Hei
Har planer om å legge en fremtidig kurs for elbil/hybrid i min private garasje. Hvor stor kurs bør en legge ut? Har IT nett så 400V er uaktuelt.
Har ikke så god kjennskap til slike ladere. Regner med hurtigladere krever en del mer størm....
Noen som har noen erfaringer rundt dette? 3 fas?
På forhånd takk :-)
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Jeg anbefaler deg å la en installatørbedrift prosjektere dette riktig i forhold til effektbehovet til den aktuelle laderen
Prefix pn 2g6+j
Da kan du ha opptil 32A lader
Jeg anbefaler deg å la en installatørbedrift prosjektere dette riktig i forhold til effektbehovet til den aktuelle laderen
Som elektriker kan jeg gjøre det selv (som du sikkert vet)
Har kun dårlig kjennskap til ladere til elbil/hybrid som er på markede
Som elektriker kan jeg gjøre det selv (som du sikkert vet)
Har kun dårlig kjennskap til ladere til elbil/hybrid som er på markede
Beklager mine antagelser
Du bør legge 3-fas (Modus 3, type 2 er anbefalt ladekontakt i Norge), 6 mm2 bør holde.
Syns det er relevant å nevne at det så vidt meg bekjent ikke finnes ladere som kan ta i mot trefase 230V IT i dag. Teslas lader kan vel og merke tilkobles alle tre faser, men er strengt tatt "to enfaselaster" som sørger for en meget skjevlastet tredje fase. Og kan i denne konfigurasjonen kun lade Tesla biler.
Til noen finner på noe smart vil du med andre ord ikke få benyttet den tredje fasen til noe mer enn kabelfyll, om du ikke har en Tesla(Eller en egen trafo da).
Det kan være relevant, men her er det snakk om en fremtidig kurs, og da bør det legges 3-fase.
Syns det er relevant å nevne at det så vidt meg bekjent ikke finnes ladere som kan ta i mot trefase 230V IT i dag. Teslas lader kan vel og merke tilkobles alle tre faser, men er strengt tatt "to enfaselaster" som sørger for en meget skjevlastet tredje fase. Og kan i denne konfigurasjonen kun lade Tesla biler.
Til noen finner på noe smart vil du med andre ord ikke få benyttet den tredje fasen til noe mer enn kabelfyll, om du ikke har en Tesla(Eller en egen trafo da).
Det er litt feil i begrepene her. To fase ladningen som beskrives av Tesla gir en mye bedre fasefordeling enn en fase tilkobling til IT nett.
Det er riktig at det blir forskjellig last på faselederne og også på fasene, men ved samme effekt blir det vesentlig bedre fasefordeling enn ved kun å benytte enfas tilkobling. Denne tilkobling er faktisk den beste du får til på et IT nett uten bruk av 400V TN rafo.
Se https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Elbil3
... og selvsagt er 3 fas kurs best for framtidig kurs som nevnt. Størrelsen ved 3x63A Ov bør ikke være større enn 3x32. Normalt vil 3x25 være tilstrekkelig.
Jeg har ingen vrangforestillinger om denne løsningen, og sliter heller ikke med "begrepene". Poenget var kun å belyse at det fortsatt er skjevlastet, noe som er et faktum. Men ja, det er bedre enn en "vanlig" enfase/tofase last. Enkelt sagt kan man si at det er "50%" bedre, om man sier at 100% oppnås først ved en ren trefaselast(Som kjent kun mulig i TN nett for en slik lader...).
Min erfaring er også at nettselskap ikke vil ha problemer med denne løsningen sett mot tradisjonelle enfaselaster over 20A, gitt at du møter en i andre enden som skjønner denne forskjellen.
Du skriver "vanlig" enfase/tofase last. Tofase last er ikke vanlig på en kurs. Og det er ingen likhet mellom enfase- og tofase last. Det er her jeg mener det er begrepsforvirring og at den vil vedvare hvis en ikke er presis i ordbruken. Dette medvirker til at den andre enden ikke forstår hva den første mener.
Du snakker rundt meg i alle fall. Og jeg skjønner rett og slett ikke hva du vil frem til... Om du kobler et varmeelement til L1-L2 i et 230V IT nett, mener du da det er feil å kalle dette en "tofase last"? Om du kobler samme elementet til i et 400V TN nett og benytter feks L1-N, vil ikke dette kunne anses som en "enfase last"?
Vi snakker stort sett alltid om enfase/trefase uavhengig av nettsystem og dette er godt innarbeidet, men faktum er at i et IT nett så har du tofase/trefase.
Og om det skulle være noen tvil så er jeg oppriktig interressert i å høre hva det er du egentlig mener med det du skriver?
Det jeg vil fram til er en riktig begrepsbruk for å forhindre forvirring.
En last er alltid avhengig av minst to ledere. Dette gjelder enten det er mellom to faseledere eller mellom en faseleder og N.
En last mellom en faseleder og N er enfase last.
En last mellom to faseledere er også enfaselast.
Det er ikke antallet involverte faseledere som angir antall faser som belastes. "Faselasten" ligger mellom to potensialer enten det er mellom faseledere eller faseleder og N. Det er antallet potensialforskjeller som utnyttes som angir antall faser som belastes. Faselederen i seg selv er ingen fase.
Dette kommer jo klart fram i et trefase system uten N, der en trenger tre faseledere for å kunne forsyne en tofase last koblet i V.
Dette betyr at jeg er uenig i din definisjon. Den er grunnleggende feil og skaper uklarhet og misforståelser. Dessverre har denne definisjonen, over tid, fått lov til å etablere seg i miljøet. Dette er derfor intet angrep på deg personlig.
Bare ett lite tillegg: Hvis en har to faser er det også en fase forskyvning. Hvis ikke er det en og samme fase.
Hva er faseforskjellen i strøm mellom L1 og L2 hvis de er koblet sammen via en last kun mellom disse?
Her er vi svært langt fra trådstillers spørsmål, og dessuten svært langt fra referansene til den jevne installatør/montør. Er nok mange fler enn 111 som føler seg snakket rundt av deg her Jon T.
Er enig i viktigheten av at installatører og netteiere forstår hverandre, men i denne sammenhengen er det tilstrekkelig å konkludere med at som fremtidig kurs for lading av elbil er det fornuftig å legge minst 3 x 6 mm2.
Helt enig!
Tenkte jeg skulle legge til en beklagelse ang Off Topic, men det hadde vel ikke blitt bedre av det :-).
Heit greit, og fint at du ser det på samme måte :-).
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.