Har gått til innkjøp av LED-armaturer som skal monteres i garasjetaket 2,55 meter over gulv. Det store spørsmålet er hvilken ledningstype som kan/ikke kan brukes til og mellom armaturene ? Selve armaturene klikkes på klips som er skrudd fast i taket. Ingen innføringsnippel. Inni armaturene ligger en liten stump ledning type PL som skal tilkobles det man fører inn.
Har et lite håp om å slippe å banke PR fra veggen og til disse pga. utseendet, så hva kan man gjøre ? Vet at lampettledning type PL ikke skal brukes til faste installasjoner, men hvor fast kan man regne slike armaturer ? En lampett er jo også skrudd opp på veggen... Rent belastningsmessig er det null problem, da dette kommer til å trekke en drøy A, men om man regner dette som fast installasjon er det jo minimum 1,5 kvadrat som gjelder. Om man tenker på mekaniske påkjenninger, vil det neppe være noen fare, da dette som nevnt er i taket.
Hos en kompis la installatørfirmaet en kabel type PLH fra stikk på veggen bort til armaturene, og jeg vet at en del varmepumpeinstallatører også bruker slik kabeltype, så PLH 1,5 i slisset kabelkanal kan være et alternativ, men da er man ikke så langt unna å banke PR. Det peneste hadde vært PL lagt i slissekanaler, men har ingen ønske om å provosere tilsynet når de kommer på sjekk, så om dette blir fyfy ut fra om dette må regnes som fast installasjon, må jeg nok glemme den løsningen.
I korte trekk; er dette fast installasjon ? Hvilken kabel må/kan/må ikke brukes ? Fyr løs med pros and cons og gjerne noen gode ideer til en pen løsning.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Skulle være PMH i innlegget over.
Ser at jeg var litt kjapp og uklar lengre opp her. Dersom PL/PMH kan brukes til dette, blir det snakk om tilkobling via støpsel oppe på veggen og kabelen i slissekanal. Om jeg må bruke PR, blir denne montert som fast installasjon rett fra bryter.
Så lenge kabelen du velger tåler stående kortslutning uten å overgå maks tillat temperatur før kurssikringen løser ut kan du bruke hvilken som helst kabel som produsenten dokumenterer er godkjent for fast installasjon. Ja takarmaturer i et garasjetak vil jeg si er fast installasjon.
Uten innføringsnippel blir det ikke godt/ fint å strekkavlaste kabelen på en skikkelig måte. Hva sier montasjeanvisningen?
Montasjeanvisning er ikkeeksisterende, men man ser med all tydelighet at her skal det brukes enkleste løsning (les lampettledning og koblingsplint/sukkerbit). Strekkavlasting får man ikke på denne typen uansett hvilken kabel man velger å bruke. Nå er jo dette i et tak, så jeg mener at faren for å røske løs noe er særdeles liten. Som nevnt vurderer jeg å legge kabelen i den typen kanaler man trykker kabelen nedi.
Armaturtypen kan ses her (link lånt fra en annen leverandør), og her kan man se litt detaljer: https://ledlyskilder.no/med-led-lysror-armatur/2701-v-tac-40w-komplett-led-armatur-samsung-led-chip-120-cm-230v.html?gclid=EAIaIQobChMIh9-g_ZX06AIVj-iaCh3CVgZ9EAYYASABEgIJkvD_BwE
Så lenge kabelen du velger tåler stående kortslutning uten å overgå maks tillat temperatur før kurssikringen løser ut kan du bruke hvilken som helst kabel som produsenten dokumenterer er godkjent for fast installasjon. Ja takarmaturer i et garasjetak vil jeg si er fast installasjon.
Da er vi inne på litt av dilemmaet. Hvorfor er dette mer fast installasjon enn lampa som henger i stuetaket og som er tilkoblet stikk via lampettledning ? Legger ikke skjul på at jeg har veldig lyst til å bruke lampettledning som jeg tenkte å trykke inn i de smale kabelkanalene som er beregnet til denslags. Tilkobling hadde jeg tenkt vha. plugg og stikk oppe på veggen. Stikket tenkte jeg å koble via bryter (fast installasjon)nede på veggen. Overgang fra fast installasjon vil altså kunne bli stikket oppe på veggen. Selve lampettledningen er jo godkjent for kortslutning/temperatur siden den benyttes til slike applikasjoner i de tusen hjem.
Strekkavlasting finnes ikke på disse armaturene, så det er mulig at løsningen uansett bør bli enten klamring eller kabelkanal med lokk for å ivareta denne utfordringen. Er det noe i veien for å benytte bevegelig ledning i slike kanaler ? Man kan jo bruke PN dersom lokket på kanalen ikke kan løsne såfremt man ikke bruker verktøy eller krefter for å løsne dette. Noe i veien for å tilkoble slik ledning via stikk om den legges i kanal? Må for ordens skyld legge til at jeg benytter kabelkanaler med lokk til selve "hovedforlegningen" i garasjen. Legger disse istedenfor taklist og bruker PR, så jeg er ikke "redd" for å ta litt ekstra i, men her er det altså snakk om hva som vil se pent ut og samtidig være innafor.
Det er selvsagt ikke PN jeg tenkte å koble via stikk, men type PL eller PMH.
Montasjeanvisning er ikkeeksisterende, men man ser med all tydelighet at her skal det brukes enkleste løsning (les lampettledning og koblingsplint/sukkerbit). Strekkavlasting får man ikke på denne typen uansett hvilken kabel man velger å bruke. Nå er jo dette i et tak, så jeg mener at faren for å røske løs noe er særdeles liten. Som nevnt vurderer jeg å legge kabelen i den typen kanaler man trykker kabelen nedi.
Armaturtypen kan ses her (link lånt fra en annen leverandør), og her kan man se litt detaljer: https://ledlyskilder.no/med-led-lysror-armatur/2701-v-tac-40w-komplett-led-armatur-samsung-led-chip-120-cm-230v.html?gclid=EAIaIQobChMIh9-g_ZX06AIVj-iaCh3CVgZ9EAYYASABEgIJkvD_BwE
Hei,
Slike produkter kan ikke lovlig omsettes/tas i bruk på det europeiske markedet uten installasjonsveiledning/manual.. Link til produktet fra denne produsenten:
https://www.v-tac.eu/products-view/office-retail/40w-led-grill-fitting-samsung-chip-120cm-120-lm-watt-6400k-detail.html
Foreslår at du tar kontakt med de der for å få tilsendt installasjonsveiledning.
Mvh,
Eric
Takker så mye for svar og engasjement så langt, men bare kom med ideer og innspill.
Sånn egentlig tror jeg at jeg kommer til å gå for PR lagt i kanal med lokk, men håper at noen kan overbevise meg om at en penere løsning fortsatt vil være innafor. Ved en nærmere kikk og prøvemontasje av armatur, ser jeg at det blir nærmest umulig å føre inn kabel via endelokkene uten fare for å ødelegge innmaten, så kabel må komme inn over armaturet. Dette betyr igjen at armaturene ikke kommer til å være så "flush" med takplatene som jeg hadde forestilt meg, men må fores ned en kabeltykkelse for å få mulighet til innføring og tilkobling. Wagoklemme 221 er sånn cirka tykkelsen til PR 1,5, så tipper jeg går for disse istedenfor sukkerbit. Blir også enklere mht. utskifting senere.
Fell inn jukseboks og stikk PR ut ved enden av arm.
Står litt om tilsvarende problemstilling fast/ikke fast montering samt fast/bevegelig ledning i denne tråden (noen år gammel): https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Bevegelig-ledning-til-fast-installasjon
Fell inn jukseboks og stikk PR ut ved enden av arm.
Boks hadde vært alternativ dersom det lå rør i taket, men det gjør det ikke. Har hele veien planlagt for åpent anlegg i taket, da dette er mer fleksibelt ved utskiftinger og endringer etter behov. Eneste skjulte opplegg i taket er rør og boks ved portåpneren, da denne nok kommer til å være på samme plass til evig tid. Skal ha i alt 10 av disse armaturene fordelt på to sløyfer, så å trekke noe skjult til disse nå når alt er lukket, vil være lite aktuelt.
Da er vi inne på litt av dilemmaet. Hvorfor er dette mer fast installasjon enn lampa som henger i stuetaket og som er tilkoblet stikk via lampettledning ? Legger ikke skjul på at jeg har veldig lyst til å bruke lampettledning som jeg tenkte å trykke inn i de smale kabelkanalene som er beregnet til denslags. Tilkobling hadde jeg tenkt vha. plugg og stikk oppe på veggen. Stikket tenkte jeg å koble via bryter (fast installasjon)nede på veggen. Overgang fra fast installasjon vil altså kunne bli stikket oppe på veggen. Selve lampettledningen er jo godkjent for kortslutning/temperatur siden den benyttes til slike applikasjoner i de tusen hjem.
Strekkavlasting finnes ikke på disse armaturene, så det er mulig at løsningen uansett bør bli enten klamring eller kabelkanal med lokk for å ivareta denne utfordringen. Er det noe i veien for å benytte bevegelig ledning i slike kanaler ? Man kan jo bruke PN dersom lokket på kanalen ikke kan løsne såfremt man ikke bruker verktøy eller krefter for å løsne dette. Noe i veien for å tilkoble slik ledning via stikk om den legges i kanal? Må for ordens skyld legge til at jeg benytter kabelkanaler med lokk til selve "hovedforlegningen" i garasjen. Legger disse istedenfor taklist og bruker PR, så jeg er ikke "redd" for å ta litt ekstra i, men her er det altså snakk om hva som vil se pent ut og samtidig være innafor.
Armaturene i garasjen er fast installasjon fordi de er skrudd fast i taket :) Du trenger ikke strekkavlastning dersom du bruker klammer på kabelen og det siste klammeret er 5 cm fra innføringspunktet på lampa.
Lampa som henger i stuetaket er ikke fast installasjon dersom den er tilkoblet via "sukkerbit" som henger i lufta.
Du må i allefall bruke noe annet enn PL til disse lampene, det henger jo ut en stubb med jordledning like ved den lampettledningen inne i lampa. Kan ikke finne i papirene at den er dobbeltisolert.
Du må i allefall bruke noe annet enn PL til disse lampene, det henger jo ut en stubb med jordledning like ved den lampettledningen inne i lampa. Kan ikke finne i papirene at den er dobbeltisolert.
Mine er heller ikke merket dobbelisolert, og har ingen tilkobling for jord...
Armaturene i garasjen er fast installasjon fordi de er skrudd fast i taket :) Du trenger ikke strekkavlastning dersom du bruker klammer på kabelen og det siste klammeret er 5 cm fra innføringspunktet på lampa.
Lampa som henger i stuetaket er ikke fast installasjon dersom den er tilkoblet via "sukkerbit" som henger i lufta.
Lampa i stuetaket over spisebordet er av hengetypen, koblet via lampettledning (PL) klemt opp i slissekanal teipet til taket, avsluttet i støpsel og rett i stikk forsynt av fast lysbryter. Ingen sukkerbit involvert. Lampa over senga er av typen plafond skrudd rett i taket, og er forsynt på samme måte. Slik er de levert, og det er mye av grunnen til tvil og spørsmål om fastmontert kontra bevegelig. Begge disse er like fastmontert som armaturene i garasjen kommer til å bli, men er levert med bevegelig ledning... Hadde tilsynet på rutinesjekk her i fjor, og det var ingen som stusset på disse løsningene. Lampettledning rett i støpsel virker mye sikrere enn sukkerbit for å si det slik.
Pleier å ha siste klammer ca. 4-5 cm. fra stikk, bryter osv. når jeg legger vanlig åpent anlegg, men regner med at klamring av PR for strekkavlasting blir overflødig dersom jeg legger den i kanal m/lokk helt frem til den møter armaturet ?
monter sånne hengelamper du har i stua i garasjen og inred med stueteppe på garasjegulvet så blir det bra.
monter sånne hengelamper du har i stua i garasjen og inred med stueteppe på garasjegulvet så blir det bra.
Hehe... joda, det skal bli fint der, men ikke fullt så fint :-) Tror heller ikke hengelampe er så stas om den dunker nedi biltaket hver gang man skal inn og ut... Derimot på garasjeloftet kan det fort bli noe koseligere. Blir nok de armaturene jeg har og PR lagt i kanal i selve garasjedelen. Tenker det blir riktig så bra selv om det kanskje ikke der det peneste. Men, men.. det er ikke alltid man får i pose og sekk her i verden. Skal benytte 10 stk. armaturer totalt, så det blir sikkert lys nok. Man ser ikke bedre med årene, så tror ikke det kan bli for mye lys.
Dette er en garasje. Gjentar, er en garasje!
Er det skrudd fast så er det fast montert. Er det over stikkontakt så er det ikke fast tilkoblet, ellers er det fast installasjon.
Typisk krever slike lamper jording, da kan ikke PL ledning brukes.
List med teip bruker man ikke der det kan bli kaldt, som i en garasje. Vil lettere løsne.
Legg PR og bruk en lampe som er grei å bruke.
Dette er en garasje. Gjentar, er en garasje!
Er det skrudd fast så er det fast montert. Er det over stikkontakt så er det ikke fast tilkoblet, ellers er det fast installasjon.
Typisk krever slike lamper jording, da kan ikke PL ledning brukes.
List med teip bruker man ikke der det kan bli kaldt, som i en garasje. Vil lettere løsne.
Legg PR og bruk en lampe som er grei å bruke.
Denne lampen er ikke klargjort for jording. Som tidligere nevnt, går jeg nok for PR i kanal. Kanalen kan fint sikres med noen skruer i takplatene, gjerne i tillegg til evt. tape. Garasjen er isolert og kommer til å ha en lunk året rundt, så jeg er uansett ikke veldig bekymret for at kanalen kan ramle ned som følge av lim som slipper i kulda.
Automatiker, du bør ta til deg rådene/innspillene du allerede har fått, og spesielt de fra Eric og Herr.
Du må ha montasjeanvisning/dokumentasjon for lovlig å installere disse armaturene. Produsent er underlagt feu; https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-10-10-1598, samt relevante utstyrsnormer.
I garasje bør det absolutt benyttes PR (eller tilsvarende kabel) iht. Tabell 51A i NEK 400:2018. Om du kommer til å ha varme i garasjen er lite relevant. Et elektrisk anlegg skal også være tilpasset en senere bruker, som ikke er interessert i å varme opp garasjen. Utseendet bør uansett være relativt underordnet i en garasje. Det viktigste er at anlegget er fagmessig utført iht. FEL og NEK 400.
Til slutt: Du kaller deg Automatiker i denne forumstråden. For lovlig å installere elektrisk anlegg i egen bolig/fritidsbolig må du ha minst tre års relevant praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg.Denne praksisen skal være dokumentert, og skal omfatte minst tre års arbeid på forsyningssiden av det automatiserte anlegget ("elektrikerarbeid"). Ref. FEK § 7; https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739.
Automatiker, du bør ta til deg rådene/innspillene du allerede har fått, og spesielt de fra Eric og Herr.
Du må ha montasjeanvisning/dokumentasjon for lovlig å installere disse armaturene. Produsent er underlagt feu; https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-10-10-1598, samt relevante utstyrsnormer.
I garasje bør det absolutt benyttes PR (eller tilsvarende kabel) iht. Tabell 51A i NEK 400:2018. Om du kommer til å ha varme i garasjen er lite relevant. Et elektrisk anlegg skal også være tilpasset en senere bruker, som ikke er interessert i å varme opp garasjen. Utseendet bør uansett være relativt underordnet i en garasje. Det viktigste er at anlegget er fagmessig utført iht. FEL og NEK 400.
Til slutt: Du kaller deg Automatiker i denne forumstråden. For lovlig å installere elektrisk anlegg i egen bolig/fritidsbolig må du ha minst tre års relevant praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg.Denne praksisen skal være dokumentert, og skal omfatte minst tre års arbeid på forsyningssiden av det automatiserte anlegget ("elektrikerarbeid"). Ref. FEK § 7; https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739.
Hei. Joda, kommer til å ta høyde for både meg selv og evt. senere eier. Derfor skriver jeg at kabelkanalene fint kan sikres med skruer. Jeg pleier å ta litt i istedenfor å ligge på kanten. Det er også sannsynlig at jeg kommer til å gå for en annen type armatur for å være på den sikre siden, siden disse mangler både montasjeanvisning, jordklemme og merking for dobbelisolert. Ikke greit å forholde seg til sånt.
Og; er automatiker, og har papirene i orden for å installere i egen bolig og fritidsbolig. Det er naturligvis ikke det samme som at man ikke kan støte på tilfeller med tolking osv., og jeg har såpass respekt for dette at jeg heller spør om det er noe jeg føler er i gråsonen istedenfor å bare ta en sjanse.
Hei. Joda, kommer til å ta høyde for både meg selv og evt. senere eier. Derfor skriver jeg at kabelkanalene fint kan sikres med skruer. Jeg pleier å ta litt i istedenfor å ligge på kanten. Det er også sannsynlig at jeg kommer til å gå for en annen type armatur for å være på den sikre siden, siden disse mangler både montasjeanvisning, jordklemme og merking for dobbelisolert. Ikke greit å forholde seg til sånt.
Og; er automatiker, og har papirene i orden for å installere i egen bolig og fritidsbolig. Det er naturligvis ikke det samme som at man ikke kan støte på tilfeller med tolking osv., og jeg har såpass respekt for dette at jeg heller spør om det er noe jeg føler er i gråsonen istedenfor å bare ta en sjanse.
Høres bra ut.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.