Hei, vedr. tilkomst til tavlerom. Skal det vere fri adgang til tavlerom. Evt. avstand dør-anna utstyr.
Er det Tavlenormen som har definisjon på dette.
Svar Svar med sitatPostet: 25.09.2019 - 14:51Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei,
FSE §9 Adgang med veiledning.
Dette reguleres av FEL § 17, samt NEK 400:2018-7-729 Betjenings- og vedlikeholdsganger i adgangsbegrensede områder (minimum 700 mm, som også med fordel kan benyttes for andre tavler).
Tavlenormen, NEK 439-1 har også noen føringer i avsnitt 8.5.5 Tilgjengelighet.
Huff, ser jeg bommet litt der. Er forskjell på tilkomst og tilgang..
Litt uklar/feil begrepsbruk av trådstarter her. Delt skyld :-).
Hei eg har nok definert meg lit utydeleg.
Vi har på anlegget her 2 stk hovedtavlerom 1 stk. 230 v og 1 stk. 400 v.
Det er separate dører inn til desse romma, som er avlåst og riktig merka.
Men foran dørene er det stablet varer som stenger for adkomst rom.
Eg må ha belegg for anmerka avvik på dette til bedriften
Hei eg har nok definert meg lit utydeleg.
Vi har på anlegget her 2 stk hovedtavlerom 1 stk. 230 v og 1 stk. 400 v.
Det er separate dører inn til desse romma, som er avlåst og riktig merka.
Men foran dørene er det stablet varer som stenger for adkomst rom.
Eg må ha belegg for anmerka avvik på dette til bedriften
Som nevnt er FEL § 17 relevant, samt følgende tekst i Vedlegg I til FEL:
Tilgjengelighet til tavler, stativer og fordelingsskapApparattavler, apparatstativer og fordelingsskap skal være anordnet oversiktlige og være lett tilgjengelige.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.