Fikk 22 000 volt igjennom kroppen

Spurt 6:12 - 2.9.2008 av Mont|Siste svar 7:47 - 2.9.2008 av Mont

Mont

http://www.trainor.no/servlet/nettsted.news?newtypid=20&action=show&newid=573

Kan jeg få lov til å ytre hvor idiotisk påfunn dette var?`

Skjønner at dette kunne blitt en tragedie, men det er vel lov å bruke menneskelig fornuft.

Bra at det gikk som det gjorde.

Om jeg ser noe henge fast i en høyspentlinje så ville jeg, selv om jeg var ufaglært, holdt meg unna og kanskje ringt kraftselskapet.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Forumleder

Postet 6:22 - 2.9.2008
Ja en slik ytring er det lov å komme med. Vi får håpe at dette skremmer andre fra å finne på noe lignende.

I høyspenningsanlegg kan man få strøm selv om man ikke direkte berører de spenningsførende delene. Er man nær nok, slår strømmen over gjennom luften. Jo høyere spenningen er, jo lengre kan strømmen slå over. Strømmen er usynlig til den plutselig angriper deg.
Man er også vant til at det bare er metall som leder strøm. Når det gjelder høyspenning, er ikke dette tilfelle. Når spenningen blir høy nok leder treverk, gummi, tekstiler, plast, trær, vann, jord osv. strøm.

Mont

Postet 7:44 - 2.9.2008
En i familien fortalte om at han kjente det kriblet i beina når han skar ned trær og en av trærne falt over en høyspentmast.

Treet var ikke i kontakt med selve linja, men bare i nærheten av isolatoren.

Dermed måtte netteier komme og legge ut linja.

Mont

Postet 7:47 - 2.9.2008
Og se for deg hvilken signaleffekt dette gir ungene når far ukritisk går bort til en høyspentlinje og knoter.

Håper dette virket avskrekkende på dem nok til å vise respekt for strøm i fremtiden.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.