Flerfaglighet vs Fagbrev

Spurt 10:36 - 10.9.2020 av Undrende|Siste svar 10:59 - 11.9.2020 av Hans Olav Arnesen

Undrende

Jobber offshore og i den siste tiden har ett ord blitt veldig populært. Flerfaglighet/flerferdighet.

Spesielt innen elektro/automasjon har dette blitt veldig relevant. Bemanning skal ned og man flytter elektro oppgaver over på automatiker eller motsatt.

Spørsmålet sådan er da, hvor går skillelinjen? Når går dette fra flerferdighet/flerfaglighet og over til at man egentlig burde hatt 2 fagbrev? Hvis det i det hele tatt er behov for? Hva slags ekstrakompetanse må på plass?

Blir f.eks luftet ideer ovenfra at automatiker skal få lokal opplæring på UPS system, kraftfordelingssytem, tavler osv. Det virker også som man skal bevege seg innpå høyspent biten i anlegget i tillegg.

Hvor går grensen på dette? Alle formuleringer og tolkninger blir strekt til det ytterste på hva man skal gjøre. Hvor mye opplæring kan man forvente skal være på plass før man kan si at man har fått relevant og god nok opplæring??

Virker som det er utrolig enkelt å bare skyve oppgaver fra ene faget og over på det andre, med det behovet for kompetanse som da blir gjeldende. Men så snart jeg setter foten på land så er jeg "strippet" for faglig kompetanse og er ikke kvalifisert til å koble 2 tamper og jord i min egen bolig, for å sette det litt på spissen.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (6)

ETT

Postet 8:32 - 11.9.2020

Elsikkerhet Nr 66, Utdrag: Oppsummering av denne type problemstilling. Anbefaler å lese hele artikkelen fra elsikkerhetsdatabladet og svaret fra DSB. Muligens dette er blitt spesifisert ytterligere og bedre føringer er kommet på plass.

Ovennevnte gjengir derfor DSBs tolkning av gjeldende krav på området og er den forståelsen som vil bli lagt til grunn for håndhevelse av regelverket

Etter vårt syn ville det være alvorlige mangler i opplæringssystemet dersom spesialisering innenfor et fagområde automatisk skulle kvalifisere til å kunne utføre arbeider som faller inn under et annet fagområde med samme lengde på utdanningen. Dersom dette var tilfelle kunne i prinsippet ett av disse fagområdene fjernes fra opplæringsplanen.

Når det gjelder hva som må kreves av tilleggskompetanse for å kunne jobbe innenfor et annet fagområde enn det hvor vedkommende har fagbrev, for eksempel hva som kreves av tilleggskompetanse for at en automatiker eller automatikkmekaniker skal kunne utføre arbeid innenfor fagområdet til en elektriker, er en problemstilling som etter DSBs syn må håndteres innenfor opplæringssystemet. I forbindelse med Reform 94 uttalte opplæringsrådet for elektro- og elektronikkfag i sine forslag til sluttkompetanse for ulike fagområder innenfor elektrofaget, følgende vedrørende påbygging i faget: 10 ELSIKKERHET NR. 66 (3/04) "OREE vil utarbeide forslag til påbyggingskurser/moduler for overgang til nærliggende fag/fagområder".

Når det gjelder vurdering av om en person innehar tilstrekkelig kompetanse til å kunne gå fra et fagområde til et annet, så vil dette være en sak som vurderes av yrkesopplæringsnemda i det enkelte fylke. Dette vil være å betrakte som enkeltsaker hvor det foretas en individuell vurdering av den enkelte kandidats utdanning og praksis. Praksistiden for overgang fra et fagområde til et annet blir fastsatt av den enkelte fylkeskommune. OREE har i den forbindelse fungert som ankeinstans på faglig fattede vedtak i fylkeskommunen. Som et eksempel så har OREE med bakgrunn i forskrift til opplæringsloven §§ 11.20 fastsatt praksistiden for overgang fra elektromontør Gr L/elektriker til energimontør til 18 måneder. I tillegg må vedkommende dokumentere bestått tverrfaglig teoriprøve VK II Energimontør.

I og med at enkelte skoler avviker fra de offisielle opplæringsplanene vil det være vanskelig å fastsette generelle krav for overgang mellom ulike fagområder. Dette innebærer at slike spørsmål må behandles som enkeltsaker hvor det foretas en individuell vurdering av den enkelte kandidatens kompetanse, men det bør kunne utarbeides generelle føringer for slike vurderinger.

På bakgrunn av ovennevnte er DSB av den oppfatning at spørsmål vedrørende krav til kompetanse ved overgang fra et fag/fagområde til et annet vil måtte tas opp i det nyetablerte fagopplæringsrådet under Utdanningsdirektoratet med tanke på å utarbeide generelle føringer som grunnlag for slike vurderinger.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 8:36 - 11.9.2020
Instructor contact card

Se fra side 17 i Elsikkerhet 68; https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/2006-02-elsikkerhet-68.pdf.

Undrende

Postet 9:31 - 11.9.2020

Takk for tilbakemeldinger.

Men når jeg går inn på FKE, som mye av teksten henviser til er dette noe av det første som kommer frem:

Forskriften gjelder ikke arbeid knyttet til

a)elektriske anlegg og elektrisk utstyr på faste innretninger for utnyttelse av petroleumsforekomster plassert i indre norske farvann, norsk sjøterritorium og på kontinentalsokkelen

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 9:46 - 11.9.2020
Instructor contact card

Grunnen er at DSB er "eier" av forskriften. Ptil sitt regelverk viser til FEK (tidligere FKE).

Undrende

Postet 10:56 - 11.9.2020

Fant også denne posten fra tidligere.

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-Ptil-og-Sjoefart/Kompetansekrav-elektro

Veldig informativ.

Men har da et siste spørsmål :)

Når det er snakk om dokumentert tilleggskompetanse for å gjøre oppgaver som faller utenfor det som er dekket i opplæringsplanen ifht. fagbrev man har, hvor omfattende snakker vi her?

Holder det med en gjennomgang av oppgavene og systemene, for så å bare signere en sjekkliste at du har fått en gjennomgang? Eller snakker vi en lengre periode hvor man jobber som og sammen med elektriker i alle oppgavene som forventes at man skal kunne utføre?

Nå vil jo selvfølgelig behovet for ekstrakompetanse være veldig avhengig hva som forventes av personen som skal ha disse ekstraoppgavene. Og hvilken vei oppgavene går. Elektrooppgaver til automasjon, eller motsatt.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 10:59 - 11.9.2020
Instructor contact card

Ja, vi snakker om en lengre periode hvor man jobber sammen med elektriker (ikke selvstendig arbeid).

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.