generator/dynamo

Spurt 19:08 - 20.6.2009 av milj|Siste svar 15:01 - 2.7.2009 av Mont

milj

hvor mange rpm trenger ein bil dynamo for å generere strøm? bilmotorer har jo ofte tin tomgang på rundt 1000 rpm. prøvde å lade eit bilbateri ved hjelp av vannkraft fra eit privat høgdebaseng, men lurer på om eg ikkje får nok rpm.

alternativt har eg ein liten 3 fase asynkrom kortslutt motor med 3 polpar. altså 1000 rpm ved 230V trekant koblet. er denne egnet til å bruke som generator? vist eg får skovhjulet til å drive rotoren vil eg da få generert ein spenning på fasetilkoblingene i klemmebrettet? i så tilfelle hvor mange rpm må eg ha da. nokon erfaringer med dette.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (10)

Bobb

Postet 19:33 - 20.6.2009
En asynkronmotor kan ikke generere spenning fordi den ikke har permanentmagneter eller fremmedmagnetisering

du må bruke en motor med permanentmagneter eller fremmedmagnetisering for å generere spenning.

Generator Nils

Postet 20:16 - 20.6.2009
Fei Bob, en asynkron motor er en utmerket generator. Asynkronmotorer blir ofte brukt i mikrokraftverker. Den er enkel i oppbygging og krever ikke avangsert regulering.

Mont

Postet 0:26 - 21.6.2009
Mener jeg leste om en fyr som spikret fast en asynkron kortslutningsmotor på en treplate og en gressklippermotor vedsiden av og laget en generator.

Han koblet noen kondensatorer på klemmebrettet for å få motoren til å generere.

Jeg skal se om jeg finner en link iløpet av tiden fremover. Jeg har selv tenkt å lage noe slikt noe i og med at jeg har en gammel gressklipper som er pensjonert.

Mont

Postet 0:28 - 21.6.2009
Ja, google er et effektivt verktøy.

Her er den:

http://www.sondred.info/Gamle%20sider/aggregat.htm

En kan bytte ut gressklippermotoren med andre roterende ting som kan drive akselen.

milj

Postet 11:05 - 21.6.2009
dette var jo ein artig løsning. men er det nokon som veit om ein vanlig bil dynamo trenger ein gitt rpm for å generere strøm?

BP

Postet 12:14 - 21.6.2009
Jepp.

Mener å huske det gjelder både permanentmagnetisert og vanlige dynamoer. Men det tilpasses ved å skifte remhjul på dynamo.
Akkurat hvilket turtall husker jeg ikke.

trikk

Postet 19:50 - 21.6.2009
En asynkron motor er ikke veldig god generator den vil som bob sa slutte å generere når den mister magnetiseringen sin når spenningen forsvinner.

det en kan gjør er å sette noen kondensatorer parallet med viklingene.

les videre på denne siden, her er det en kar som har laget et lite kraftverk med gressklippermotor.

http://www.sondred.info/Gamle%20sider/aggregat.htm

Mont

Postet 9:03 - 22.6.2009
En slik løsning vil, som nevnt i siden vi begge linket til, være veldig følsom for faseforskyvning som motvirker kapasitansen til kondensatorene.

Når det kommer til trådstarter sitt spørsmål om bildynamo så er dette veldig individuelt mellom produsent og dynamomodell.
Dynamoer består av en krets som skal stabilisere spenningen til et spenningsnivå som er akseptert og standardisert i bilindustrien. Mellom 12 og 14,4V tenker jeg.

Har du en gammel sykkel liggende så kan girsystemet på denne brukes til å regulere utvekslingen på kraftverket ditt. Hvor mye rotasjon kan du få ut av en mølle? Kanskje 200 - 300 rpm. Dette kan lett gires opp til 1000.

Men en bildynamo vil kanskje ikke kunne levere nok strøm. Det har jo mange erfart når dem har satt i tunge stereoanlegg i bilene sine og merker at motoren til slutt stopper siden bilen blir sultet for strøm.

Lag en batteribank med flere blybatterier i parallell og la disse lade seg opp om natten. Så har du rikelig med strøm på morgenen mens du enda har litt ladestrøm. Det er en balansesak.

Men artig prosjekt dette her. Hold oss gjerne oppdatert. :)

Magnetis

Postet 13:49 - 2.7.2009
Hei
Jeg kan svare på asynkron motoren din...
Du kan fint bruke motoren som generator. Dataene du trenger står på merkeskiltet. Når du får motoren til å gå over asynkrontturtall vil den starte å produsere effekt. Når du kobler den på nette vil den ta den reaktive effekten den trenger for å bli magnetisert. Skal du derimot bruke generatoren som et aggregat (eget nett) må motoren få tilført reaktiv effekt, da via kondensatorer. Kondensatorene må minst levere den reaktive effekten som motoren trenger til magnetisering pluss reaktiv effekt for å levere til det du henger på (f.eks lysrør). Den reaktive effekten motoren trenger kan du regne ut utifra merkeskiltet S og cos(phi).

Mont

Postet 15:01 - 2.7.2009
Takk. Dette var verdifull informasjon:)

Kanskje en trenger en spenningsstabilisatorkrets så man får stabilisert spenningen litt (og kan øke turtallet noe for å kompensere for sakking ved belastning).

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.