse jordingsgaflene skal brukes når underlag av metall skal utjevnes til jord. I ELKOs hovedkatalog informeres det om dette, men der står ingenting om festing av stikkontakten til underlaget.Er manglende montasjeanvisning fra ELKO årsaken til en utstrakt feilmontering av stikkontakt 1090 i Norge?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (5)

Hans Olav Arnesen

Postet 12:27 - 29.9.2016

Fint at du tar tak i dette i alle fall. Bra om du legger inn svar fra ELKO.

Bård Aune

Postet 11:36 - 17.11.2016

Elko/Pål Christoffersen svarer meg med et spørsmål om dokumentasjonen i Elkos hovedkatalog side 254 holder. (Dokumentasjonen forklarer hva jordingsgaflene skal brukes til, men ikke noe om hvordan stikkontakten skal festes til underlaget.)Har bedt om at han kan videresende eposten til noen som kan svare. Har per i dag ikke fått svar.

EnToTre

Postet 6:33 - 18.11.2016

Hmm...

Er dette et faktisk problem ?

Bård lærer

Postet 14:38 - 24.11.2016

Fikk tilsendt montrasjeanvisning for stikkontakt 1090. Her står det "Monteringshull", som jeg tolker som der som stikkontakten skal festes til underlaget. Jordingsgaflene skal brukes når utjevningsforbindelse til metallisk underlag ønskes. Jeg vet at mange montører fester stikkontakten i jordingsgaflene, og jeg vet ikke om det representerer noe stort problem. Vi har oppmontert to stikkontakter der den ene er festet i jordingsgaflene, og den andre er festet etter montasjeanvisningen, men vi kan ikke kjenne hvilken stikkontakt som er best festet.Her er nevnte montasjeanvisning som er datert 28.10.2016:

https://www.dropbox.com/s/om0zu9vbi7f554m/NB1090.pdf?dl=0

Maur

Postet 12:28 - 6.12.2016

Mulig litt på siden, men jeg har også hørt mye sprikende om akkurat dette. Det er et typisk diskusjonstema mellom to elektrikere som jobber sammen.

Så jeg ville teste selv. Jeg testet med et stikk som var festet i jordgaflene mot gipsvegg. Og pluggene ga etter før noe i kontakten gjorde det. Og det er vel ikke feil å montere stikk på gipsvegg heller selv om gipspluggene til slutt er svakeste ledd.

Ja mulig rett skal være rett, men jeg ser ikke at dette har noen praktisk betydning for stikken. Så lenge den er betryggende festet i forhold til bruksområdet sitt. Jeg personlig synes det er enklere å "hente seg inn" i jordgaflene for å få stikket i vater om man skulle være litt uheldig med hullplasseringen. Der er det slisset i hullene og det ser ut som det er for å ha justeringsmulighet i akkurat slike tilfeller. Enkelte merkepenner har også vanskelig for å treffe veggen gjennom de "egentlige" festene.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.