Hei,
Har en case ang. fordeling for el.bil-ladestasjoner som er plassert utvendig på vegg mot sør.
Her er det montert flere ladestasjoner som alle trekker ca. 30-31 A. Alle disse er sikret med 32A.
Jeg mener dette er uheldig at alle sikringene er belastet nesten 100% over lengre perioder. Spesielt ved en varm sommerdag.
- Kunden kan da oppleve at sikringen tripper utilsiktet som følge av omgivelses temperatur.
Er dette en ok løsning eller et avvik? Kan dette komme inn under FEL §16: Anlegget er ikke egnet til den forutsatte bruk?
Sier NEK noe om dette?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Er det slik at 32A sikringen er en del av ladestasjonen levert av produsent så er det dårlig konstruksjon dersom en godkjent lader tilkobles og man er væravhengig for å unngå utløsning av sikring.
Dersom 32A sikringen ikke er en del av ladestasjonen levert av produsent ( som jeg oppfatter av første setning ) så kan du gå opp til 40A hvis kabelen tåler det og tidskravet til utløsning av vernet holder.
I denne casen er det en 32A sikringen som ikke er en del av ladestasjonen levert av produsent, men en forankoblet sikring i ute-fordeling som installatør har montert.
Jeg er enig i det du skriver.
- Motargumentet til installatør som har installert ladestasjonen er at det ikke skal være større vern enn 32A da det er maks anbefalte størrelse fra leverandør av ladestasjoner.
Det er installert en Defa eRange Uno 1,4-22kW. I teknisk beskrivelse i dokumentasjonen står det følgende: «Strømtilførsel med 3-fase 400V-TN inntil 32A».Jeg venter på svar fra leverandør om hva de mener med dette, og eventuelt hvorfor de har satt en grense på 32A.- Videre skriver installatør: Her ser det for meg ut som leverandørens begrensning blir det førende. Risikoen her er vel at vernet vil eventuelt løse ut på grunn av høy omgivelses temp.?»
Jeg mener da at man er tilbake til dårlig risikovurdering og at anlegget ikke er forutsatt til egnet bruk. Jeg ser ofte at andre intallatører velger å bruke en sikring høyere enn det ladestasjonen er på. Ved 16A ladestasjonen velger man 20A osv. En god tommelfingerregel syns jeg er å belaste sikringen med ca. 80% ved fast og varig belastning?
Hva tenker dere? Er det noe man kan henvise til?
Installatør har et viktig poeng i henhold til § 36 i FEL. Dette bør avklares med DEFA.
Det er klart, men bør da ladestasjonen også justeres ned som et tiltak?
Kan vel ikke være så vanskelig å få et svar fra produsent om sikring med 40 A er ok.
Takk for svar. Jeg venter på svar fra Defa ang. akkurat denne ladestasjonen.
Jeg tenker på denne problemstillingen generelt også. Hvis det f.eks hadde vært en fordeling som forsyner varmekabler ute.
Ser at i en annen forumtråd her så har forumleder skrevet følgende:
«Det som kan bli et problem med generellt høy belastning på kurssikrgene er at tilkoblingene løsner og man får en høy overgangsmotstand. Det kan igjen føre til bra.»
Jeg utfører el.kontroll. Er det feil å føre dette om et TG1-avvik? Gjøre kunde oppmerksom på det og anbefale å øke sikringen et hakk (så lenge kabelen tåler det, og I2 på vernet og IKmin er ok)? Tenker nå generelt og ikke på denne ladestasjonen.
Dette er ikke et avvik, men du kan absolutt informere kunden om at dette ikke er en anbefalt løsning.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.