Fluke 1653B

Spurt 9:29 - 3.12.2009 av Kim|Siste svar 8:55 - 4.12.2009 av Kim

Kim

Hallo

Har fått en Fluke 1653B installasjonstester via jobben.

Er det noen med erfaring fra denne testeren som kan hjelpe meg.
Legger inn bilde fra instruksjonsboka ved bruk av tester i IT-nett.

Z1-loop L1-L2

0,23 ohms
Psc Ik = 1000A
Vil dette si Ik2pmin = 1000A? Må jeg gjøre om denne verdien for å finne Ik-max??

Z1-loop L-PE

Kan se av eksemplet at instrumentet måler 2000ohms. Vil dette si linjeimpedans,og hva benyttes denne til?

Instrumentet skal også kunne benyttes til testing av jordmotstand med sløyfemetoden. Men denne testen ser ut til å kun fungere i TN-nettet, og det ser også ut til at denne testen ikke er godkjent ved dokumentasjon av overgangsmotstanden til jordelektroden.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (10)

Kim

Postet 9:30 - 3.12.2009

Forumleder

Postet 10:10 - 3.12.2009
Ik2pmin måler du fordi at i IT nettet er det ikke noe referanse mot jord som blir fornuftig for denne testeren. den er i utgangspunktet produsert for TN nett. Det du må er å regne ut IK1pmin når du ikke bruker jordfeilbryter og beregne med tanke påå tenkt identisk kurs, dersom du skal bruke testeren til å verifisere automatisk utkobling. 2000ohm - se i displayet det står >2000ohm, dvs at den ikke har forbindelse i loopen. når du utfører denne målingen så legger du en rask kortslutning på kursen og måler impedansen i kretsen fra trafoen til punktet ditt og tilbake til trafoen. Du trenger altså en sluttet krets, når det står >2000 så betyr det at du ikke får en sluttet krets. Uendelig motstand.

mtr

Postet 11:30 - 3.12.2009
Dette er jo et omfattende instrument som jeg aldri har vært borti. Her burde jo faktisk Trainor laget et kurs som man kan betale å ta på nettet, og lære hvilke verdier man skal måle og beregne utifra osv.

Forumleder

Postet 11:40 - 3.12.2009
Vi holder klasseromskurs på Fluke 1653. Med praktiske målinger på labmoduler.

Kim

Postet 14:56 - 3.12.2009
Tusen takk for svar.

Men har jeg forstått det rett at i et IT-nett:

kortslutningstest (PSC) = nettspenning / linjemotstand (L-N)

= Ik2pmin (som et eksempel 500A).

0,8 = reduksjonsfaktor tempratur stigning.
0,95 = reduksjonsfaktor spenningsfall.

Ik2maks = 500A / (0,8x0,95) =657,8 A

Ik3maks = 657,8A X 1,15 = 756,5 A

Ved måling og beregninger i et TN-nett
Ik3max = ?
Ik1max = ?
Ik1min = ?

Fluke kunne jo beskrevet dette bedre, og kanskje med et eksempel i sin bruksanvisning.

mtr

Postet 17:05 - 3.12.2009
Webkurs finnes ikke? Hvor holder dere klassromskurs?

Forumleder

Postet 6:37 - 4.12.2009

Kim

Postet 7:50 - 4.12.2009
Det hadde vært lurt med et kurs forumleder, og hvis dere hadde satt sammen et nett kurs er jeg sikker på at dere ville fått mange deltagere.

Men kunne du svart meg på mitt spm ang kortslutningstest (PSC)ved bruk av fluke 1653.

Er PSC verdien du kan lese av instrumentet IK2min både ved test av IT-TN-TT?

Mvh

Forumleder

Postet 8:08 - 4.12.2009
Som du ser på instrumentet når du stiller det på Z impedansetest. så vil du ha et valg ved hjelp av F1 tasten, den kan enten måle mellom L-N eller L-PE. Ved målinger på TN nett så kan du benytte denne og få den minste kortslutningstrømmen som er mellom fas og PE. Ved målinger i IT nett så vil instrumentet måle spenning mellom N og PE og gir deg spenningsfeil, siden det normalt ikke skal være spenning der (instrumentet er lagd for TN nett) derfor måler vi PSC L-N og får oppgitt Ik2pmin. som du ser i displayet så skal du nå kun koble til L og N og instrumentet måler ikke mellom N og PE.

Kim

Postet 8:55 - 4.12.2009
Du hadde vist svar på spm mitt i et innlegg lengre opp uten at jeg klarte å få det med meg :)

Takk for svar, Vil bare oppfordre til å lage et kurs på nett, ikke bare på Fluke 1653, men også generell måleteknikk.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.